Filmarn1 Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Tjena allihopa nu är det så här att jag ska filma rally. Och jag behöver några bra tips till att få så stabila & bra klipp som möjligt. 0 Citera
Max_H Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 "Onboard-kamera" eller utvändigt? /Max 0 Citera
Filmarn1 Postad 18 februari 2008 Författare Postad 18 februari 2008 Jag ska filma utvändigt. 0 Citera
beta75 Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Stå alltid i innerkurvan. Gruset sprätter utåt Grodperspekiv. Vidvinkel. Zooma inte för mycket. Två kameror. Byt plats ofta. Filma i depån, transportsträckorna osv. Ta miljöbilder. Leta ovanliga vinklar. Slowmotion är alltid snyggt. Filma med lång slutartid så du får rörelseoskärpa och panorera. Och akta dig så du inte blir påkörd, ha färgglada kläder så du syns. /KN 0 Citera
Max_H Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Står du relativt nära tycker inte jag att det behövs stativ (utom om du har en tung kamera och ska köra en heldag förstås). Slå länge den är i rörelse brukar inte skakningar vara ett problem, förutsatt att du använt en kamera tidigare... Däremot kan stativ vara coolt om du står på avstånd inne i skogen, med mycket inzoom på bilen. Då rör sig allt "mellan dig och bilen", dvs träd/buskar/ev publik, mycket fort förbi och skapar känslan av en hög fart även om det bara går i 50. Annars är det väl lite vanlig folkvett man ska ha (som vanligt) så man inte får en bil i skallen om den kör av... Edit: Mr. Beta75 hann före med massor av bra tips (fast jag tycker zoom är coolt... ;) ). /Max 0 Citera
tomgrejs Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 av säkerhetssynpunkt ska man inte alltid stå i innerkurven. vid ev haveri av bilen står man då rätt dåligt till. tror inte det sprutar så mycket grus så ytterkurvan funkar nog bra. byt vinklar ofta. 0 Citera
gorse Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 Tänkte du rätt nu? Om man åker av, så åker man ut i ytterkurvan? 0 Citera
Octavianus Postad 18 februari 2008 Postad 18 februari 2008 tar man en kurva fel, skär den för hårt smuschar man ju in i innerkurvan. Tror att risken är lika stor var man står i kurvan, stå inte för nära tror jag e smartaste rådet. 0 Citera
Filmarn1 Postad 18 februari 2008 Författare Postad 18 februari 2008 Okej tack för alla tips! :D 0 Citera
beta75 Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Man brukar stå i kurvor som är mellan 75 och 100 grader eftersom där måste bilarna sakta ner och vända upp. Det är bildmässigt, mycket ljud, och mycker grus som flyger. Då är innerkurvan den säkra platsen och den där du kan få låga vinklar nära utan att bli överkörd. Att stå i en liten kurva när bilen flyger förbi i 120 är helt meningslöst och bilderna blir döda och tråkiga. Du kommer märka vart folket som tittar står någonstans... /KN 0 Citera
Fleshimpact Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Är intresserad vad för rally du ska filma (rallyfantast). Om dom ska köra på natten då jäklar ska du ut och filma. Har en liten ide över ett klipp. Natte tid. En raksträcka med en en ganska skarp kurva i slutet. Bromskivorna är nästan blåa av överhettning. Lång slutartid. Stativ. Du står i slutet på rakan. Zooma inget och rör inte kameran. Sen när den vikar av för kurvan följer du stiligt med kameran. Såg de på en rallyfilm förut. Nå grymt jäkla snyggt blev de. 0 Citera
Filmarn1 Postad 20 februari 2008 Författare Postad 20 februari 2008 [Är intresserad vad för rally du ska filma (rallyfantast)] Jag ska på Karlskronapokalen i maj men kanske ska gå på rally snart därför ville jag få lite tips. :D 0 Citera
tomgrejs Postad 21 februari 2008 Postad 21 februari 2008 Tänkte du rätt nu? Om man åker av, så åker man ut i ytterkurvan? av sunt förnuft skulel ja ginte ställa mig i innerkurvan i en snabb vänster eller höger. en punktering och man är överkörd. jag har vart på svesnka rallyt några gånger. och då kör de föra med en säkerhetsbil. typ föråkare och säger till alla som står på olämpliga ställen. och då, vill jag minnas att stå nära vägen och i öppna områden vare sig inne eller ytterkurva kan vara lite riskabelt. men det är ju bara att tänka. om bilen köra av, vart tar den vägen, står jag där? och är det värt det. hahah 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.