Jump to content

Redigera fram för frame

Twizz

Recommended Posts

Hur gör jag bäst om jag har ett klipp på ca 3 sekunder. Sen måste jag fixa till en grej på en personen som är i bild. Jag ska alltså måla över en sak. Hur gör jag det bäst och vart. Jag använder Premier just nu.

Om du verkligen måste redigera bildruta för bildruta så rekommenderar jag att du använder photoshop och använder filmstripformatet mellan programmen. Att rotoscopa tar emellertid en förbaskad massa tid, så om du kan lösa det genom att "måla" på video (i AE) istället för på individuella filmrutor (i photoshop) så sparar du mycket tid.

/Jakob

Det som också är den stora fördelen med att göra detta i AE är att du slipper få så förbaskat mycket sämre kvalitet som man får när man göra till filmstrip.

I AE så får man då också det som man gjorde i föregående "frame" i nästa. I Photoshop måste man måla nytt och då kan det bli svårt att göra på samma ställe.

[citat=orange]Det som också är den stora fördelen med att göra detta i AE är att du slipper få så förbaskat mycket sämre kvalitet som man får när man göra till filmstrip.

I AE så får man då också det som man gjorde i föregående "frame" i nästa. I Photoshop måste man måla nytt och då kan det bli svårt att göra på samma ställe.[/citat]

Hört talas om lager i photoshop? :)

eRsk Jadå jag har hört talas om lager i Photoshop, dock så erkänenr jag att jag inte är så hemma på Photoshop efterosm jag aldrig använder det. Men när jag redigerat med filmstrip i Photoshop så har jag aldrig kunnat rita en sak på den första bilden och sedan så har det kommit på samma position på alla de andra bilderna... men det är säkert bara jag som sagt :)

Det som jag ska göra är att en person faller framåt. Och jag måste fixa till en grej vid huvudet. Så det första jag ritat dit ska jag inte finnas på nästa frame. Men som sagt jag har inte börjat spela in men jag kollar vad det finns för alternativ. Men just nu lutar det åt att jag filmar från en vinkel snett nerifrån. Då kommer jag slippa detta pillande.