Gå till innehåll

Pistol skott


sjstrm

Recommended Posts

Hej gott folk! Någon som vet vad man skall söka på för att få fram ljudeffekter som motsvarar pistol skott, alltså de (swoosch) ljud som man upplever om någon skulle skjuta mot dig. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

 

Tck på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror han menar de små häftiga swish och swosharna man hör när kulorna far genom luften. De är inte alltför svåra att hitta även i gratisarkiv skulle jag tro, annars kan du säkert ta några längre och pitcha upp som tusan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Well, skott går i överljudshastighet, så det blir inen swisch, det blir en knall.

Den å andra sidan låter ganska kul :-)

 

Fast som vi vet så handlar ju inte ljudläggning om hur det låter, utan om hur vi vill att det ska låta :)

Det är ju inte ovanligt att man hör vinande kulor genom luften i film...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, är lite kluven till det...

Å ena sidan har det inget med verkligheten att göra, men det har å andra sidan inte mycket annat inom det här yrket heller... ;-)

Jag tycker sånt är helt på sin plats med väldigt avlägset avfyrade skott, men tycker det missbrukas på allt som är för nära.

Ungefär som alla &%¤#¤&¤ bilar i americanska filmer som spontant exploderar så fort alla fyra hjulen lämnat marken...

Länk till kommentar
Share on other sites

Går det inte att bara viffta med rör och pinnar för att få lite olika swish-ljud och pitcha om det? Ett pang-ljud baklänges upp-pitchat kanske?

 

Och angående exploderande bilar... jag har då aldrig varit med om så omotiverat lättantännliga bilar som i svenska Thriller: En Grym Film... Så vi svenskar kan vi också;) Dessutom har även amerikanarna blivit bättre på det där och det verkar som att dom drar ner exploderandet till de mindre verklighetstrogna filmerna... Och själv tycker jag det ser jävligt häftigt ut nu igen... har gått i en cirkel där... var lite less på dom ett tag, men nu är det häftigt igen när det görs på rätt sätt även om man ibland undrar vad dom tankar med i staterna.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Äh, vadå, i actionfilmer där det är underhållning så är det ju häftigare om bilarna exploderar än om de inte gör det. Sååå overkligt är det ju inte, nånstans drar man väl gränsen men så länge det är en gnutta trovärdigt tycker jag det är ok :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag respekterar din åsikt, men tycker personligen det är patetiskt.

Vitsen med bra film är givetvis, enligt många & mig inget undantag, att hålla sig hyperreal. Allting är förstorat & förstärkt, helst baserat på prycologiska reaktioner & psychoaukustik.Men vitsen är ju endå att ge ett trovärdigt resultat som övertygar tittaren även om verkligheten inte är likadan.

Finns många bra exempel både på när det torskas hejvilt med det & exempel som är grymt underhållande & spännande trots att det följer verkligheten väl (men förstärkt).

Jämför exempelvis, för enkelhetens skull, svenka bäng-filmer med exempelvis CSI eller Midsomer Murders.

CSI följer, vad jag vet, givna protokoll väldigt väl eftersom dom arbetar MED kriminaltekniken istället för FÖR den.

Midsomer Murders å andra sidan är ganska långsam & stel, men är så förbannat välspelad & har mycket bra manus, så tillåmä någon med så välutvecklad krim-allergi som mig fastnat som en mygga i flugpapper :-)

Jag frågade en polare som är snut själv, eller ja, har frågat många olika snutar jag känner, men speciellt i hennes fall, om vad hon hade att säga om handlingen i svenska bäng-filmer.

När hon slutade garva (tog en stund) var svaret kort & gott att om någon hade gjort vad dom gör där & betett sig så så hade dom fått...problem.

Jag tog konkreta filmer som exempel för att få fram min point lite enklare, men exakt samma sak återspeglas i allra högsta grad även inom ljuddesign, bild, manus, ja vaffan som heslt.

Det är bättre att arbeta primalt med saker som kan refereras till, & man ska aldrig lägga till något utan att verkligen veta varför.

Swischande skott är en sak. Jag är kanske inte förtjust i dom själv (just nu), men använder dom gladeligen för att illustrera avlägsna skott på ett effektfullt sätt.

Samma principer som varför rymden är så noisig i Star Wars.

Men konceptet att en bil som lättar från marken spontant skulle explodera i ett hav av eld & navkapslar finns det ingen mentalt frisk människa som går på!

Tolka för bövelen inte det här som ett påhopp mot någon här, varesig i diskusionen eller annars. SKULLE någon faktiskt hävda att dom tror americanska bilar är så instabila så skarvar dom.

Vad jag däremot menar är att effekten, fel använd, & det är den i minst 99.99% av fallen, blir enbart fånig & publiken skrattar åt den.

Att en bil som kör ut för ett stup eler en canyon däremot skulle säga pang vid impact är iof inte helt sannolikt (men kan hända), men ett bra exempel på när det är välmotiverat! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är snarare av den åsikten att film handlar inte alltid om verkligheten, om det inte är dokumentärt alltså. Hade allt låtit på film som det låter på plats hade det bara blivit en ljudgröt av alltihopa och man hade inte hört vad som är viktigt.

 

Nej, jag tycker att film handlar om att förstärka illusionen, sedan om illusionen ska vara trovärdig så är det ju givetvis en balans. Sedan finns det ju vissa medvetna val som även ljuddesignern och mixaren tar, som man vet kan vara lite fjantigt och overkligt, men ser man till de flesta svensson som tittar på filmen kommer de aldrig tänka på att bilen antagligen inte skulle exploderat efter att den kört in i en bergvägg eller att skotten inte swischar genom luften i verkligheten.

Man får helt enkelt överväga ibland, är det viktigaste att den här pistolen låter "som den gör i verkligheten", alltså mesigt, eller ska den låta mer...dovare, fräckare etc. Hur många vapenexperter kommer titta på filmen som kommer att reagera på det etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det är vi fullständigt överrens om, men man måste hålla sig trovärdig!

Ett bra exempel är ju hagelbrakaren i Terminator 2. Den låter högt & maffigt & fullständigt underbart!

...men när jag började skjuta själv insåg jag att dom lät som brutala champagne-korkar.

Pistol-swischljud är väldigt subjectivt. Inte många har erfarenheten av att låta kulor passera på det viset (lyckligtvis), så där kan man väldigt mycket sätta sina egna gränser.

Men ingen kan på fullt allvar verkligen tro att bilar exploderar av brist på asfalt!

jag älskar själv att göra larger than life/hyperreal ljudjobb, faktum är att det är inriktningen jag föredrar själv när jag får välja & allmänt standard i Hollywood, men man måste endå få publiken att tro på vad dom hör/ser, annars bryter man illusionen.

Även det skrikande ljudet av däck på flygplan som landar är egentligen ett tecken på att nåt kommer skita sig nåt rent kapitalt i verkligheten, men i film tycker jag tillåmä själv det är tomt & tråkigt utan, eftersom ingen ens kan vara i närheten för att lyssna efter & man därför lätt tar det för givet eftersom det används så friskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...