Gå till innehåll

Efterlyser boken STORY


vilda

Recommended Posts

Jag skulle rekommendera dig att hellre lägga pengarna på:

 

The anatomy of story (av John Truby)

The definate guide to screenwriting (av Syd Field)

How to make a good script great (Linda Seger) (bra grunder - bra att börja med)

 

 

/Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle rekommendera dig att hellre lägga pengarna på:

 

The anatomy of story (av John Truby)

The definate guide to screenwriting (av Syd Field)

How to make a good script great (Linda Seger) (bra grunder - bra att börja med)

 

 

/Henrik

Varför då? Har inte läst John Trubys bok, så den vet jag inget om. Annars tycker jag Story är bättre.. Är inte boken han/hon söker rent dålig finns det ingen anledning att skicka iväg på sidospår.

 

Annars är det fint att du tipsar på andra böcker.

 

Men för att gå tillbaka till boken trådskaparen frågade över. Den finns även som trevlig ljudbok, jag köpte den på iTunes och kör den i min iPod. Hade läst boken ett par gånger innan jag köpte mp3versionen också. Men det är samma innehåll så vitt jag kommer ihåg men med pluspoängen att McKee är en bra föreläsare. Har sett den på cd också om du saknar mp3spelare.

 

EDIT: Syd Field har även en gratis podcast på iTunes.

 

EDIT 2: Och det finns ju massvis med andra bra podcasts på iTunes också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte jag skickar på sidospår för att jag rekommenderar andra böcker. Gillar inte strukturen i STORY som enligt mig är "plottrig". "The Gap" beskrivs bra och även det som rör karaktärer, annars giller jag den inte speciellt mycket måste jag säga.

 

John Truby's bok är den som känns mest konsekvent. Det enda som stör mig är att "designing principle" inte förklaras speciellt tydligt - vilket man behöver förstå för att greppa resten av innehållet i boken.

 

Syd Field kan tyckas "tjata" om vissa saker "film IS character" o.s.v., men bra saker ska väl präntas in... ;-)

 

David Trottier's "screenwriting bible" är också den bättre än STORY - så det så. ;-)

 

/Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...