Gå till innehåll

Ny bärbar dator


hampusforev

Recommended Posts

Goddag,

Jag fyller 18 år snart och kommer få en del pengar. Jag jobbar även en del så jag har en budget sedan innan. Jag kommer nog kunna köpa en dator för ~18 000 kr.

Jag har tänkt på en bärbar just för att jag inte är hemma så ofta och för att det helt enkelt är mer badass. Jag använder BARA datorn till div mediaredigeringsprogram (Adobe Premiere Pro CS3, Cubase, Reason, Photoshop osv.) och till att surfa (och planerar att bara använda den nya till detta). Jag har externa välfungerande hårddiskar för medialagring. Så nu till frågan, vilken bärbar dator skulle passa bäst till dessa kriterier? Tack så mycket för eran tid!

Puss

 

PS. Jag planerar inte att redigera HDV utan kör mest på smalfilm, vet inte om det är ett viktigt tillägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har tänkt på den. Men är det inte bara designen man betalar så överjävligt för då? Liksom, man får lungt en ThinkPad med samma specs för halva priset. Känns som om Mac är rätt rejält hypade nu för tiden. En annan grej som stör mig med apple är att dom uppenbarligen försöker klämma ut vartenda litet öre ur en, man är helt låst med deras program. Men eftersom man hör så mycket om Mac så kan det ju inte vara helt bakom flötet. Tack för svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har hört dessa argument många gånger förr.

Jag säger bara som så här.

Mac OSX är det stabilaste OS på marknaden, Det krånglar inte, och den sparar inte filer på 100 olika ställen som inte går att få bort. Och om du nu så gärna skulle vilja använda program som inte funkar på mac får du väl installera ett program som gör att du kan använda PC program. Men gör inte missen o köp en PC som komer funka bra ett tag tills den börjar sega och stöter ur sig felmedelande varannan minut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj här är alla superfixerade vid Mac. Vet du vad du köper så kan en PC hur bra som helst. Visst, Vista är inget mirakel OS, du kan välja och köra XP i sådana fall. Jag kör dock själv Vista nu och de flyter på hur bra som helst.

Att Mac aldrig klyddar är skitsnack, nya OSet har flera buggar i sig. Det är bara och inse att Apple inte är perfekta. Vad Microsoft måste göra är att utveckla ett OS som ska vara till för en marknad som är en hel del större än Apples, och det är klart att det inte är den lättaste uppgiften.

Trivs du med Mac kan du ju gå på det, du får bra saker som fungerar bra med varann.

Trivs du däremot med PC kan de också vara ett mycket bra val. Och varför skulle man någonsin vilja köra Windows på en Mac ? Hårdvaran är mycket dyrare så då hade det ändå lönat sig att köpa en PC i sådana fall.

 

Jag säger bara:

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

 

För jävla härlig :D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, men låt inte detta bli till en Mac vs. PC tråd. Sådana leder oftast bara till konstant flaming. Hur som helst, jag har varit intresserad av en Mac ett bra tag men har liksom vänt om då jag sett hur bra grejjer man kan få hos en PC för säg, en halvbra MacBook Pro. Men visst, jag ska göra lite mer research. Tack för dom hjälpsamma svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tittar pâ en Dell XPS M1730. Kanske en konkurent till en Mac om man stâr ut med Windows Vista!

Den är kanske overkill i ditt fall men jag antar att du vill ha en maskin som känns modern nâgra âr och det tror jag denna gör.

 

Jag ska inte använda den till spelmaskin även om den är reklamförd för sâdan.

Men med dubbla SLI 512MB NVIDIA GeForce 8800M GT-grafikkort och Intel Core 2 Duo T9300 processor sâ tror jag att den är en hygglig maskin för att vara bärbar.

Finns ocksâ i lägre spec pâ grafikkortet. "Enkelt 256 MB NVIDIA GeForce Go 8700m GT-grafikkort" och "Intel Core 2 Duo T8300 processor", dâ kostar den strax under 18'000kr.

Jag vill kunna använda den till 3d grafik sâ i mitt fall lägger jag nog pâ nâgra tusen för grafik och processor.

