DavidUllgren Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Hejhej! Jag har börjat skriva på en slutprojektsfilm till 3 ring. Och jag undrar bara om idén håller helt enkelt. Jag har inte fått så mycket respons på den än, så det skulle vara kul att få höra vad ni tycker om den. Filmen är uppdelad i tre delar som är ihopvävda i varandra. Den gemensamma nämnaren i de tre delarna är separation i olika former. I grund och potten visar filmen separation i 3 olika generationer i en familj. Del 1: I denna delen handlar det om två systrar - Hanna (17) och Karin (19). Karins pojkvän har varit otrogen med Hanna. Senare konfronterar Karin hennes pojkvän, och senare gör hon slut. Då går han över till Hanna och har sex med henne igen. Karin av misstag råkar gå in på dem så att säga. Och här glider de isär. Det är mellan de två systrarna som separationen är mellan. Man lämnar denna del när Karin ser sin föra pojkvän han sex med sin syster. Del 2: I del 2 får man se systrarnas föräldrar när de tar steget till skilsmässa. Från en början förstår man att de inte längre pratar med varandra. De är som spöken, då de inte ens hälsar på varandra längre. Tillslut går mamman till "verbal" attack mot mannen, och ett gräl startar. Del 3: I den sista delen får man se mormor och morfar. Här får man reda på att morfar har fått ett klart besked om att han kommer att dö. När han känner att det är dags bestämmer han sig för att säga farväl till sin fru (de har varit gifta sen 20-årsåldern) och han säger dessutom att han vill dö i hemmet, i sin egen säng. Eftersom morfar är mycket svag kommer det vara en stor betoning på mormor. Det är framförallt henne man kommer att följa. Frågeställningar som hon kommer att ställa sig själv kommer vara "Vad kommer att hända med mig nu?" osv. Filmen kommer att utspela sig under en dag bara, och i slutet kommer morfar dö. Alla delarna kommer på ett sätt påverkas av morfarn död. Grejen med denna film är att jag vill få känslan av att man bara kommer in i ett pars livsöden, och sedan lämnar man dem utan att direkt få några lösningar eller. Det skulle vara jättekul att få någon respons på denna idén. Jag har inte direkt fått det än, så det skulle vara kul om man kunde få det här. Är det någonting som fungerar? Och vilken del verkar mest intressant/sämst? Tacksam för svar! 0 Citera
16kolon9 Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Det kan fungera om du väver så att separationsmoment endast illustreras av ett par. Vilka är huvudkaraktärerna? Ta gärna och skriv varje dag i tio dagar och se var du hamnar spontant. Vissa karaktärer kommer att bli viktigare för dig under skrivandets gång. Det finns inga nya historier bara nya sätt att berätta samma historier i nya miljöer.... 0 Citera
DavidUllgren Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Hur menar du då? Menar du att jag skall bara fokusera på en historia? Om jag ska vara ärlig var min grundidé att jag vill göra en film med flera livsöden som vävs samman, som Magnolia (fast ändå inte). Just nu ser jag då som att det är 6 personer som har huvudrollen (systrarna, föräldrarna, morföräldrarna), men egentligen ser jag nog de alla som biroller. Ingen av delarna kommer få ta störst plats så att säga. Utan alla delarna kommer få lika mycket utrymme. Just nu sitter jag och skriver systrarnas historia från början till slut, och sen tänkte jag börja med föräldrarnas. Och när jag har skrivit färdigt alla delarna skall jag väva samman dem till en film tänkte jag. Men skriv gärna vad du menade, jag förståd som sagt inte. Tack för svarit i alla fall! 0 Citera
16kolon9 Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Om du menar en ensemble-driven film kan du lätt gå vilse; jämför Altmans filmer. För att klara av manuset så enkelt som möjligt inom skolans ram är det mycket lättare för dig att skapa manus baserat på arketyper och först skriva en novell under tio dagar och sedan utvidga novellen till ett filmmanus. Det går att skriva komplexa vävda manus med mycket subtext - och det tar mycket mer tid än du tror. 0 Citera
