Neo Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 Tjena ! har skrivit ett manus till förhoppningsvis Sveriges första vampyrfilm, skulle vara väldigt snällt av Er att verligen skriva va ni tycker om denna idé. Amulettens Kraft Av: Mico Vranjes Ett krig har pågått i över 2000 år mellan vampyrer och vampyrjägare. Ett krig som handlar om makt, mellan himmel och helvete, där vampyrerna är Lucifers tjänare och vampyrjägare som föds vart åttonde år är guds tjänare. Under detta krig så kommer de fram en amullet, som gör de möjligt för vampyrer att nå odödlig kraft d.v.s. vampyren kan leva som en människa med en liten detalj och de är att de har en stor aptit för blod. Amulleten har beskyddats i mer än över 2000 år, ända tills en kväll då den mäktiga vampyren Max (imillian), mördar beskyddarna, och åker till Sverige, där han skaffar sig snabbt ett imperium. De han inte vet är att beskyddarnas 10 åriga dotter Natasha kom hem efter några timmar, och söker nu efter hämnd. Natasha åker till sin bästa kompis Irina som bor i Sverige. Här får hon reda på av fader Petrus att de finns en man som heter Jakob och är vampyrjägare, men han sitter inne på dårhuset. För att kunna få svar på de frågor som uppstår, och att kunna stoppa amulettens kraft så hjälper hon Jakob att rymma från dårhuset, som i sin tur ska hjälpa Natasha att övertala tre stycken vampyrjägare, varför, därför att dessa tre vet inte att de är vampyrjägare,(en Danderyd bitch, en knarkande snut och en smyg lebb). Inte nog med de, efter att Jakob har kommit ut så får de Max Di Giovanni efter sig, sthlms gudfader. Men de blir inte så lätt som han tror, under ett rån i en affär så blir Max skjuten vilket, tvingar honom att gå under jorden vilket gör de svårare för honom att göra de han vill. Max skickar då efter sin två ”torpeder” som är vampyrer, för att döda Jakob, och Natasha. För ifall Jakob och Natasha inte stoppas så kommer Max inte kunna befrukta en kvinna som i sin tur kommer att föda den nya generationens vampyrer som kommer bli totalt odödliga, och så kommer Lucifer komma ett steg närmare tronen. De blir en jakt på liv och död där tron på herren sätts på prov. Här gäller de att tänka rätt, ifall man vill överleva, Vi får se en annan sida av vampyrerna, saker vi aldrig skulle ha tänkt på att de fanns. Medans Natasha och Jakob letar efter de tre de ska övertala, jagas de både av polisen och vampyrerna som vill rädda sin framtid. När de tror att de inte kan bli värre så får vi reda på att Max har kommit på ett sätt att dela upp sin okrossbara amullet. Vilket gör de möjligt att dela upp den i fyra ringar som tilldelas, till fyra speciella vampyr tjänare. De blir nu återigen en jakt på liv och död med en massa kniviga situationer, nu även på dagen. Vi får veta att de finns en nackdelar med att vara en vampyrjägare och de är att man måste tro på herren, och även tro på att de finns vampyrer för att kunna släppa loss kraften de är födda med, en kraft som gör de möjligt att besegra vampyrerna utan kors eller påle. Denna kraft kommer de att behöva, snabbare än de tror när de gång på gång kommer att konfronteras av dessa vampyrer, som bara har ett mål och de är att döda jägarna. Som om de inte vore nog, med de så blir gruppen svår att hålla ihop till en början. Men allt eftersom de börjar inse sanningen, till varför de finns och att de är människans ända hopp mot vampyrerna, blir de starkare med tiden. Men sedan kommer de som inte få hända, Jakob som har hållit gruppen samlad blir svårt skadad under en fight. Vilket gör gruppen återigen splittrad, och förvirrad. Mot slutet så finns de bara en fråga alla vill ha svar på, och de är ifall de kommer att födas en ny generations vampyrer, kommer vi att falla föll Lucifers makt eller kommer guds tjänare att rädda oss från dessa blod sugande vampyrer. Kommer kriget att sluta eller kommer de att fortsätta in i all evighet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Twizz Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 Låter riktigt lovande! Du har fått till en bra story. Är det klart att det ska bli en film? Eller hur långt har du kommit på det stadiet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zhyron Posted August 22, 2004 Share Posted August 22, 2004 Jag gillar det också. Lycka till med det, speciellt om det ska vara med effekter. Om du skriver den första svenska vampyr filmen så får jag skriva den första svenska vampyr film skreven av en dansk ^^ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted August 22, 2004 Author Share Posted August 22, 2004 De va väldigt snällt, ja vet inte riktigt hur långt vi har hunnit, mitt manus är just nu under granskning av producenterna som ska producera de. