Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en sekvens inspelad i DV "PAL".

Denna videosekvens är tagen med en blandning av tiltning och vertikal panorering av kamran där en gående person ses från fötterna upp mot huvudet.

Capture och redigerad i i Adobe Premiere Pro CS3 där en sekvensen är neddragen till 40% hastighet.

Renderad och klar ser det helt OK ut i Premieres preveiw fönster.

När denna sekvens görs om till DVD/mpeg2 genom Encore CS3 hackar bilden!

Jag har använt högsta preset som finns i listan med dubbla pass vid decodningen.

Någon ide varför och om det går att fixa manuellt med andra settings för codningen till mpeg2? Skall bli DVD!

Det står untranscoded på video och audiofilerna i Encore är det något som ska åtgärdas?

Jag har haft en tanke att göra film "make movie" i Premiere av alla klippen till DV ström och sedan ta den DVfilen till Encore och coda om den till DVD för det kanske är ett bättre arbetsflöde för att unvika störningar som dessa?

Är det nått annat i arbetsflödet som borde vara annorlunda gjort ex hur slowmotion sekvensen är utförd som är galen?

Postad
Skall bli DVD!

Betyder det att det inte är en DVD idag? Mao, har du bränt en DVD och tittat hur det ser ut eller har du bara sett förhandsgranskningen i Encore?

Postad
Betyder det att det inte är en DVD idag? Mao, har du bränt en DVD och tittat hur det ser ut eller har du bara sett förhandsgranskningen i Encore?

Jag har både tittat i förhandsgranskarfönstret i Encore och bränt ut till DVD med samma resultat där DVD:n har provats på olika stationära spelare till TV.

Jag menade att distrubutionsformen inte kan vara nått annat än DVD i detta fall så jag kan inte ta emot goda ideér om annan codec etc.

Postad
Jag har både tittat i förhandsgranskarfönstret i Encore och bränt ut till DVD med samma resultat där DVD:n har provats på olika stationära spelare till TV.

Jag menade att distrubutionsformen inte kan vara nått annat än DVD i detta fall så jag kan inte ta emot goda ideér om annan codec etc.

O.k.

Om du gör om till MPEG2-DVD i PPro och väljer tex PAL High Quality finns det under Video-tabben en slider som heter Quality som står på 4 som default som du kan prova att öka till 5. Vilket Preset använder du? Det är tveksamt om just den inställningen hjälper i det här fallet. Jag tror att öka hastigheten på klippet från 40% upp till 50% ger bättre resultat.

Att det står Untranscoded på video på redan kodat material betyder att något är fel, tex PAL video i ett NTSC Proejct eller vice versa. Det kan vara värt att starta ett nytt Project och bränna därifrån vilket ofta går snabbare än att leta och hitta felet.

Postad
O.k.

Om du gör om till MPEG2-DVD i PPro och väljer tex PAL High Quality finns det under Video-tabben en slider som heter Quality som står på 4 som default som du kan prova att öka till 5. Vilket Preset använder du? Det är tveksamt om just den inställningen hjälper i det här fallet. Jag tror att öka hastigheten på klippet från 40% upp till 50% ger bättre resultat.

Att det står Untranscoded på video på redan kodat material betyder att något är fel, tex PAL video i ett NTSC Proejct eller vice versa. Det kan vara värt att starta ett nytt Project och bränna därifrån vilket ofta går snabbare än att leta och hitta felet.

Jag her faktiskt provat 50%, tänkte att det kan ha något med bilder per sekund att göra men med samma resultat så det hjälpte inte. Nått är ju tydligen fel så jag följer ditt råd att skapa ett nytt projekt försöker kolla de settings du skriver om för High Quality.

Tror dock inte att jag gjort NTSC tabben för det kollar jag noggrant.

Tack för råden så länge!!

Postad
Hur exporterar du från premiere pro, vilket format?

Jag har använt Encore export funktionen i Premiere Pro och ställt in till DVD, finns ju det att välja pâ och Blue Ray.

Det är ju ett mpeg2 format.

Eftersom filmen bara är 15min lâng sâ har ja använt mig av sâ generösa inställningar av kvaliten som möjligt med Encore.

Men jag har nu ocksâ renderat ut filmen som DV utan omkomprimering och effekten av ryckighet finns ocksâ här när slow motion sekvensen spelas.

Det är lite knepigt för det syns alltsâ inte när jag tittar i preveiw i Premiere men när man gjort en filmfil av den.

Tror inte längre att det handlar om komprimering utan om hur bra slow motion blir i Premiere utrenderat.

I detta fallet var alla nöjda ändâ men jag ska nog ta mig en titt pâ hur det blir med After Effects slow mo funktioner.

Postad

Jämför gärna PPro fw ut > kamera > tv och DVD > TV. Borde inte vara ngn jätteskillnad.

AE har en ngt mer sofistikerad fieldblending än PPro (PPro CS3 fick dock en ngt förbättrad slow mo i CS3) men det blir ännu bättre om man kör med Timewarp (vilket du kan göra i PPro också). Men den kan vara rätt bökig att ställa in.

För tok-bra slow mo brukar jag köra Twixtor.

/Max

Postad
Jämför gärna PPro fw ut > kamera > tv och DVD > TV. Borde inte vara ngn jätteskillnad.

/Max

Jag har inte gjort detta men jag hâller med kommer säkert inte bli annorlunda.

AE har en ngt mer sofistikerad fieldblending än PPro (PPro CS3 fick dock en ngt förbättrad slow mo i CS3) men det blir ännu bättre om man kör med Timewarp (vilket du kan göra i PPro också). Men den kan vara rätt bökig att ställa in.

För tok-bra slow mo brukar jag köra Twixtor.

/Max

Visste faktiskt inte om att det fans samma Timewarp i PPro som i AE. Jag tror att Andrew Cramer har gjort en övning med Timewrap som jag ska prova när jag är tillbaka i Sverige.

Postad

Låter som att en nedsampling av antalet bilder per sekund gjorts innan utrendering till standard PAL 25 b / sek sker.

Den där "hackiga" slowmo effekten skapar man rent tekniskt genom att nedsampla antalet bilder per sekund (post-FX). Dock görs det ingen inkräktning på slutsignalen genom att utexportera signalen korrekt, enligt standarden. Precis som du själv verkar ha hållt.

Postad

Kan möjligen vara något kvar av interlacingen som gör att varje delbild liksom hoppar/flimrar fram och tillbaka när det visas på en TV? Borde inte vara så men skulle kunna bli om man råkar ställa in progressive i redigeringsprogrammet för en videofilm som filmats i interlace-läge. Detta skulle i så fall möjligen kunna förklara varför det inte syns i preview-läget om det är en bild som skalats ner så att interlacingen inte syns.

Har tyvärr aldrig använt adobe encore utan tänkte mer teoretiskt vad som skulle kunna ha inträffat.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...