Gå till innehåll

bygga batteri till lcd-monitor? hur??


ericohman

Recommended Posts

12V 1A

 

lcd-monitorer som ska sitta i bilar..... skulle haft en sån utan att behöva ha bilen stående bredvid.. så jag måste alltså bygga ett eget 12V 1A-batteri..

 

hur...hur... hur?

måste ju helst ha laddare också, kanske omöjligt?

annars om man kan använda "vanliga" köpesbatterier och

koppla ihop dom typ 4x3V batterier sen fixa nåt så det blir 1A..

 

visst är 1A = 1000mAh??

Länk till kommentar
Share on other sites

yes, 1A är 1000mAH

 

visst kan du koppla ihop en massa batterier, men clas ohlson har små blyackar, från 6v till 12v .. med en jäkla massa ampere! .. att ladda den kanske blir klurigt, om du inte har en spänningskub, eller liknande ..

Länk till kommentar
Share on other sites

tack.

 

kika här:

http://www.hobbex.se/pages/product/product.asp?FolderID=&TreeID=&SubTreeID=&ProductID=7339

 

vad är ampere nu riktigt?? kommer inte ihåg från NO'n i högstadiet :)

alltså måste även amperen var exakt samma som det står på produkt-info på hobbex (alltså 1A)... skulle gärna vilja ha en liten förklaring :)

 

 

 

såg att det fanns 12V 1.3Ah på elfa riktigt billigt (144kr) men det var en djungel... underhållsfria..ventilreglerad blyack...belast... ja allt möjligt :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Ampere är hur mycket ström nånting förbrukar, om jag inte har helt fel .. visst funkar 1.3 Ah batteriet för din skärm som drar 1Ah, men det kommer inte vara länge .. halvtimme , timme? .. man kan räkna på det, men jag kommer inte ihåg hur .. nån som vet ?

Länk till kommentar
Share on other sites

okej.. så om jag fattat detta rätt så skulle jag kunna ha ett 12V med 13A (om det nu fanns) utan att själva monitorn skulle brinna upp, kortslutas eller liknande?

 

A är alltså bara för längden.. i tid.. som batteriet räcker?

för jag ser att clas ohlson har 12V 14Ah..

 

 

http://www.hobbex.se/produktbilder/74-20-36stor.jpg

 

Det ska inte vara nåt problem att skära av strömsladden och räkna ut plus och minus va?... verkar vara som 2 enskilda sladdar redan från början.. röd och svart.. bara skära loss före den där lita "proppen" och istället fästa dom på mitt batteri?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

A står för Ampere, och är hur mycket ström som någon "drar". Ah står för Amperetimmar, och är ett mått på hur mycket ström man kan ta ut/drar över tid. Ett enkelt räkneexempel är att du har ett batteri på 1,3Ah, och du har en belastning (skärm) som drar 1A konstant. För att då räkna ut hur lång tid det tar innan batteriet är tomt så får man då helt enkelt dela antalet Amperetimmar med antalet Ampere (Ah / A = h om man tittar på enheterna.) Batteriet kommer då alltså att räcka i 1,3 timmar.

 

Observera nu att det där är i teorin, troligtvis kan man dra ut 1,3Ah innan batteriet är _helt_ tomt, men den sista biten innan det är helt tomt så har batteriet tappat spänning så pass att det inte ens är i närheten av 12 V, och den ström man kan ta ut är också relativt liten. (Man kan alltså inte ta ut oändligt med ström hela tiden ända tills det är tomt, den gränsen börjar relativt högt, men sjunker sedan. Efter ett tag kan du inte få ut 1 Ampere längre.)

 

Du har dessutom ytterligare ett problem, om batteriet är en enkel blyackumulator, exempelvis ett bilbatteri, så är det inte gjort för att laddas ur särskilt mycket innan det tar skada, det finns något som heter "minne" på laddningsbara batterier, dvs. att de inte kan laddas upp lika mycket som förra gången. För varje cykel (ladda -> tömma -> ladda) så minskar batteriets kapacitet (som mäts i Ah.) Ju mer man laddar ur batteriet, desto mer minskar kapaciteten. Blybatterier är känsliga för det här, under 70-80% ska du helst inte med ett vanligt bilbatteri tror jag. (Tänk på att de är gjorda för just bilar, motorn ska starta, sedan är det ju generatorn som gör jobbet.)

 

För applikationer där det är intressant att kunna tömma batteriet mer utan att skada det finns det så kallade fritidsbatterier, det är fortfarande blybatterier, men de är gjorda på ett lite mer avancerat sätt, och är således dyrare än vanliga bilbatterier, dock med den fördelen att de tål djupare urladdningar utan att ta så mycket skada.

 

Avslutningsvis:

 

Överdimensionera batteriet gärna (tänker på blybatteri), och undvika att ens komma i närheten av att tömma det. Nackdelen är vikten på batteriet, samt att det blir lite dyrare, men å andra sidan så kanske du slipper köpa nytt batteri så snart? Som en bonus får du även en möjlighet att kunna köra lite längre om det verkligen kniper, även om batteriet inte mår så bra av det. För att ladda batteriet så räcker det med en vanlig billaddare. Tänk på att om det är en "dum" laddare så måste du själv stänga av laddaren när batteriet är fullt, annars finns det risk att du skadar batteriet.

 

(Blybatterier är de klart billigaste laddningsbara batterierna som går att få tag på, andra batterier är dock mycket trevligare, men både dyrare och jobbigare att ladda eftersom de kräver mer av laddaren.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...