 

Den har ocksâ 17" skärm som nog är att föredra när man hanterar filmbilder i redigering.

Den blir ju lite stor pga skärmen och lite tjock pga allt i innanmätet men den har bâde alfa och numeriskt tangentbord vilket jag tycker verkar bra.

 

Jag har tvekat ett tag dels pga priset och dels för jag inte vet hur Dell datorer är.

Har hört bâde ros och ris.

Men nu har jag snart fixat finanserna och dâ gäller det bara att bestämma sig om Dell är nâtt bra, men jag har inte sett nâgon annan med liknande spec pâ bärbart i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag ska kolla lite på den. Jag tycker i och försig inte alls om Vista. XP är helt okej. Tycker inte om OSX heller för den delen, men det är nog mest ovana.

Jag vill egentligen bara ha en dator som flyter på snabbt när man redigerar bilder och film. Den ska helst också kunna spela upp ljud och musik bra men då kanske jag får skaffa ett externt ljudkort. Eller jag har redan en Saffire LE.

Mac är grymt snygg, det tycker jag också. Men jag hör liksom inga argument annat än "Mac krånglar inte". Vilket absolut inte kan stämma då jag använde Mac på en Final Cut Pro kurs och jag tyckte iMacsen där krånglade lika ofta som Windows datorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är nog böjd att hålla med om att Mac krånglar ungefär lika mycket som Windows (obs - min personliga uppfattning - inte min arbetsgivares. En kommentar jag måste ha med i ett sånt här inlägg :) ). Inte minst med Apples senaste hyss med Quicktime 7.4 och 10.5 i åtanke. Jag kör själv iofs en Macbook Pro med både Windows XP och OSX 10.5.2 och den funkar bra för bägge systemen (utom med Vista eftersom DVI-porten "dör" så att köra den som demoburk mot en projektor funkar inte).

 

På PC-sidan har jag själv rätt bra erfarenheter av Zeptos nyare maskiner - har pratat med rätt många videoredigerare som kör deras vassare maskiner med gott resultat (både Avid och PPro). Man får en rätt fet burk för pengarna.

 

Men även Dell's XPS är bra för redigering vad jag har hört. Har en polare i Norge som kör PPro/AE/PShop (som redigerare för bla NRK) på en sån "dygnet runt" och han är toknöjd. (Jag hör iofs till dom som har dålig personlig erfarenhet av Dells kvalitet... ;) )

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Även HP har en del stabila modeller. Jag använder nx9420 (Win XP pro) 17" skärm och jag har inte haft några problem alls. Vet dock inte om modellen(erna) finns kvar än, men priset låg runt 12000 (inkl moms) för något år sedan.

 

Om Dell har jag hört gott förutom att det kan strula med ljudkort (firewire) pga deras chipset till denna kontroller. Läs långa trådar om detta på forum.notebookreview.com. En av flera anledningar som gjorde att jag valde HP var att deras chipset (på min modell) är Texas Instrument. Detta chipset fungerar utmärkt mot div externa firewireljudkort utan knäppar eller dropouts.

Dock rasar ju utvecklingen framåt fort och det finns säkert gott om stabila laptops. Det kan kanske vara lite svårare att hitta en färdigkonfigurerad maskin med XP pro idag..

/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv går jag och dreglar efter en Video Audio Integrated Operation (= Sony Vaio) i SZ-serien. Kolfiberchassi, LED-skärm, G-skyddad disk, 2,5GHz Core 2 Duo, 4GB RAM, Bluray-brännare.

 

Kraftwerk gör alla sin musik på dom så det måste vara bra. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Jag tittar pâ en Dell XPS M1730.

 

Och nu har jag köpt en.

Den är ruggig i alla prestanda!

Men om man vill ha den med sig för att arbeta i farten så rekomenderar jag inte denna maskin.

Den är lite för tung 4kg, pga fullproppad med utrustning, och drar batteri, också beroende av all utrustning. Batteridrift i ca 1 timma är max vid arbete.

Men för att ha en redigeringsdator som är portabel till olika "fasta" platser är den mycket bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...