Gå till innehåll

The Keeper (animerad kortfilm)


Djablo

Recommended Posts

Hej på er alla, ett tag sen jag postade något här, har inte haft nått kul att visa upp förrän nu :) Går andra terminen på Interaktiva Akademin, Eksjö (http://www.iaa.se), läser Digital Animation, 3d och Compositing och här senaste projektet, resultatet av kursen Manus & Berättarteknik, The Keeper:

 

Mytoons.com : http://www.mytoons.com/animation/play/13034

 

Myspace.com : http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.channel&ChannelID=165658547

 

Synopsis : En namnlös stad, ett kontrollerat samhälle, en man som stiger på ett tåg.

En aktuell skildring av vår värld och individens avpersonifiering.

En visuell resa mellan dröm och verklighet.

 

Detta gjordes på tre veckor, från idé, manus, storyboard till det ni ser här …

 

Credits :

 

Lead Artist : Malin Jansson

 

Background Artists : Simon Victor, Juan Fernando Maguid & Gustaf Gustafsson

 

Animation : Juan Fernando Maguid & Gustaf Gustafsson

 

Music written and performed by : Simon Victor

 

5.1 Sound design : Gustaf Gustafsson

 

Composting, VFX & Title Design : Juan Fernando Maguid

 

Edited by : Simon Victor & Gustaf Gustafsson

 

The Keeper is based on characters created by Simon Victor & Juan Fernando Maguid (The Influence)

 

All rights reserved Simon Victor, Juan Fernando Maguid, Malin Jansson & Gustaf Gustafsson 2008

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er alla, ett tag sen jag postade något här, har inte haft nått kul att visa upp förrän nu :) Går andra terminen på Interaktiva Akademin, Eksjö (http://www.iaa.se), läser Digital Animation, 3d och Compositing och här senaste projektet, resultatet av kursen Manus & Berättarteknik, The Keeper:

 

Mytoons.com : http://www.mytoons.com/animation/play/13034

 

Myspace.com : http://vids.myspace.com/index.cfm?fu...d=20943 59320

 

Synopsis : En namnlös stad, ett kontrollerat samhälle, en man som stiger på ett tåg.

En aktuell skildring av vår värld och individens avpersonifiering.

En visuell resa mellan dröm och verklighet.

 

Detta gjordes på tre veckor, från idé, manus, storyboard till det ni ser här …

 

Credits :

 

Lead Artist : Malin Jansson

 

Background Artists : Simon Victor, Juan Fernando Maguid & Gustaf Gustafsson

 

Animation : Juan Fernando Maguid & Gustaf Gustafsson

 

Music written and performed by : Simon Victor

 

5.1 Sound design : Gustaf Gustafsson

 

Composting, VFX & Title Design : Juan Fernando Maguid

 

Edited by : Simon Victor & Gustaf Gustafsson

 

The Keeper is based on characters created by Simon Victor & Juan Fernando Maguid (The Influence)

 

All rights reserved Simon Victor, Juan Fernando Maguid, Malin Jansson & Gustaf Gustafsson 2008

 

Länkarna funkar inte för mig :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Länkarna funkar inte för mig :S

 

Testa den hära för Myspace :

 

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.channel&ChannelID=165658547

 

Mytoons verkar vara under uppdatering, därför funkar den inte…

 

Och Myspace verkar strula en hel del, man får klicka ett par gånger, ibland får man error-meddelande men sen funkar det helt plötsligt. Vill inte skicka Youtube-länken för dom här andra är i så pass mkt högre bildkvalitet*;)

Länk till kommentar
Share on other sites

En otroligt bra film, helt klart. Animerat och röd tråd till oroväckande slutet. Underbart.

