Torreador Posted March 18, 2008 Posted March 18, 2008 Jag har en hemsida där jag lägger in filmer för att visa objekt som är till salu. Har nu skaffat Adobe Premiere Pro istället för Windows Movie Maker. Jag har gjort privata filmer som ska visas på TVn men om jag nu ska göra en film som endast ska användas till att visas på webben hur gör jag då. Jag vill ha så bra kvalitet som möjligt men det bör inte ta alltför lång tid att ladda ner för dem som ska se den. Storleken behöver inte vara "full" men inte för liten heller utan man ska kunna bedömma "produkten" som visas. Jag har gjort några i media player som ligger ute nu och de är i lite olika storlekar 352x288 känns aningens litet men funkar 640x480 har jag också gjort några och det känns nog bättre i storlek tror jag? Tar tacksamt emot tips och rent konkret hur jag gör. Är det något jag måste bestämma redan innan jag gör capture eller kan jag bestämma mig när jag ska spara den sedan? /Charlotte 0 Quote
Stefan_holst Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Hej Charlotte! Jag skulle använt You Tube och länkat. Det fungerar väldigt bra. 0 Quote
Torreador Posted March 19, 2008 Author Posted March 19, 2008 NEJ! Absolut inte. Kvaliten är urkass på youtube och de är för små. Dessutom tycker jag det ser oseriöst ut av ett företag att lägga filmerna på Youtube, det ska finnas tillgängligt direkt på hemsidan. Min hemsideadress är: http://www.ostragard.com/cponnyer.htm Längst ner på sidan ligger några hästar med filmer inne (men de filmerna är inte i bra kvalite då de är gjorda i Windows media player och i min gamla dator så det kan finnas lite hack osv. De är också i olika storlek). Men jag vill ha filmerna på hemsidan så som de ligger där. Men tack ändå för ditt tips. Någon som kan säga hur jag ska spara ner filmen när den är klar i premiere för att den ska bli så bra kvalitet som möjligt men inte onödigt seg att ladda ner. Jag tror att de filmer jag har inlagda nu ligger på allt från 3-10 MB styck. /Charlotte 0 Quote
Torreador Posted March 19, 2008 Author Posted March 19, 2008 Hallå? Ingen som vet hur jag i Premiere sparar ner min film med bra kvalitet utan att den blir alltför stor? Nu har jag gjort såhär: Export - adobe media encoder - och där valt windows media, entire sequense, custom, och den blir 320*240 men tyvärr dålig kvalitet. Men jag får köra på det tills jag får något tips från någon av er hur jag kan göra. /charlotte 0 Quote
Rogge Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Nu har jag gjort såhär: Export - adobe media encoder - och där valt windows media, entire sequense, custom, och den blir 320*240 men tyvärr dålig kvalitet. Vill du ha bättre kvalitet och mindre filstorlek skall du spara som DV-avi och koda om den till Windows Media med hjälp av Windows Media Encoder som är gratis. 0 Quote
Torreador Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Okej, tackar. Nu har jag laddat hem programmet och testat det men får det inte att funka riktigt. Det finns ju många val och jag vet inte vad jag ska välja. Testade att välja: *convert a file (valde filmen som är en AVI i maxkvalitet sparad från Premiere) *web server, progressive download *dvd quality video Men då blir bilden i fel format (fykantig istället för avlång som på avi:n och allt trycks ihop) dessutom blir den randig på alla ställen där objektet rör sig. Vad gör jag för fel? 0 Quote
Rogge Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Jag hade valt Custom Session och ändrat Source from från Devices till File. För att undvika ränderna skall du välja Deinterlace under tabben Processing. Under tabben Compression kan du ställa in storlek, mm. Hur allt resterande skall ställas in tar för lång tid att skriva just nu, men se till att använda en Frame Rate som är eller är helt delbar med 25. Allt är per default inställt på NTSC, dvs 29.97. Stalltipset: Leta efter tutorials på internet samt prova dig fram. :) 0 Quote
Torreador Posted March 21, 2008 Author Posted March 21, 2008 Hej igen. Okej, nu funkade det. Tack så jättemycket! Jag tycker inte att jag ser någon större skillnad på att ändra den med detta programmet jämfört med att convertera den i Adobe media encoder. Men det kanske inte kan bli så mycket bättre än så. Men jag ska testa mig fram lite mer med inställningarna. Tack igen för din hjälp! /Charlotte 0 Quote
Torreador Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Jag har använt Premiere istället för det är enklare och jag tycker inte det blir sämre där än med Win media encoder. Men nu sist jag "encodade..." en film i Premiere så råkade jag antagligen ändra på någon inställning så nu blir det skitkass kvalitet på filmerna, suck. Den sparar ju alltid sista insällningen och jag vet ju inte vilken som har ändrats. 0 Quote
jonkanon Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/ Jag vet inte om något där kan upplysa dig om något användbart. 0 Quote
Mats Findell Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Importera filmen i Adobe Flash och publicera den vägen istället. Flash anses som branschstandard idag när det gäller att visa video på webben. Flash kan laddas ner på Adobes webbplats i en 30-dagars provversion. Dock kräver det lite tränande att förstå Flash. Kan man Premiere borde inte steget vara så långt. Mats Findell Grängesberg 0 Quote
JRvideo Posted April 30, 2008 Posted April 30, 2008 Importera filmen i Adobe Flash och publicera den vägen istället. Flash anses som branschstandard idag när det gäller att visa video på webben. Flash kan laddas ner på Adobes webbplats i en 30-dagars provversion. Dock kräver det lite tränande att förstå Flash. Kan man Premiere borde inte steget vara så långt. Mats Findell Grängesberg Okej, en 10 minuters HD filmad 165 megabytes film, hur mycket tror du man kan få ner den utan att tappa kvaliè??? 0 Quote
StenR Posted April 30, 2008 Posted April 30, 2008 Importera filmen i Adobe Flash och publicera den vägen istället. Flash anses som branschstandard idag när det gäller att visa video på webben. Flash kan laddas ner på Adobes webbplats i en 30-dagars provversion. Dock kräver det lite tränande att förstå Flash. Kan man Premiere borde inte steget vara så långt. Det går att exportera till flash video direkt från PPro 2.0. 0 Quote
Andreas Sjoeberg Posted April 30, 2008 Posted April 30, 2008 En kanske svår fråga att besvara? Hur skriver man html koden för att få upp en flashspelare på sidan? Är det något jag måste ladda ner och lägga ut på hemsidan för att använda den koden? 0 Quote
JRvideo Posted April 30, 2008 Posted April 30, 2008 Det går att exportera till flash video direkt från PPro 2.0. Okej skall provas :-) 0 Quote
StenR Posted April 30, 2008 Posted April 30, 2008 En kanske svår fråga att besvara? Hur skriver man html koden för att få upp en flashspelare på sidan? Är det något jag måste ladda ner och lägga ut på hemsidan för att använda den koden? Behöver inte ladda ner något tror jag, du får googla på lite alternativ, här är ett: http://snipplr.com/view/288/flash-video-player-html-code/ 0 Quote
barnholdt Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 En kanske svår fråga att besvara? Hur skriver man html koden för att få upp en flashspelare på sidan? Är det något jag måste ladda ner och lägga ut på hemsidan för att använda den koden? Prova http://flowplayer.org/index.html den klarar h.264 med. 0 Quote
Recommended Posts