Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Såg att Sfs förlängt ansökningstiden. Tror ni dom har dåligt med ansökningar? hur många är det som brukar söka dit? är det någon som varit på intervju? eller är det ens någon som sökt?

(vet att det finns tidigare trådar men dom kändes oaktuella då dom var så pass gamla.)

• 2 veckor senare...
Postad

Vad gick intervjuen ut på? vad var det för slagsfrågor? är det mest för at se vilka som kommer fullfölja utbildningen så dom inte riskerar att missa pengar på att folk hoppar av? blir lite annorlunda situation när man ska bli antagen till något som sen kostar mycket pengar.

Postad

Nu glömde jag följa upp den här tråden, men intervjun var väldigt bred och de verkade verkligen mån om vilka elever som börjar. Vi intervjuades 3 och 3. De frågar mest om filmintresse och försöker luska ut vad man verkligen vill, nu och i framtiden. Erfarenhet verkade vara extremt viktigt också. Ingen större förberedelse behövs om man vet att skolan är rätt för en. De frågade framåt slutet hur vi hade råd och här verkade de som att de flesta svar godtogs.

Jag fick förövrigt besked i förrgår att jag kom in. Då har man säkrad sysselsättning för 3 terminer framåt alltså. :)

• 4 veckor senare...
  • 5 månader senare...
Postad

På SFS betyder erfarenhet faktiskt ingenting. Såvida det inte är väldigt många sökande, vilket det normalt inte är, är det bara två saker som räknas.

1. Hur fungerar du i grupp? (då alla moment är gruppbaserade)

2. Har du råd att betala utbildningen? (då skolan helt finansieras av eleverna)

• 3 månader senare...
Postad

Men hur är det med betyg? Räcker det med att man har ett slutbetyg i gymnasiet? Eller tittar dom på snitt och så vidare? det jag har uppfattat är att dom nästan inte ens bryr sig om betyg och går enbart på erfarenhet och meriter. Stämmer det?

Hur stor chans har man att komma in om man inte gått någon filmkurs utan bara jobbat lite frilans som redigerare och som mingelfotograf? Kommer dom flesta på intervju?

• 1 månad senare...
Postad

De låter intressant, har inte hört om denna filmskolan förr men jag behöver nog inte oroa mig om sånt nu när jag endast går i 1an på gymnasiet, men håller fortfarande utkik.

Postad
Men hur är det med betyg? Räcker det med att man har ett slutbetyg i gymnasiet? Eller tittar dom på snitt och så vidare? det jag har uppfattat är att dom nästan inte ens bryr sig om betyg och går enbart på erfarenhet och meriter. Stämmer det?

Hur stor chans har man att komma in om man inte gått någon filmkurs utan bara jobbat lite frilans som redigerare och som mingelfotograf? Kommer dom flesta på intervju?

Jag går på skolan, men slutar efter denna termin tror jag.

Gymnasiebetyg har ingen betydelse.

Att du jobbat som redigerare duger mer än väl. I praktiken bryr de sig mest om att du kan betala och säger att du gillar/kan arbeta i grupp, och att du "älskar" film.

Söker du till vårterminen kommer du garanterat in. Det gjorde jag, och jag vill inte låta bitter men då släpper de in vad skit som helst.

Postad
Jag går på skolan, men slutar efter denna termin tror jag.

Gymnasiebetyg har ingen betydelse.

Att du jobbat som redigerare duger mer än väl. I praktiken bryr de sig mest om att du kan betala och säger att du gillar/kan arbeta i grupp, och att du "älskar" film.

Söker du till vårterminen kommer du garanterat in. Det gjorde jag, och jag vill inte låta bitter men då släpper de in vad skit som helst.

skulle vara otroligt hjälpsamt om du kunde förklara lite mer vad som va bra/dåligt med skolan :) det värkar ju som att många är intresserade så att få veta varför du tänker på att sluta är nog värt ganska mycket.

Postad

Undervisningen är jättebra, och övningarna med lärare. Därutöver är ju grupparbetena (filmerna) otroligt viktiga. Där beror det helt på vilka människor du placeras med, och vad dessa vill göra. På den biten var det väldigt jobbigt för mig. Alla vill regissera, inkl. jag, samtidigt som jag upplever att majoriteten av min grupp inte var så ambitiösa.

Men nu gör ju skolan om, som du kanske vet? Heltid. Detta gör att mina ord blir lite meningslösa. Helt nytt! Dock kvarstår samma problem som alltid, att tvingas bråka om vem som ska göra vad. Ett problem som inte existerar i branschen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...