Djävlar va bra ;)

/nils

 

tack nils :D

 

jo vi ansträngde oss hårt för att allt skulle sitta ihop tajt på den korta tid vi hade ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa den hära för Myspace :

 

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.channel&ChannelID=165658547

 

Mytoons verkar vara under uppdatering, därför funkar den inte…

 

Och Myspace verkar strula en hel del, man får klicka ett par gånger, ibland får man error-meddelande men sen funkar det helt plötsligt. Vill inte skicka Youtube-länken för dom här andra är i så pass mkt högre bildkvalitet*;)

 

Myspace funkade inte när jag testade, alltså den länken i ditt första inlägg, ska testa.

 

Funkade!

 

Riktigt, riktigt snyggt! Keep it up man! möjligen lite hackiga rörelser, ibland passade detta, ibland inte alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Myspace funkade inte när jag testade, alltså den länken i ditt första inlägg, ska testa.

 

Funkade!

 

Riktigt, riktigt snyggt! Keep it up man! möjligen lite hackiga rörelser, ibland passade detta, ibland inte alls.

 

Tackar Nicke92 :D

 

Jag håller med, finns vissa små grejer som vi skulle kunna ändra på men vi hann inte pga tidspressen.... it is what it is som den gode eckhart tolle skulle ha sagt heheheheh …

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt roligt att vi har hamnat på Mytoons.com startsida under "Mytoons loves (hjärta)" :)

 

Här kriteriet för att hamna där :

 

"This is where you'll find the MyToons team's favorites. This playlist includes all those animations we Ooh! and Ahh! over, the ones that get us so excited we just have to share them with the community. We hope you enjoy our list of all genres of animation, including 2D, 3D, stopmotion, anime, and more. We can dig these toons, can you?"

 

jooooooooooy ! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt roligt att vi har hamnat på Mytoons.com startsida under "Mytoons loves (hjärta)" :)

 

Här kriteriet för att hamna där :

 

"This is where you'll find the MyToons team's favorites. This playlist includes all those animations we Ooh! and Ahh! over, the ones that get us so excited we just have to share them with the community. We hope you enjoy our list of all genres of animation, including 2D, 3D, stopmotion, anime, and more. We can dig these toons, can you?"

 

jooooooooooy ! :D

 

Grymt! bra jobbat! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

ÄR det ett program ni använt eller? Såg riktigt bra ut. MAn msåte ha tålamod när mna jobbar med sånt här förstår jag:)

 

Det är flera program, allt är ritat med photoshop i flera olika lager, sen är all animation gjord i after effects där vi även lagt på ljuseffekter, regn, dimma och massa annan lull-lull. sen en vända genom shake där jag lagt på ytterligare lite lull-lull, sen in i final cut pro och premier. och allt ljud är mixat med nuendo i 5.1, all musik gjord med reason.

 

och ja, man måste ha ett stort tålamod för detta men så är det med all slags film egentligen :D

Länk till kommentar
Share on other sites

TAck för snabbt svar. Planerar en film i Toon boom. Får se hur det bli med det. Inte lika snyggt som det här :P MEn ändå, handlingen är viktigast brukar man ju säga. ÅTerigen skitbra jobbat 5/5

 

Det var så lite så :D

 

Det här projektet blev bra av flera anledningar, vi gjorde den här filmen i kursen Manus & Berättarteknik där vi gjorde allt i rätt ordning, först en pitch, en idé som drogs för läraren. Sen manus som även det granskades av vår lärare. Sedan storyboard. Och så vidare. Därför blev det bra, man tar sig sällan tid till dom första delarna och det är dom absolut viktigaste egentligen för har du inte en intressant story och ett upplägg och en berättarteknik som fungerar spelar det ingen roll hur snyggt det är*…

 

Toon Boom kommer fungera alldeles utmärkt. Ett tips dock, kör alla scenerna igenom ett postproduktions program som After Effects, Shake eller Combustion, skita till dom lite, lägg på lite grain, kanske lite ljuseffekter tro mig det gör STOR skillnad att efterbehandla. Jag är personligen emot allt som är för rent och cartoonigt men det är min högst personliga smak :D Experimentera även med skärpedjupet för på en riktig film finns det alltid saker som är suddigare och tvärtom …