DavidUllgren Postad 13 februari 2008 Författare Postad 13 februari 2008 Okej, jag förstår. Och nu när jag tänker efter förstår jag att det kan ta lång, lång tid. Jag kommer dock som sagt skriva alla delarna som enskilda manus till att börja med. Jag tror att filmen har en större tung och styrka som en tredelad film, än varje del separat. Filmen kommer dessutom inte bli toklång heller. Mina planer är att den kanske når upp till 20-30 minuter. Så om jag sätter mig ner och intensivt skriver kanske jag får ihop något. Men som du säger kanske jag har tagit mig vatten över huvudet. Det jag kände var att jag ville gå utanför skolans ramar och göra någonting nytt. 0 Citera
thesnowboarders Postad 13 februari 2008 Postad 13 februari 2008 Ganska Off topic då men du råkar möjligtvis inte gå på NTI David? Själv gör jag allt jag kan nu i skolan för att komma in på NTI i GBG ;) /Oscar 0 Citera
DavidUllgren Postad 14 februari 2008 Författare Postad 14 februari 2008 Vad står förkortningen NTI för? Jag går på Ale Gymnasium... 0 Citera
thesnowboarders Postad 14 februari 2008 Postad 14 februari 2008 Vad står förkortningen NTI för? Jag går på Ale Gymnasium... New Technology Institute tror jag iaf på engelska :P 0 Citera
gorse Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Exempel på flätade filmer. Amores Perros, Babel. Båda är bra. Bonus är att man behöver inte följa dramaturgins regler när man använder flätat berättarteknik. 0 Citera
jonkanon Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Flera kortfilmer som korsar samma universum och stöder samma tematik. Och nog finns det en flätdramaturgi, men man kan använda sig av olika historier istället för en och samma för att få till framåtrörelse. Men faktum är att denna typ av berättande kräver mer av den som skriver, för det är ännu lättare att få det ointressant ;) Men när det blir bra så blir det bra :) 0 Citera
DavidUllgren Postad 27 maj 2008 Författare Postad 27 maj 2008 Nu har jag varit borta ett tag för att skriva mitt manus till denna filmen (såklart), och nu börjar det bli färdigt. Det skulle vara kul om någon ville läsa igenom manuset och ge respons, för det har jag inte fått så mycket än. Det finns någon ganska många slarvfel, som ni gärna också får påpeka! Manuset är på ca 30 sidor, men hoppas det inte avskräcker er. Ge mycket respons somsagt. Tack på förhand!Seperation (Andra Utkastet).doc 0 Citera
Mega99 Postad 27 maj 2008 Postad 27 maj 2008 Nu har jag varit borta ett tag för att skriva mitt manus till denna filmen (såklart), och nu börjar det bli färdigt. Det skulle vara kul om någon ville läsa igenom manuset och ge respons, för det har jag inte fått så mycket än. Det finns någon ganska många slarvfel, som ni gärna också får påpeka! Manuset är på ca 30 sidor, men hoppas det inte avskräcker er. Ge mycket respons somsagt. Tack på förhand! Att det är 30 sidor lär nog mer locka folk till att faktiskt läsa det :) Nu ska vi se, fighten- Såpass vuxna människor tror jag inte kräker ut sig så mycket svordommar, sen att de är systrar gör ju att de känner sig mer bekväma att handla fysiskt mot varandra. Låt de slåss utan att käftas- Som ett intensivt slagsmål där båda är för fokuserade på att slå den andra att de inte har tid att slänga ur sig saker. På tre rycker vi loss dem! Ett...Två...Tre! Ett två tre? Såhär uppfattar jag det då: - Jaså, här står två personer och slåss... Ja men du, vi kan inte bara bryta upp slagsmålet, sånt här kräver teknik- Så om du ställer dig där, och jag ställer mig här, så kan du vara beredd sådär och så räknar vi till tre och då.... Oj, nu är den ena ihjälslagen, jaha, vi får väl försöka igen på nästa slagsmål Nu orkade inte jag läsa hela, dock inget fel på ditt manus men jag har läst hur många manus som helst precis som denna, hur man väver ihop olika händelser och bla bla bla (Varför alltid otrohet?) Vi får väl hoppas att någon kommer med lite bättre kritik här ;) 0 Citera
DavidUllgren Postad 27 maj 2008 Författare Postad 27 maj 2008 Tack så mycket för responsen:) Jag kan förstå vad du menar med att de inte skall käfta emot varandra. Men de replikerna är inte gjutna i sten så att säga. Jag tänkte mer att något måste sägas, men sen känner jag att trovärdighetern i deras repliker är nästan obefintlig. Med andra ord är det repliker som skall bytas ut mot något förhoppningsvis bättre. Slagsmålet stannar förövrigt inte upp när de säger det de har att säga. Jag vill ha en form av råhet till slagsmålet, för jag känner att deras relation har alltid varit långt ifrån bra. Nu vet jag inte hur långt du lästa, men jag antar att du lästa inledningen, så om man fortsätter historien hoppas jag att man kan förstå att systrarna är så olika man kan bli. Nu kommer en till bortförklaring :P Ett...Två...Tre-dialogen är nog helt ärligt det jag skäms mest över i hela manuset. Jag skall ta bort det direkt! Det är fruktansvärt dåligt, och jag håller med dig på pricken! Filmen handlar inte om otrohet, ut om seperation. Alltså är seperation filmens tema. De tre historierna har någon form av seperation som blir skildrad. I Systrarnas del ser jag det som att de glider ifrån varandra så långt att de inte längre ens betraktar varandra som systrar. Hoppas det gav lite mer klarhet till manuset. Hoppas att du vill läsa ett till stycke! Tack! 0 Citera
