Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

När min Final Cut Pro 5 är på väg till mig och ska installeras omedelbart, undrade jag om en sak. Nämligen, var finns filer som är fångade från videokameran med hjälp av Avid. Jag vill (som ni kanske förstår) ta de här filerna och redigera de från början i Final Cut Pro.

Vh/ Neo

Postad

Avid sparar sina filer i en speciell mapp, kallad OMFI media files (om jag minns rätt). Beroende på version av Avid, sparas filerna antingen som OMFI-filer eller som MXF-filer. OMFI är bara kompatibelt med Avid (du kan iofs exportera dom som QT-reference filer), hur det är med MXF-filerna vet jag inte.

/Max

Postad
Avid sparar sina filer i en speciell mapp, kallad OMFI media files (om jag minns rätt). Beroende på version av Avid, sparas filerna antingen som OMFI-filer eller som MXF-filer. OMFI är bara kompatibelt med Avid (du kan iofs exportera dom som QT-reference filer), hur det är med MXF-filerna vet jag inte.

/Max

Hej

Kan man i så fall hitta de här filerna och använda de i FCP? De fångas väl som avi-filer oavsett program med hjälp av vilket man fångar filerna från kameran.

Postad

Vet inte hur det är med FCP och MXF-filer, men Avid har fram till en relativt sen version (5.x) använt ett helt eget format, Avid OMF, som i princip ingen annan kunnat öppna.

Har du under Media > Creation valt att spara filerna som MXF så är det troligen enklare att åtminstone importera/spara om filerna för FCP.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...