Gå till innehåll

Vifta runt med vapen på offentlig plats.


frostic

Recommended Posts

Vi ska spela in en scen där en person går omkring med en pistol siktandes.

 

Helst vill vi filma detta på en parkeringsplats inne i samhället (som är litet, typ 2000 invånare), det lär knappast vara något problem med att folk rör sig i förgrunden eller att parkeringen är upptagen.

 

Men. Det ligger ett ålderdomshem precis bredvid. Äldre människor har inte alltid så mycket att göra på dagarna och, kan jag tänka mig, studerar aktiviteten utanför deras fönster som hökar på steroider. Ett gäng ungdomar som springer omkring med kameror och väskor kan vara nog så intressant, och skulle det dessutom skymtas ett vapen, ja då lär det bli århundradets snabbaste marsch till telefonen och 112.

 

Som sagt ska vi inte spela in i Göteborgs centrum, men det är fortfarande en offentlig plats och det KAN misstolkas, även om vi har en väl synlig kamera två meter framför skådespelaren.

 

Vem ska man kontakta? Polisen? Kommunen? Ringer man till lokala polisstationen och informerar dem lär det väl knappast hjälpa om någon vettskrämd kärring ringer 112?

Länk till kommentar
Share on other sites

I första hand meddelar du polisen, men det skadar ju inte att även meddela personalen på ålderdomshemmet om vad ni tänker göra.

 

Enda gången jag blivit visiterad av polisen var för att någon hade sett mig vifta med ett vapen inne i stan. Jag fann det imponerande att snuten fann mig, men jag var mindre impad av att de bara tog mig, och inte min polare som stod alldeles intill ikädd full cowboymundering, inklusive revolver i hölstret. ;)

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

I första hand meddelar du polisen, men det skadar ju inte att även meddela personalen på ålderdomshemmet om vad ni tänker göra.

 

Enda gången jag blivit visiterad av polisen var för att någon hade sett mig vifta med ett vapen inne i stan. Jag fann det imponerande att snuten fann mig, men jag var mindre impad av att de bara tog mig, och inte min polare som stod alldeles intill ikädd full cowboymundering, inklusive revolver i hölstret. ;)

 

/Jakob

Haha

det måste varit ett äventyr som du sent glömmer :P

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle god tid i förväg skicka ett email till vakthavande befäl vid ordningspolisen i din stad och begära tillstånd att filma med skjutvapen. Ange tid och plats. Eftersom ditt email är till en myndighet är de skyldiga att enligt lag registrera ditt email som en inkommen handling. Sen kan de inte förneka att de inte visste vad du skulle göra. Ring aldrig. De kan förnekar att du ringde. Har du mycket humor kan du tillägga att ni ska bjuda på kaffe men att de ska medtaga bullar.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Enda gången jag blivit visiterad av polisen var för att någon hade sett mig vifta med ett vapen inne i stan. Jag fann det imponerande att snuten fann mig, men jag var mindre impad av att de bara tog mig, och inte min polare som stod alldeles intill ikädd full cowboymundering, inklusive revolver i hölstret. ;)

 

/Jakob

 

haha kul!

 

ne men min syster skulle råna en kiosk på film.. så de ringe polisen och sa vad de skulle göra och så... så ja tror att det är det man ska göra..

Länk till kommentar
Share on other sites

För ett antal år sedan spelade vi in en film på en gymnasieskola. Klassrummet vi spelade in i låg passande nog en halvmeter under marknivå så det var praktiskt att att bara öppna fönstret och kliva ut. Men efter att ha gått in igen och stängt fönstret efter oss knackar det lite senare på rutan. Utanför står två poliser som berättar att de fått samtal från intilliggande (ålderdoms)hem om några inbrottstjuvar...

 

Så visst är det bättre att ringa och berätta för polisen i förväg. Det skadar hellre inte att sätta ut skyltar som berättar att det är filminspelning. En kamera är ju aldrig någon garanti för att det inte sker ett brott.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu fick jag en idé, lite baserat på att de faktiskt rånade banken i byhålan jag bor för nån månad sen. Polisen som har sitt kontor alldeles brevid banken var inte hemma utan var i grannbyn och jagade ett intipsat rattfyllo. Något rattfyllo kunde man inte finna hur mycket man än letade. Tyvärr hann man inte i tid till nått bankrån heller i villervallan då grannbyn ligger för långt borta.

 

Så, man ringer polisen och säger att de behöver inte komma när vi rånar kiosken, för det är bara en filminspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt är det väldigt viktigt att du får ett skriftligt godkännande för annars kan det bli väldigt fel! Jag blev haffad vid en filminspelning då vi hade ringt till polisen och fått godkännande men tuvär så hade det inte registrerats...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...