Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är detta omöjligt? Vi är ett par unga filmare som håller på med ett rätt stort (i förhållande till det vi tidigare engagerat oss i) projekt. Egentligen är det en konstutställning men ungefär 80% av konstverken är filmkonst. Vi tänkte filma med Super 8 men som ni säkert vet är detta ett rätt dyrt tillvägagångssätt. Tror ni att man kan kanske anspråka på Kodaks Super 8 film nerv och få dem att skicka lite gratis film? Vänder mig till folk som antingen har prövat detta eller har någon slags erfarenhet av detta. Man kanske kan komma till en överrenskommelse och skriva "Tack till Kodak" eller något i presentationen av vernissaget?

Tack för svar!

Postad

Bra! Det skall jag göra, återkommer med resultat. Jag och min vän är ytterst bra på att manipulera företag så dom får det allra största av förtroende för oss (inte alltid till deras fördel). Så det går nog bra ifall dom generellt är pepp.

Postad

Ja, det har du nog rätt i. Men man kanske borde maila i förväg och inte bara dundra in? Eller det kanske kan vara bra att komma instormade när dom är oförberedda och lätthanterliga!

Postad

Tänk på att ni ska betala för framkallningen fast ni får filmerna gratis, Kodak står ej mer för framkallning av super8 film. Framkallning kostar minst lika mycket som film. Den blir dyrt till slut om ni filmar t.ex. 10 kasetter.

Postad
Ja vi vet, 17 st. filmer är det vi har planerat. Tre timmar. Framkallningskostnad har vi räknat ut.

En fråga angående ert projekt: Menar ni 17 st super8 filmkasetter på 15 meter eller 17 st. färdiga filmer i olika längder. För 17 filmkasetter på 15 meter blir 55 minuter med 18 b/s.

Tre timmar film blir förövrigt 55 filmkasetter (18 b/s).

Postad

Hm får se nu. Vi ska inhandla 17 st. 50ft's Ektachrome filmkasetter. Dessa är 3,5 min om jag inte är ute och cyklar? Haha oj jag kom på mig själv mitt i skrivande stund. En timme är det ju naturligtvis. 3,5 x 17 = ca. 60 min. Right?

Postad
Någon som kan ge ett speciefikt nummer/mail för kontakt med

Kodak i Sverige angående just spons?

Support service lämpar sig nog inte... :)

Nej jag vet inte själv. Jag prövar på att bara ringa till support och höra med deras PR-ansvarige. Annars kan du snacka med Mats på filmcentrum. Han vet vem man ska snacka med tror jag!

• 1 månad senare...
Postad

Jag tänkte återkomma lite med uppdateringar. Jag har ringt och ringt säkert tio gånger vid tio olika tillfällen, jag har inte fått prata med någon som kan ge mig ett svar, utan blir bara kopplad vidare. Känns lite som en kafka-novell.

Mats på Filmcentrum har lovar att hjälpa mig och gett mig både nummer och mail till Henke Råssmo (henke.rassmo@kodak.se, ifall ni vill pröva själva). Henke svarar dock inte på varken mail eller telefon. Jag har prövat att maila VD i Sverige och självaste fan.

Helt ärligt måste jag tyvärr dra slutsatsen att Kodak inte bryr sig så mycket om oetablerade filmentusiaster. Hoppas att jag kan bevisa mig själv fel då vi fortsätter jakten på Henke Råssmo!

Måste passa på att ge ordentlig props till Mats på Filmcentrum och Filmcentrum överhuvudtaget. Han har varit så jäkla hjälpsam och verkligen utan att begära något för det. De har skitbilliga priser för oetablerade filmare och är alltid supertrevliga och hjälpsamma. Han påpekade att det är den trevliga typens kommunism, den där alla hjälps åt utan att kräva pengar och utan förföljelser.

Postad

Oftast måste man först mejla med en kortfattad presentation/synopsis till Henke Råssmo och sedan ringa.

Han sa till mig att han får ca fem mail per dag angående sposoring av råfilm.

Håller med dig att det är rätt så svårt att nå honom överhuvudtaget!

Ja, Mats på Stockholms Filmcentrum är riktigt hjälpsam!

Hjälpte mig otroligt mycket och visade ett intresse för mitt projekt. Creds! :)

Förresten, du har PM.

/Tony

Postad

Gäller ju att verkligen få tag på rätt person. Finns nog flera människor som jobbar med råfilm, och har tillgång till överblivna remsor som annars ska slängas.

Postad
Gäller ju att verkligen få tag på rätt person. Finns nog flera människor som jobbar med råfilm, och har tillgång till överblivna remsor som annars ska slängas.

Ja fast Henke Råssmo är nog så rätt person som möjligt. Har fått kontakt med honom nu, så vi får se hur det löser sig!

Postad
Ja fast Henke Råssmo är nog så rätt person som möjligt. Har fått kontakt med honom nu, så vi får se hur det löser sig!

Skoj att höra :) Annars är det nog mer än en person som hanterar alla överblivna remsor ;)

Postad

Ja, men jag måste be om ursäkt till Henke, det var ju jag som hade fel mail. Han engagerade sig i projektet till den grad han kunde. Otroligt bra och hjälpsam kille om man har rätt mail.

Postad
Ja, men jag måste be om ursäkt till Henke, det var ju jag som hade fel mail.

Hmmm, borde inte emailen ha studsat tillbaka till dig, om du hade fel mailadress?

Förresten blir det onekligen svårt att få svar, om man har fel mailadress... :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...