Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Då var det dax. nu har jag både utrustning och erfarenhet, nu skall jag bara skaffa ett eget företag. första hindret. Vad tusan skall man kalla sig?!? Jag sysslar med i turordning: Videoproduktion, digitalisering, grafik och stillbildsfoto. Förslag på namn?

Tacksam för svar.

Postad

Båda är bra men det skall vara något som är kort, så får folk att haja till. Jag bor i Simrishamn på Österlen i skåne om man kanske kan använda det på något sätt. Något i still med Linslusenfilm Fast att man kanske kan få in foto och grafik också.

Postad

Nä det är ju inget tvång ju men söker du ett måleri så heter det ju oftast måleri, det är den första reklampelaren du får ju, där skall du få in spå mycket som möjligt :-) men har du något förslag så :-)

Postad
Jag sysslar med i turordning: Videoproduktion, digitalisering, grafik och stillbildsfoto. Förslag på namn?

Hahahaha! klockren men kanske lite utanför mitt ämne :-P

alla har jättebra förslag men tyvärr inget som jag hajat till för, det måste säga Klick :-)

Skall det utlovas någon belöning kanske?

Postad

JOPP Digital

Video/Grafik/Foto

Future DIVI

Still & Moving Pictures

Företagsnamnet kan ju vara vad som helst, sen beror det ju på vad du vill ha i din Logga.

JOPP Digital Simrishamn..

Eller Still & moving Pictures FOR FUTURE lifestyle..

M.S

Good Luck!!

Postad

Hijackar den här tråden lite då jag själv funderar på att starta ett företag så jag äntligen kan fakturera.

Vad för sorts namn är egentligen att föredra? Finns ju väldigt olika sorter av namn, men vad tilltalar mindre företag som letar redigerare eller eventsfotografer till nåt jippo? De jag är i kontakt med har oftast inte alls stor koll på hur kameraarbete och efterarbete går till överhuvudtaget så det känns som att man inte ska krångla till det..

Jag undviker gärna ett engelskt namn eftersom jag ändå enbart kommer jobba inom Sverige, men många verkar ju ändå föredra det eftersom det oftast låter häftigare.

Att leka med akronymer är extremt fantasilöst men ändå antagligen det vanligaste.

Många döper företaget efter sig själva, hur väl fungerar det? Jag tycker det verkar lite tråkigt. Erik Eriksson Video och redigering... Går det hem?

Ska man spejsa till det med "Pixelflicker Productions", "Lavastream Films" eller "Blue Dog Prod". Loggan blir ju en blå hund då - funkar sånt även om kunden inte ser någon som helst koppling till det man gör?

Det är ju extremt lätt att komma på nåt slumpmässigt namn som exemplen ovan, men det ska ju gärna tilltala gubbar som annars skulle nöjt sig med att Håkan i receptionen tar hand om filmningen av företagseventet.

Någon som har några generella tips när man ska välja namn?

Postad

BlueBaby, Baalzebul eller CoproFagus är fina namn!

Ärligt talat tycker jag du är väldigt lat.

Ett namn ska helst spegla din personliga touch & referera till något du kan stå för.

Kort behöver absolut inte vara bäst. Har själv ett ganska långt ett på mitt företag, men det ger en fet hint om vad det handlar om.

RövFilm som exempel är ett dåligt namn, Helikopter Artistoida Produktioner vet jag av erfarenhet är ett väldigt framgångsrikt namn & säger allt.

Är du duktig & levererar spelar inte namnet så stor roll, missköter du dig & sviker så kan inget namn i världen rädda dig.

Använd fantasin.

Postad

Egentligen tror jag inte namnet på ett enmansföretag spelar så stor roll, eftersom du ändå antagligen får kunder genom kontakter. Att använda sitt eget namn är nog inte så dumt, även om det är tråkigt. Det ger ju kunderna bara ett namn att komma ihåg, istället för att behöva hålla reda på både ditt namn och företagets.

Postad
Ärligt talat tycker jag du är väldigt lat.

På vilket sätt är jag lat? (om det nu var riktat till mig) Jag planerar att starta mitt första företag och har ingen större koll på företagsamhet. Observera att jag inte ber ER komma på ett namn, utan enbart ge allmänna tips om vad jag kan tänka på. Jag gör ju lite research bara, det tyder väl på allt annat än lathet? :o

Jag hittade lite bra grundtips om hur man ska tänka när man väljer företagsnamn här: http://www.getinfo.se/index.php/hur-man-skapar-ett-bra-foretagsnamn/ för er som är intresserade.

Postad

Det här är en ganska intressant tråd tycker jag, mycket åsikter.

Här är ett stycke ur boken "Rivstart" som kanske kan hjälpa mig och andra som kliar sig i huvudet över företagsnamnet.

"I företagsnamnet har du en direkt chans att berätta vad det är du kan göra för dina kunder.

Det är därför en bra början att fundera på just frågan: Vad är det du vill att dina kunder skall förknippa ditt företag med? Är det att företager är snabbt, nära kunden rent geografiskt, roligt, unikt erfaret, tillförlitligt, trendiga, ärligt eller något annat.

Fråga dig hur ditt namn kommer att låta i telefon, i radio, hur det kommer att se ut på brevpapper, i annonser och på andra ställen.

Ett bra företagsnamn:

° Understryker din konkurrenskraft (Din nisch).

° Får kundernas intresse att väckas.

° Representerar det du representerar

° Blandar inte ihop dig med något annat företag

° Säljer utan förklaring

° Har en positiv klang

° Är optimistiskt

° Attraherar de kunder du vill ha."

Min tanke var inte att någon skulle hitta på ett företagsnamn till mig utan mer att man skulle ha en möjlighet att bolla med varandra.

Postad

Lilla Farbrorn; Whupps, det där var inte riktat mot dig, men förstår varför du reagerade på det. Sorry...

Vad jag menade är att Joppe är lat som inte verkar orka klura ut nåt själv men blir anklagande när inte andra ger honom/henne ett namn fort nog.

Du, Herr Farbror, har under åren på Voodoo aldrig gett det här intrycket, men många andra har; jag stör mig väldigt mycket på när folk inte orkar tänka själva utan förväntar...um, KRÄVER att andra ska lösa deras små problem åt dom så dom slipper själva.

Skapande kräver angagemang, tålamod & intelligens.

Postad

Det har absolut inte varit min mening att kräva eller vara anklagande. Är det någon som på något vis blivit sårad eller stött så ber jag om ursäkt. Tanken var som sagt att det kunde vara intressant att bolla lite, se vad som är ett bra företagsnamn. Det kan ju hända att det sitter någon där ute med en massa bra företagsnamn. :-)

Att kalla mig lat är inte speciellt snällt, med tanke på att du inte känner mig eller vet vad jag sysslar med.

Hoppas vi nu kan fortsätta den här tråden utan att trampa varandra på tårna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...