Tournesol Postad 5 juni 2008 Postad 5 juni 2008 Jag tycker att manuset var jättebra, men i alla scenerna är det mannen som har övertaget. sedan var det några ord som upprepades flera gånger tex. otrogen 0 Citera
Podukshunz Postad 5 juni 2008 Postad 5 juni 2008 Nu ska vi se, fighten- Såpass vuxna människor tror jag inte kräker ut sig så mycket svordommar om du bara visste... 0 Citera
DavidUllgren Postad 13 juni 2008 Författare Postad 13 juni 2008 Jag tycker att manuset var jättebra, men i alla scenerna är det mannen som har övertaget. sedan var det några ord som upprepades flera gånger tex. otrogen Tack så mycket! Jag har aldrig tänkt på det, men det kanske stämmer att mannen har övertaget. Men menar du att det är något negativt eller var det bara något som du observerade? Är det md andra ord något som bör ändras på tycker du? Tack så mycket för att du läste! 0 Citera
Tournesol Postad 15 juni 2008 Postad 15 juni 2008 Tack så mycket! Jag har aldrig tänkt på det, men det kanske stämmer att mannen har övertaget. Men menar du att det är något negativt eller var det bara något som du observerade? Är det md andra ord något som bör ändras på tycker du? Tack så mycket för att du läste! det var bara något jag observerade men nu när jag läser igeenom manuset igen kanske det inte stämmer ändå. Jag tycker inte att du skall göra om på det du har skrivigt, det är jättebra^^ 0 Citera
DavidUllgren Postad 23 juni 2008 Författare Postad 23 juni 2008 Tack så mycket! Om du ska läsa om det tycker jag nog att du ska vänta en liten stund. Jag håller på att rätta stora delar av manuset, jag insåg att det fanns många stavfel och liknande. Så går det när man inte läser igenom det man skriver... Så om du väntar ett kort tag kan du få den bättre delen! Jag tänkte kolla om ni på forumet kanske kunde komma med namnförslag till manuset. Just nu kallar jag den för "Seperationer", men det är inget namn som jag är nöjd med. Jag och mina vänner brukar kalla filmen för "Seperationer i generationer", men det är såklart inget vi är seriösa med. Jag skulle vilja ha ett namn som fångar upp alla de tre delarna, utan att det blir löjligt. Gärna en titel med någon form av "punsh" så att säga. En liten knorr helt enkelt. Tack på förhand! 0 Citera
DavidUllgren Postad 27 juni 2008 Författare Postad 27 juni 2008 Som jag lovade skal jag nu lägga ut en förhoppningsvis bättre version av manuset. Det är inte det slutgilltiga manuset, men det kommer nog inte bli så stora nya ändringar. Hoppas att ni tycker om läsningen! Som sagt vill jag ha så mycket konstruktiv kritik som möjligt. Tack på förhand!Seperation (Tredje Utkastet).doc 0 Citera
Comedi Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Jag tycker att iden är intressant och skulle gärna vilja läsa igenom manuset, fast jag kan inte öppna det då jag saknar word på min dator. Kan du tänka dig att spara den i wordpad eller som pdf fil, det hade vart spännande att se hur manuset blev. 0 Citera
gorse Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Det finns en wordviewer på microsofts hemsida. Gratis. http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=95E24C87-8732-48D5-8689-AB826E7B8FDF&displaylang=sv 0 Citera
DavidUllgren Postad 28 juni 2008 Författare Postad 28 juni 2008 Klart jag kan! :) Men jag förstår mig inte på Adobe Reader, så jag kan fixa det till WordPad bara. Men annars kan man ju använda det programet som gorse la upp. Läs och komentera nu!Seperationer (wordpad).rtf 0 Citera
