Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skriver manus och idéer på papper hela tiden.

är det någon som vet ett bra manuspogram som man kan skriva i? och hur kan jag få tag på det? jag har bara jobbat i ett som vi har i skolan, vet ej vart jag får tag på det. (kommer inte på vad det heter)

Postad

celtx är gratis och är ganska omfattande.

Rena manusprogram heter t.ex

Movie Magic Screenwriter

Final Draft

Men de kostar en bra slant och är rena formateringsprogram.

Till Mac finns ett trevligt litet program som heter Scrivener som har fler funktioner än formatering.

/j

Postad

Använder Celtx enbart numera, både enkelt och buggfritt, många extra funktioner att växa in i. Version 1.0 finns förhoppningsvis snart också på svenska precis som tidigare versioner.

Postad

Varför använder vissa maya när det finns gratisprogram? Branschstandard kort och gott, det är något som alltid varit. Hur länge till är frågan. Men än så länge så hittar du mycket få människor som skriver som yrke, dvs lever på det, och använder gratisprogram. De flesta har flera program.

Sen att man skriver bättre med det är en annan femma, för det beror ju på författaren och inte mjukvaran. Men då duger papper och penna!

Postad

Det har ju inte bara med vad som är standard i branschen att göra, utan också att de flesta nog tycker att det kommersiella programmet är bättre (där "bättre" kan betyda att de kan programmet och är vana vid att jobba med det och inte har lust att testa något annat).

Oavsett vilken mjukvara man har så är det "wetware" som är det viktigaste, d.v.s. vad du har bakom pannbenet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...