 

Go for it och lycka till !! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var så lite så :D

 

Det här projektet blev bra av flera anledningar, vi gjorde den här filmen i kursen Manus & Berättarteknik där vi gjorde allt i rätt ordning, först en pitch, en idé som drogs för läraren. Sen manus som även det granskades av vår lärare. Sedan storyboard. Och så vidare. Därför blev det bra, man tar sig sällan tid till dom första delarna och det är dom absolut viktigaste egentligen för har du inte en intressant story och ett upplägg och en berättarteknik som fungerar spelar det ingen roll hur snyggt det är*…

 

Toon Boom kommer fungera alldeles utmärkt. Ett tips dock, kör alla scenerna igenom ett postproduktions program som After Effects, Shake eller Combustion, skita till dom lite, lägg på lite grain, kanske lite ljuseffekter tro mig det gör STOR skillnad att efterbehandla. Jag är personligen emot allt som är för rent och cartoonigt men det är min högst personliga smak :D Experimentera även med skärpedjupet för på en riktig film finns det alltid saker som är suddigare och tvärtom …

 

Go for it och lycka till !! ;)

 

Jo annars är chansen stor att man få lite Cartoon network känsla. Funderar på att göra bakgruden i Photoshop och lägga ihop. Vill ha lite skärpedjup i 2d-animationen ;) Får se hur det blir med det. Lägger kanske snart upp ett manus :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er alla, ett tag sen jag postade något här, har inte haft nått kul att visa upp förrän nu :) Går andra terminen på Interaktiva Akademin, Eksjö (http://www.iaa.se), läser Digital Animation, 3d och Compositing och här senaste projektet, resultatet av kursen Manus & Berättarteknik, The Keeper:

 

Mytoons.com : http://www.mytoons.com/animation/play/13034

 

Myspace.com : http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.channel&ChannelID=165658547

 

Synopsis : En namnlös stad, ett kontrollerat samhälle, en man som stiger på ett tåg.

En aktuell skildring av vår värld och individens avpersonifiering.

En visuell resa mellan dröm och verklighet.

 

Detta gjordes på tre veckor, från idé, manus, storyboard till det ni ser här …

 

Credits :

 

Lead Artist : Malin Jansson

 

Background Artists : Simon Victor, Juan Fernando Maguid & Gustaf Gustafsson

 

Animation : Juan Fernando Maguid & Gustaf Gustafsson

 

Music written and performed by : Simon Victor

 

5.1 Sound design : Gustaf Gustafsson

 

Composting, VFX & Title Design : Juan Fernando Maguid

 

Edited by : Simon Victor & Gustaf Gustafsson

 

The Keeper is based on characters created by Simon Victor & Juan Fernando Maguid (The Influence)

 

All rights reserved Simon Victor, Juan Fernando Maguid, Malin Jansson & Gustaf Gustafsson 2008

 

 

Länkarna funkar inte? Webbläsaren (Firefox) hänger sig och jag måste starta om datorn...

Länk till kommentar
Share on other sites

Scenen där "polisen" går kändes kändes lite cheesy (passade inte riktigt med grafiken i övrigt), men i övrigt gillade jag filmen skarpt! Grafiska stilen och musiken var klockren.

 

Så fick man en bra länk till att spamma till alla på sin ICQ-lista. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Scenen där "polisen" går kändes kändes lite cheesy (passade inte riktigt med grafiken i övrigt), men i övrigt gillade jag filmen skarpt! Grafiska stilen och musiken var klockren.

 

Så fick man en bra länk till att spamma till alla på sin ICQ-lista. :)

 

Mmm jag var personligen inte ansvarig för animeringen av dom två gå-scenerna, jag håller med, det ser lite cheesy ut, men återigen, det var ont om tid och vi fick göra lite sådana där halvtaskiga lösningar på ett par ställen… ;)

 

heheheh spam on !

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...