Comedi Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 aight, läst klart. hyfsade dialoger...dock lite väl alldagliga, men det passar ju filmen då den också är lätt att relatera till vilket gör det hela väldigt vardagligt och mänskligt. Hade vart kul om en text i vitt på en svart bakgrund visade tiden på dagen as the scenes go liksom. det skulle krydda upp och även tydliggöra att hela tar plats under en och samma dag. Och sen vet jag inte hur trovärdigt det är att thomas skulle be karin eller om det nu var hanna att ligga med henne. det hade kanske vart trovärdigare om hettan mellan de ändå hade vart uppenbar och att de åtrådde varann osv. Men vad vet jag killar kanske går och bönar och ber tjejerna om att få ligga med dem.... bra i sin helhet...fast lite tveksam om slutet är jag. känns lite halvmjukt...alternativt att de alla träffas och sörjer morfarn och uppskattar varandras sällskap, blott en tanke dock. Du har potential. 0 Citera
DavidUllgren Postad 28 juni 2008 Författare Postad 28 juni 2008 Wow, tack så jättemycket! Den bästa feedbacken jag har fått;) Det var många av dina idéer som jag tyckte om. Jag fastnade verkligen för hela idéen med att skriva "morgon" osv. Det skulle förenkla för tittaren att hänga med i berättelsen. Så som jag har tänkt det tidigare är att när man byter scen (eller vad man nu ska kalla det), så skall det vara ett klapp mellan klippen, så att det är svart emellan klippen så att säga i någon sekund. Jag kommer nog vilja köra lite på din idé i alla fall. Få ge det lite mer tanke. Min idé med denna filmen bygger i princip på att jag ville ha det så verklighetstroget som möjligt, fast lite filmisk är det såklart. Det jag menar med det är att jag ville verkligen få så "verklighetstrogna" och "alldagliga" dialoger som möjligt. Finns det något speciellt parti som dialogerna verkligen inte fungerade enligt dig? Jag har haft STORA problem med Alice och Nils-delen. Hur kan man säga till någon att man är redo att dö, och hur kan den personen hantera det? Som sagt, STORA problem! Jag förståd inte riktigt vad du menade med tomas och karin/hanna-grejen. Tomas ber väl inte om sex? Eller har jag gjort mig otydlig? Vilket stycke är det du menar så kan jag förklara:) Jag har svårt för slutet jag med! På ett sätt tycker jag om det jag har skrivit nu, men det är kanske lite för simpelt, som att jag inte har orkat ge filmen ett riktigt slut. Personligen älskar jag slut som inte ger någon upplösning. Karaktärernas liv fortsätter, fast tittaren får inte se det. Ursprungsidéen var att låta allesammans åka hem till Nils och Alice och säga hejdå till deras morfar, men om de skulle återförenas på det sättet känner jag att konflikterna mellan personerna inte skulle vara lika tydliga. Tittaren kanske börjar dra slutsattser som att de kanske har förlåtit varandra, men det vill jag inte att de ska ha gjort. Så som jag ser det just nu är Kerstin (mamman) påväg hem till Alice, men somsagt är det inget som tittaren få se. Det va skönt att få skriva av sig lite. Om det finns mer saker som du tycker är konstigt eller liknande får du gärna skriva det. Hoppas inte att mitt svarsinlägg har varit för konstigt, och att du förstår vad jag menar! Fungerade namnet på filmen föresten, eller tycker du att jag ska byta? Tack så mycket! 0 Citera
Comedi Postad 29 juni 2008 Postad 29 juni 2008 Vad kul att vara till hjälp! Jag gillade alice-nils dialogerna. jag tyckte att du hade fått till den ganska bra faktiskt. Nils känns väldigt sårbar och lätt att tycka synd om. sen den delen med thomas och hanna i bildsalen: Tomas: Va?! Vad fan säger du? Allt detta är ju ditt fel. Hanna: (Skrattandes, som om hon inte tror sina öron) Mitt fel? Det var ju du som kom och bad mig på dina bara knän att jag skulle ligga med dig. sen tycker jag kanske att kerstin känns något underlägsen, känns som att hon inte får en syl i vädret...hade känts bättre om hon betedde sig lite kaxigare och inte lät klas få sista ordet jämt. känns som att hon anklagas av klas alldeles för mycket och står inte upp för sin rätt. Om du förstår? Hehe till skillnad från dig så har jag lite svårt för mjuka slut. Jag förstår dock din avsikt, ganska fint. En annan fin grej hade varit att visa alla karaktärerna, (förutom anton kanske) ensamma i några sekunder i slutet av filmen för att helt markera de skedda separationerna. De kan göra lite allt möjligt; se ensamma ut, fundera, gråta, le osv. Eller att man bara visar det rummet där alice hade slängt ner allt från bordet, helst en massa porslin och så. fråga: är det tänkt att detta ska filmas? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.