Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Lägger upp en novellfilmsmanus som jag började skriva på mars 07. Har tänkt spela in det under sommarn.

Kort om manuset:

En varm midsommarafton ute vid förorten söder om Stockholm.

När natten nalkas samlas ungdomarna för att fira in sommaren med årets fest. På festen möts två olika gängkillar med olika bakgrund. Även om alla har som mål att njuta av kvällen uppstår det en motgång.

Detta är kvällen då små missuppfattningar får sin rot och växer till en tragisk kväll.

Detta är enda sättet jag kan sammanfatta historian utan att avslöja något. Jag la upp detta i hopp om att hitta någon som kan hjälpa till med göra filmen. länkar samman till en annan post:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=20298

Alla åsikter är välkomna.

Fucked_up_world_v10.doc

Postad

Det är inte så dumt, och jag tog mig igenom hela trots den galet irriterande sms-stavningen som nästan fick mig att ge upp flera gånger, "d e inte d" etc.

Filmens största svaghet är andra halvan, efter att vi hoppat tillbaka i tiden (och på tal om det, skippa anvisningarna om klockslag och datum, säg "två timmar tidigare" eller nåt). Eftersom vi nu vet hur det kommer att sluta krävs det mer för att göra handlingen intressant. Antingen någon överraskning i intrigen eller en djupare inblick i karaktärerna, och dessvärre får vi inget exceptionellt.

Kanske skulle det funka i alla fall om det inte var så långdraget. Det finns ett gäng scener som är helt överflödiga i andra halvan. Scenerna mellan Abdi och Lisa säger oss inte mer än vi redan visste sedan tidigare och är för svaga för att vi skall få något riktigt engagemang för deras relation, vilket är rätt viktigt för att slutscenernas dramatik skall beröra oss.

Scen 26 är också en sån där scen som är helt överflödig. Att Kaspers flickvän blivit våldtagen av en invandrare fattade jag redan i scen 16, så att få det skrivet på näsan en extra gång i en lång scen kändes bara trist. Jag satt ju och väntade på att slagsmålet skulle komma igång!

Kaspers långa refererande av händelsen med kvinnan och negern på tunnelbanan är på tok för långt med tanke på att det han berättar om inte är särskilt intressant. Skriv om det till något kortare och mer kärnfullt som slutar med "jävla neger".

Tja, det var lite snabba tankar i alla fall. Lycka till!

/Jakob

Postad

Tack för kommentaren! Ska försöka titta på det igen och se vad man kan göra istället.

Det är inte så dumt, och jag tog mig igenom hela trots den galet irriterande sms-stavningen som nästan fick mig att ge upp flera gånger, "d e inte d" etc.

Smsstavningen förekommer, ska förekomma, enbart i dialogen. Det var viktigt att skriva så om jag ville de ska tala. och inte "Det är inte det". Vissa kan ju tycka det är jobbigt att tyda varje bokstav.

Filmens största svaghet är andra halvan, efter att vi hoppat tillbaka i tiden (och på tal om det, skippa anvisningarna om klockslag och datum, säg "två timmar tidigare" eller nåt). Eftersom vi nu vet hur det kommer att sluta krävs det mer för att göra handlingen intressant. Antingen någon överraskning i intrigen eller en djupare inblick i karaktärerna, och dessvärre får vi inget exceptionellt.

Klockslagen kan jag förstå att det inte kanske behövs. Kom med tidig då för att klargöra att man åker tillbaka tidigare på dan. Kan tänka mig att att andra delen inte är lika starkt. Skrev först handlingen så, men tyckte att det saknades något, att jag ville berätta från bådas sida, och inte vara partiskt på nåt sett. Sen förklaras ju en hel del saker i andra delen som ger djup i första delen, både karaktärerna och handlingen.

Kanske skulle det funka i alla fall om det inte var så långdraget. Det finns ett gäng scener som är helt överflödiga i andra halvan. Scenerna mellan Abdi och Lisa säger oss inte mer än vi redan visste sedan tidigare och är för svaga för att vi skall få något riktigt engagemang för deras relation, vilket är rätt viktigt för att slutscenernas dramatik skall beröra oss.

Måste säga att version 1-9 var det flesta kritik att jag inte gav mera info. Folk tyckte att de visste för lite när de läste. Tillslut gav jag upp och skrev denna version där jag förklarar allting. "Man ska inte vara rädd för att vara övertydlig" hörde jag ofta. Gränsen är väldig tunn ibland. Sen fanns det flera, eller en längre scen mellan Abdi och Lisa men att jag flyttade det runt då det ligger i deras karaktär att inte våga prata ut om det känslor. Och när dde, Hon specielt, bestämmer sig för det så är det försent.

