Gå till innehåll

Bästa svenska TV-serierna?


nisse

Recommended Posts

Hello!

 

Min fråga är vilken tycker ni är de bästa svenska TV-serierna genom tiderna?

 

Motivera gärna ert svar och kom inte med att de inte finns några eller att jag tittar bara på amerikanska tv-serier. Det är inte intressant här - nu koncentrerar vi oss på svenska serier.

 

Intressant att höra era svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Satt och tänkte "har jag överhuvudtaget följt en svensk serie..."

Men jo det har jag.

Följde Skärgårdsdoktorn när den gick första gången, (inte när den går nu), även "Tre kärlekar", den var bra.

Vem av dem som var bäst vet jag inte.

 

Har inte följt Varuhuset, Hemsöborna, Avenyn, kanske har jag missat något, vet inte.

 

 

Finns säkert något mer men jag kommer inte ihåg, någon thrillerserie kanske.

 

Danska däremot har gjort bra serier sista åren jag följt, Örnen, Nikolaj och Julie, Brottet, ja några andra jag glömt namnet på, 2900 som går nu också.

Danska Är bättre, som en liten parantes=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ju inte helt lätt, har ju funnits en del fina serier genom åren. Rederiet, storstad, nudlar och nollåttor, nä skämt åsido.... Jag tycker nog att Det Nya Landet är en av de bästa svenska serier jag nånsin sett. Har en grym story, sköna karaktärer, underbar dialog och ett slut som faktiskt var riktigt gripande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja Ronny och Ragge var ju suveräna. Det gick en komediserie här för lite sen, Mia och något mera tjejnamn, de var ju underbara, gillade hårfrissan speciellt.

Sally, helt outstanding, Segemyhr såklart...

 

Ja det finns säkert mer, men vad i he.. vi har ju gjort jätte mycket kul!

Länk till kommentar
Share on other sites

Många intressanta svar... men kom igen fler kan väl nämnas :)

 

Jag har själv inte sett dem men någon som tycker om God morgon alla barnen eller Lasermannen...?

 

Zonen, Den Svarta Cirkeln, Den Vita Stenen, Sinkadus - vad är detta för serier - någon som vill utveckla vad de handlar om osv...?

 

Man inser hur lite man sett av svenska serier och de som man sett har man inget speciellt minne av... vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

många riktiga goingar ni nämner... men för bövelen... ingen har sagt Kenny Starfighter eller Skrotnisse! Har ni inte sett skrotnisse då är det bakläxa på era stackars förtappta själar!

 

hmmm... såg dom dock inte när dom gick på TV, men jag hyrde dvd-släppen när jag såg Ulf Malmros på omslaget som regissör:

 

Rapport Till Himmlen... Lite Bullen i scifi-miljö... väldigt bra serie och lagom verklighetsbefriat... tillochmed det som ska vara verkligt;)

 

Silvermannen... "En svensk Twin Peaks" stod det på omslaget... ligger mycket i det och väldigt spännande...

 

Chock... ska man fortsätta med "en svensk..."-analogin så får det väl bli "en svensk Masters of Horror"... men eftersom vi har lite litet med skräckregissörer i sverige så fick fler än skräck-skapare göra saker... Hyrde bara en-disc-utgåvan så jag har bara sett hälften men av dom så var Malmros-inlägg helt klart bäst... Den nyligen emigrerade Håfström gjorde första delen förresten om ni är intresserade av honom... ganska ordinära skräck-historier men Malmros banan-historia sticker verkligen ut på ett skönt sätt:)

Länk till kommentar
Share on other sites

många riktiga goingar ni nämner... men för bövelen... ingen har sagt Kenny Starfighter eller Skrotnisse!

 

Ja just det, Kenny Starfighter! Hur kunde jag glömma????? Helt underbar serie......borde nog införskaffa den!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

många riktiga goingar ni nämner... men för bövelen... ingen har sagt Kenny Starfighter eller Skrotnisse! Har ni inte sett skrotnisse

Bra att du nämner Skrotnisse, bäst efter "tårtan". En annan serie som satte skräck i oss barn var "halsduken" Lars Ekborg, en svensk ruggig serie på 60-talet.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

allt med Anders och Måns, jag gillar även grotesko, ska bli kul att se om det kommer ngt nytt med dem.

Vet inte om man kan kalla det en serie, men Räkfrossa, det e grejer det.

 

Sen eftersom det nämndes danska så Riget, fyfan va bra de serierna är, bäst i världen av alla serier. Lars von Trier verkar inte kunna misslyckas, och med Ernst Hugo Järegård i huvudrollen, blir det inte annat än suckse. Fan att man precis har sätt den, annars kunde man se den igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...