JoelG9 Postad 15 augusti 2008 Postad 15 augusti 2008 Jag skriver manus och idéer på papper hela tiden. är det någon som vet ett bra manuspogram som man kan skriva i? och hur kan jag få tag på det? jag har bara jobbat i ett som vi har i skolan, vet ej vart jag får tag på det. (kommer inte på vad det heter) 0 Citera
jonkanon Postad 15 augusti 2008 Postad 15 augusti 2008 celtx är gratis och är ganska omfattande. Rena manusprogram heter t.ex Movie Magic Screenwriter Final Draft Men de kostar en bra slant och är rena formateringsprogram. Till Mac finns ett trevligt litet program som heter Scrivener som har fler funktioner än formatering. /j 0 Citera
auric Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 microsoft word är ju också bra till manus för amatörer 0 Citera
Simon W Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 microsoft word är ju också bra till manus för amatörer ... men då kan det vara bra att ha en formatmall. Annars är nog Celtx lämpligt för amatörer också. 0 Citera
vilcans Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 Celtx är nog bättre för amatörer. Särskilt om man inte har en vettig formatmall till Word (många halvtaskigt formaterade manus är skrivna i Word). 0 Citera
Simon W Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 Håller nog med. Tycker Celtx är väldigt enkelt och smidigt. Och att få ut texten som pdf-fil är också busenkelt. Hail Celtx! 0 Citera
StenR Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 Använder Celtx enbart numera, både enkelt och buggfritt, många extra funktioner att växa in i. Version 1.0 finns förhoppningsvis snart också på svenska precis som tidigare versioner. 0 Citera
Martin Öberg Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 Om det är nåt jag inte förstår är hur man skriva bättre med ett program som kostar än ett gratisprogram som celtx !?!? 0 Citera
jonkanon Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 Varför använder vissa maya när det finns gratisprogram? Branschstandard kort och gott, det är något som alltid varit. Hur länge till är frågan. Men än så länge så hittar du mycket få människor som skriver som yrke, dvs lever på det, och använder gratisprogram. De flesta har flera program. Sen att man skriver bättre med det är en annan femma, för det beror ju på författaren och inte mjukvaran. Men då duger papper och penna! 0 Citera
vilcans Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Det har ju inte bara med vad som är standard i branschen att göra, utan också att de flesta nog tycker att det kommersiella programmet är bättre (där "bättre" kan betyda att de kan programmet och är vana vid att jobba med det och inte har lust att testa något annat). Oavsett vilken mjukvara man har så är det "wetware" som är det viktigaste, d.v.s. vad du har bakom pannbenet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.