Scen 26 är också en sån där scen som är helt överflödig. Att Kaspers flickvän blivit våldtagen av en invandrare fattade jag redan i scen 16, så att få det skrivet på näsan en extra gång i en lång scen kändes bara trist. Jag satt ju och väntade på att slagsmålet skulle komma igång!

Jag tror inte det framgår så mycket i scen 16. De äldre versionen gjorde det, men sen tyckte jag det var viktigt att inte fokusera på så pass i början utan låta det bubbla under festen osv och slutligen spricker han. Sen tror jag att de flesta anar att det hänt nåt men vet inte exakt. Sen att det framgår ordentligt på scen 26 är mest för Jontes karaktär än publiken. Han får chansen att veta om killens problem, därav stämningen, och inte pga honom. Ändå väljer han att se Kasper och hans kompisar som hot. Han får veta sanningen, men väljer ändå att blunda för det. Viktigt att karaktären gör den valet och därför serveras han den scenen.

Kaspers långa refererande av händelsen med kvinnan och negern på tunnelbanan är på tok för långt med tanke på att det han berättar om inte är särskilt intressant. Skriv om det till något kortare och mer kärnfullt som slutar med "jävla neger".

Kan hålla med om det. Har haft olika skämt, historier, under den scenen. Lika många som manusversionerna. Ska tänka på det! Egentligen var ju iden att få med publiken in i den historian så mycket att det blev i samma sällskap som Kaspers. Och sen när Jonte överaskar de så ska de känna. "Men vad gör han, det var ju så oskyldigt". Även om skämtet har olika meningar, djupare än vad man egentligen tror om det.

Tack måste jag säga att du orkade läsa igenom. Hoppas fler får chansen. Bli inte skrämda av titeln ni! Hittade inte lämpligare bara.

Postad
Smsstavningen förekommer, ska förekomma, enbart i dialogen. Det var viktigt att skriva så om jag ville de ska tala. och inte "Det är inte det". Vissa kan ju tycka det är jobbigt att tyda varje bokstav

Vad gäller talspråk i manus sägs rätt mycket vettigt i http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=18471.

Men, eh, "d" som i manuset används för både "det" och "du", beskriver inte uttalet. Uttalet är /de/ eller /du/.

Skrev först handlingen så, men tyckte att det saknades något, att jag ville berätta från bådas sida, och inte vara partiskt på nåt sett.

Jo, och jag gillar att historien berättas ur två olika perspektiv, men samtidigt innebär det att större kravs ställs på andra halvan.

Sen förklaras ju en hel del saker i andra delen som ger djup i första delen, både karaktärerna och handlingen.

Visst, men inte tillräckligt.

"Man ska inte vara rädd för att vara övertydlig" hörde jag ofta.

Usch nej, övertydlig skall man aldrig vara.

Jag tror inte det framgår så mycket i scen 16.

Nej, kanske inte så mycket, men för mig framgick det klart och tydligt, och det gjorde att scen 26 blev tvärtrist. När andra halvan av filmen kom igång så var Kaspers motiv till knivdådet det var som var mest intressant, och den lilla ledtråd som ges i scen 16 räckte mer än väl.

Sen att det framgår ordentligt på scen 26 är mest för Jontes karaktär än publiken. Han får chansen att veta om killens problem, därav stämningen, och inte pga honom. Ändå väljer han att se Kasper och hans kompisar som hot. Han får veta sanningen, men väljer ändå att blunda för det. Viktigt att karaktären gör den valet och därför serveras han den scenen.

Ålrajt, jag köper det argumentet, men då är det bättre att baka in den informationen i någon befintlig scen som inte enbart handlar om att berätta för Jonte att Kaspers flickvän blivit våldtagen av en invandrare. Och samtidigt kan du passa på att radera alla sådana referenser i scen 16, för det var så uppenbart att de fanns där enbart för att berätta för publiken vad som hänt. Ge informationen till Jonte och publiken samtidigt, annars blir publiken uttråkad.

/Jakob

Postad

Tja Jakob

Tack för tipset! När det gäller "d" så används det bara för "det" och inte du, om jag inte skrivit fel då. Vad menar du med att det inte är tillräckligt i andra delen? Vad kände du att du ville veta mera om?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...