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted August 24, 2004 Share Posted August 24, 2004 [citat=Neo]skulle vara väldigt snällt av Er att verligen skriva va ni tycker om denna idé. [/citat] Ok, here goes... Att vampyrer är Lucifers tjänare känns inte speciellt nytt. Då vampyrer i många historier påstås härstamma från Kain. Vampyrjägare, hmm, Buffy? Amulettens kraft = The Daywalker? Överhuvudtaget känns det som att du/ni tagit väldigt mycket från Vampire The Masquerade, Buffy och Blade. Vilket kanske inte är helt fel, men det känns inte fräscht. Sen det här med de tre vampyrjägarna. Jag antar att er tanke är att det ska vara sunkigt och lite mörkt. En knarkande snut är väl ok. Men vad är en danderyd bitch? Varför en smyglebb? Det kan nog bli något bra av allt det här och Sverige behöver verkligen en vampyrfilm. Så lycka till, men ni måste nog strukturera upp er story lite. Fast det kanske bara är den sammanfattning som du skrivit här som är lite rörig. Du kan väl kanske lägga ut hela manuset. Skulle vara kul att läsa. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted August 24, 2004 Author Share Posted August 24, 2004 Konkurans är ordet som ja söker. dvs de är väldigt väldigt svårt att göra en vampyrfilm nu förtiden eftersom hollywood har lyckats ta med de mesta. Ja menar bara att göra denna film kommer att bli svårt eftersom alla kommer att dra paralleller till andra filmer. De ni/de inte kommer att göra är att skapa sin egna uppfattning av att detta kunde hända i sverige. Å så kommer vi till mina kära jägare en polis(en sv film kan inte vara utan en polis) en danderyd bitch spelar en stor roll i filmen förhoppningsvis kommer ni att förstå de bättre efter att ha sett filmen. Min film är 2 timmar lång å den innehåller olika små historier som bildar en långfilm, så de är en aning svårt att sammanfatta den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted August 25, 2004 Share Posted August 25, 2004 Har ni alltså skickat manuset till en producent, och han överväger att göra film på det? Spännande! Om det är svårt att sammfatta är det väl bara att lägga upp manuset, så kan man läsa hela och komma med åsikter som blir mer rättvisa. Svårt att säga bu eller bä baserat bara på en kort sammanfattning. Men om du/ni har fått en producent intresserad så är ju våra kommentarer överflödiga. Då kommer han ju koppla in dramaturger på det, och deras åsiker smäller nog högre än de du får här. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted August 25, 2004 Author Share Posted August 25, 2004 Jo de är på g om man säger så, under förprod.. planerad inspelning kommer börja preliminärt nästa år runt hösten. Ja är väldigt tacksam för alla kommentater ja vår här, de är alltid kul å höra vad "publiken" tycker. Manuset är en annan sak å de skulle ja gärna vilja ha för mig själv än så länge annars blir de inte kul att se filmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ichabod Posted August 25, 2004 Share Posted August 25, 2004 [/citat] Överhuvudtaget känns det som att du/ni tagit väldigt mycket från Vampire The Masquerade, Buffy och Blade. .[/citat] Kanske ska lägga till: Hunter: The reckoning, John Carpenters: Vampire Men jag tycker inte att det är dåligt att ta inspiration. I alla filmer som görs kan man hitta saker som man känner igen från andra ställen. Tycker att denna historia kan bli något. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted August 25, 2004 Author Share Posted August 25, 2004 Detta är ganska roligt, när man tänker efter här har ja suttit i 2 år å planerat hur ja ska göra denna film, för att den ska vara speciell, å då får man höra att de fortfarande liknar en "känd" vampyrfilm. Ok inget illa mot någon men, liknar inte de flesta vampyrfilmer varandra ja menar hollywood har ju mkt svårare deras filmer påminner, om varandra. De ja har gjort är att ja har kommit så långt ifrån detta bita i nacken grejen å gå mot en hel ny riktning som man förhoppningsvis inte sätt tidigare i en vampyrfilm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Njae, Vampire The Masquerade var ju ganska nyskapande. Den tog gamla sägner och historier och skapade ett regelrätt universa av det. Serien om Blade införde ju begreppet Daywalker och Buffy är lite unik med sin blandning av vampyrism och tonårsliv. Men visst, mycket är bara samma trista upprepningar. Men de filmerna kommer man ju inte ihåg. Du har ju fördelen av att bara det faktum att den är svensk gör den unik. Vilka ska producera filmen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallin Posted August 26, 2004 Share Posted August 26, 2004 Neo: Jag hoppas verkligen inte att producenten du lämnat in manuset till är troende. "[...]det finns nackdelar med att vara vampyrjägare som att man måste tro på herren[...]". Är det en nackdel att man måste tro på herren? Varför då, måste de koncentrera sig på att tro på herren hela tiden och har dålig koordinationsförmåga så att de glömmer bort sin egentliga uppgift? Jakob (tyst) Dags att be en liten bön då. Max (hånfull) Haha, du är så stark i din tro att du glömmer bort din egentliga uppgift! Jakob (rädd) Åh nej, jag tyckte just det var något jag glömde. Max stegar fram med