Gå till innehåll

Sälja sin film? Olagligt om du inte har ett företag?


Recommended Posts

Små barn som säljer saft i hemgjorda stånd är inte lagbrytare. Det spelar liksom ingen roll om du säljer på nätet eller fysiskt.

Om du tänkt sälja på en torghandel så måste du hyra din plats av de som äger torget.

Ofta en kommun men kan i vissa fall vara privat.

Men detta är också SO.

Det är inte så svårt att lära sig sånt här. Men det kräver lite hjälp i början. Det är som att lära sig ett antal engelska glosor. Det är ju inte så svårt men omöjligt om ingen har översatt till svenska innan. Därför känner du att du inte förstår sånt här vuxensnack.

Prata med någon vuxen som kan hjälpa dig så kommer du se att genom dina nya kunskaper så kan du göra massor med saker som är intressanta. Ex. sälja dina filmer eller starta eget företag etc.

 

Jo, det är det jag måste göra...Men det är inte så viktigt nu iallafall, huvudsaken var att jag fick veta att man får sälja sin film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vaddå 350kronor i månaden för en enskild firma? Man kan väl inte starta en firma när man är sexton väl?

 

Jo, det kan du! från 16 års ålder får man driva och äga företag, med målsmans tillstånd. även om man enligt lagen inte har rätt att sluta avtal (köpa och sälja saker) innan man är 18 gör man ett undantag för personer som är 16 år och uppåt som har eget företag. då får man sluta avtal innom företagets verksamhet.

 

Direkt citat ur lagboken:

5§ En underårig som driver rörelse med samtycke enligt 13 kap. 13 § eller 14 kap. 14 § andra stycket, får ingå sådana rättshandlingar som faller inom området för rörelsen. Vad som nu har sagts gäller dock inte i fråga om rättshandlingar som avses i 13 kap. 10 §. Lag (1994:1433).

 

jag säger dock inte att du ska starta företag. det är krongligt och onödigt för din skull! sälj dina dvder och oroa dig inte!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det kan du! från 16 års ålder får man driva och äga företag, med målsmans tillstånd. även om man enligt lagen inte har rätt att sluta avtal (köpa och sälja saker) innan man är 18 gör man ett undantag för personer som är 16 år och uppåt som har eget företag. då får man sluta avtal innom företagets verksamhet.

 

Direkt citat ur lagboken:

5§ En underårig som driver rörelse med samtycke enligt 13 kap. 13 § eller 14 kap. 14 § andra stycket, får ingå sådana rättshandlingar som faller inom området för rörelsen. Vad som nu har sagts gäller dock inte i fråga om rättshandlingar som avses i 13 kap. 10 §. Lag (1994:1433).

 

jag säger dock inte att du ska starta företag. det är krongligt och onödigt för din skull! sälj dina dvder och oroa dig inte!

Om du flyttat hemifran innan du fyllt 18 sa far du ocksa inga avtal...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp, jag ska bara sälja mina filmer...Tänker inte starta ett företag ännu iallafall, det är bara onödigt.

 

Eftersom du inte driver näringsverksamhet utan enbart vill sälja din DVD:er för att täcka kostnader saknar du vinstintresse.

 

Du kan lugnt betrakta din filmhobbyförsäljning av DVD:er som hobby. Du kan tillochmed dra av kostnader du har haft fem år innan du fick intäkterna. Du får då hålla reda på hur mycket kostnader du har varje år och räkna av de äldsta kostnaderna först.

 

Skulle du vinna pris vid filmfestival är det inte en intäkt i näringsverksamhetens områder utan inkomst av tjänst. Men det är troligare bättre för dig att räkna prispengar som intäkt av hobby och räkna av kostnaderna först. Och lösa vinstproblemet det år du får pengar över.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...