tre snabba steg och hugger Jakob i halsen. Peace //Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted August 26, 2004 Author Share Posted August 26, 2004 WALLIN - kul att läsa ditt väldigt usla tolkning av mitt manus inget illa menat, men, ja tror att du har missuppfattat en del av idén. Å tro mig ja skulle inte skriva några sådana repliker. De ja menar är att de födds vart 8 år. De är ett privelegium, att få födas. Så de ända herren vill ha i gentjänst är att man tror på honom. Svårt att förklarar men ju mer "gott" de finns i världen ju mindre makt får de "onda". kan inte riktigt berätta va de hela går ut på för då pajar ja filmen, man måste se den. http://www.masterfilm.com (productions bolag) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Posted August 29, 2004 Share Posted August 29, 2004 Tips: "Amulettens Kraft" tycker jag låter som en kalkonrulle. Alltså, titeln känns krystad på nåt sätt. Om jag var du skulle jag försöka hitta en bättre titel. "Amuletten" tycker jag t.ex. är 10 ggr bättre. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 29, 2004 Share Posted August 29, 2004 vill inte låta pessimistisk men får känslan av amatörmässigt produktionsbolag utav http://www.masterfilm.com att döma. väldigt dålig information och varför inte ha sidan på svenska när det tydligen är mest svenska filmer de producerar (dålig engelska också)? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ourkid Posted September 5, 2004 Share Posted September 5, 2004 Tråkigt att behöva göra dig besviken. Men den första svenska vampyrfilmen är redan på gång.. http://www.frostbiten.se 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted September 5, 2004 Share Posted September 5, 2004 svensk vampyrfilm. coolt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.waga Posted February 1, 2005 Share Posted February 1, 2005 Jag började läsa din berättelse och jag höll på att somna när jag kom till "Ett krig har pågått i över 2000 år mellan vampyrer och vampyrjägare"... Det första jag tänkte på var "Underworld". Sen kom givetvis Buffy, Blade och lite Sagan om Ringen in också?? Fyra ringar.. hej o hå.. Men när jag fortsatte att läsa så blev det bättre och bättre. Nu är jag riktigt sugen på att läsa manuset! Jag tror den största risken ligger i att det kommer likna en Amerikansk film produserad i Sverige, och sådana har vi tillräckligt av! (tänker framför allt på senaste tidens polisfilmer) Men om det går att hitta en egen svensk vinkel på det kan det bli en grym film. Ser fram emot resultatet! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted February 6, 2005 Author Share Posted February 6, 2005 Att konkurera mot usa är väldigt svårt de är nästan omöjligt. När ja fick höras om Underworld tänkte jag "å nej !" så klart kommer ingen att tro på mig att ja kom på de innan ja hade sätt filmen. De klart att detta kommer att uppfattas som en amerikans hollywood production, men de e bara för att ja e så trött på de bästa yrket i sverige "polis". När de kommer till de andra filmerna, så klart finns de ett par likheter och de e svårt att göra en vampyrfilm. De tog mig bara 2 år att få ihop själva iden och sen 2 månader att skriva manuset. För ja vet att ja inte kommer att ha någon chans mot hollywood, men de e ju smällar man får ta. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.waga Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 "Att konkurera mot usa är väldigt svårt de är nästan omöjligt." Vad jag menade var att om det görs rätt så kommer du inte att behöva konkurera mot Hollywoods produktioner. Det gäller bara att hitta en svensk "vinkel" på det, använd dig av sådant de inte kan och undvik de värsta vampyr-klyschorna. Annars tycker jag idén med svenska vampyrer är skitbra, jag har väntat länge på det. Och kom ihåg (som min far alltid brukar säga): -Det är helt okey att kopiera andra så länge man gör det bättre! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted February 7, 2005 Author Share Posted February 7, 2005 Tjena ! Jo ja hoppas att de kommer att vinklas på ett lite annorlunda sätt. Som ja skrev tidigare tog mig 2 år att skriva detta, för att ja ville göra en bra film men sammtidigt en annorlunda där man verkligen inte ska ha några klysher, men de e ju svårt ja menar detta e inte precis den första vampyrfilm som har gjorts. Ja hoppas att min film kommer att ses som en svensk version av en svensk vampyrfilm en film som är på svenska och gjord i sverige, sen om de finns likheter och de påminner mkt om usa så är de inte mitt problem. För nästan varannan film i usa liknar varandra samma handling så att säga. Men tyvärr detta e ju Sverige så ja har ju inte så stor makt att påverka productionen endast manuset. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apeman90 Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Det finns väl redan en vampyrfilm med Harald Treutiger i huvudrollen =D =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts