Gå till innehåll

Problem med Manusskrivning


Taste FX

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är inte speciellt bra på att skriva manus. Jag fattar inte alla kurser eller nånting om manus. Saken är den att jag har en fråga! Jag håller på att skriva manus till en film jag ska göra. Men vart ska man sätta ut alla tecken och sånt som t.ex. (EXT. Skoterparkering-DAG

Det är en vit morgon. Klockan är 8.00 på morgonen och solen har nyss gått upp. Patrik, 14, kommer och går förbi oss. ) När ska man sätta ut alla tecken och vilka?

Här en del av texten, jag vet att den är helt fel man kan ni säga hur jag ska göra om texten?

 

Det är en vit morgon. Klockan är 8.00 på morgonen och solen har nyss gått upp. Patrik, 14, kommer och går förbi oss.

 

Han är klädd i blåa jobbarbyxor, en svart flis och bakåtvänd militärkeps. I handen håller Patrik en vedkorg.

Han går ned för slänten och kommer till det lilla skjulet där han har ved. Patrik drar av skynket och börjar lasta på. När Patrik är klar så drar han över skynket och vänder sig för att gå upp. Patrik tappar då en vedklabb som åker ut på isen. Han suckar och böjer sig ner för att hämta den. När han böjer sig ner så känner han att marken skakar. Den gamla plåtkastrullen som han ställt på stenen ramlar ner och träffar en annan sten. Det klingar till ett högt metallljud och skakningarna blir större och större.

Han tittar upp vid horisonten och får se en syn han inte ville se. Ett stort vägg av moln, som en sandstorm är på väg mot honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad spännande berättelse! Det kommer säkert bli jättebra.

 

Då skall vi kanske få ordning på tecknen också. Bara för att inte förstöra din skaparglädje tycker jag vi struntar i dem sådär i största allmänhet.

 

Om du kommer ihåg scenrubrik och dialog, så är det mesta vunnet.

 

EXT=exteriört INT=interiört så brukar man komma ihåg. Plats är mycket enkel rubrik, typ PARK eller VARUHUS. DAG eller NATT är enkelt att klara av.

 

Dialogen får en liten rubrik med namnet på den som pratar. Dialogerna skrivs med indragen text.

 

Jag tycker det duger för att komma igång att skriva, även om det inte är alla formateringsdetaljer.

 

 

Men, så behövs en liten justering av din text som inte är så svårt att förstå men kanske inte helt självklart.

Exempel: "Det är en vit morgon. Klockan är 8.00 på morgonen och solen har nyss gått upp. Patrik, 14, kommer och går förbi oss."

Hur vet man att klockan är åtta? Du behöver visa det. (Nu fattade jag inte riktigt vad du menar med vit morgon heller) Det är inte klarlagt var vi är heller. Ute eller inne?

 

Jag skulle skriva, typ (ett exempel):

 

INT, KÖK - DAG

 

Ett litet gammaldags kök med trasmattor. Köksklockan visar på åtta. Lågt stående sol syns genom köksfönstret med virkade gardiner. Genom fönstret ser man Patrik 14 år släpande på en vedkorg.

 

EXT, VEDBACKEN - DAG

 

Patrik är klädd i blåa jobbarbyxor, en svart fliströja och bakåtvänd militärkeps. Han går nedför en slänt och kommer till ett skjul där han har ved.... ocksåvidare...

 

Lägg märke till att jag skriver alla prylar i obestämd form första gången prylen dyker upp. Skriver man i bestämd form har man presenterat prylen förut.

 

En annan luring är: "Han tittar upp vid horisonten och får se en syn han inte ville se. Ett stort vägg av moln, som en sandstorm är på väg mot honom."

 

Att han inte vill se sandstormen går inte att visa. Då räcker det med att skriva "Han tittar upp mot horisonten. Ett stort vägg av moln, som en sandstorm är på väg mot honom."

 

Om filmen "rullar upp för din inre syn", skriv vad du ser. Konstigare är det inte. När du är klar kan man fila på formateringen sen. Vi får se om övriga läsare på forumet är av annan åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

.. Ett stort vägg av moln, som en sandstorm är på väg mot honom.

Jag kan själv inte skriva manus men en sak som kanske är värt att ändra är att "ett stort vägg av moln" är ett grammatik fel? Jag tror rätt grammatik för den meningen är "En stor vägg av moln" eller?

 

Är själv nyfiken angående hur man skriver manus och alla tecken och det är så att jag är så lat att jag inte orkar läsa under artiklar här på Voodoo :)

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med, storyn verkar intressant.

 

Om filmen "rullar upp för din inre syn", skriv vad du ser. Konstigare är det inte. När du är klar kan man fila på formateringen sen. Vi får se om övriga läsare på forumet är av annan åsikt.

 

Kanske bör du, taste fx, inte skriva allt som du ser för din inre syn, eftersom en massa egentliga oväsentligheter kan förstöra läsupplevelsen. Om du för ditt inre öga tex ser att någon kommer in i bild från höger, sätter sin högra hand på en stolsrygg, och därefter släpper stolen och tar några steg fram till bordet, varefter han sätter en hand på bordet och griper ett glas med den andra handen och sedan...

Det blir ganska otympligt och utan flöde. Skriv det som är väsentligt för historien, inte det som i en eventuell framtid kommer synas på filmduken.

 

Ifall du gärna vill att folk här ska läsa ditt manus bör du nog ha i åtanke att många här struntar i att läsa manus med tokig formatering. Så då kan det väl vara bra att försöka få till det på en gång, någorlunda. Det är ju faktiskt inte så svårt. Och om man använder ett manusprogram (tex http://www.celtx.com), sköts ju formateringen automatiskt.

 

Att läsa mycket manus kan ju också vara ett sätt "att få kläm" på hur man lägger upp texten i manus. Många engelskspråkiga manus (med korrekt formatering) till kända filmer hittar du här: http://www.script-o-rama.com/snazzy/dircut.html. (klicka på film scripts)

 

Men, för all del. Vill du bara "få ur dig" historien, så bara skriv! :) Formatering kan man ju ta tag i senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad spännande berättelse! Det kommer säkert bli jättebra.

 

Då skall vi kanske få ordning på tecknen också. Bara för att inte förstöra din skaparglädje tycker jag vi struntar i dem sådär i största allmänhet.

 

Om du kommer ihåg scenrubrik och dialog, så är det mesta vunnet.

 

EXT=exteriört INT=interiört så brukar man komma ihåg. Plats är mycket enkel rubrik, typ PARK eller VARUHUS. DAG eller NATT är enkelt att klara av.

 

Dialogen får en liten rubrik med namnet på den som pratar. Dialogerna skrivs med indragen text.

 

Jag tycker det duger för att komma igång att skriva, även om det inte är alla formateringsdetaljer.

 

 

Men, så behövs en liten justering av din text som inte är så svårt att förstå men kanske inte helt självklart.

Exempel: "Det är en vit morgon. Klockan är 8.00 på morgonen och solen har nyss gått upp. Patrik, 14, kommer och går förbi oss."

Hur vet man att klockan är åtta? Du behöver visa det. (Nu fattade jag inte riktigt vad du menar med vit morgon heller) Det är inte klarlagt var vi är heller. Ute eller inne?

 

Jag skulle skriva, typ (ett exempel):

 

INT, KÖK - DAG

 

Ett litet gammaldags kök med trasmattor. Köksklockan visar på åtta. Lågt stående sol syns genom köksfönstret med virkade gardiner. Genom fönstret ser man Patrik 14 år släpande på en vedkorg.

 

EXT, VEDBACKEN - DAG

 

Patrik är klädd i blåa jobbarbyxor, en svart fliströja och bakåtvänd militärkeps. Han går nedför en slänt och kommer till ett skjul där han har ved.... ocksåvidare...

 

Lägg märke till att jag skriver alla prylar i obestämd form första gången prylen dyker upp. Skriver man i bestämd form har man presenterat prylen förut.

 

En annan luring är: "Han tittar upp vid horisonten och får se en syn han inte ville se. Ett stort vägg av moln, som en sandstorm är på väg mot honom."

 

Att han inte vill se sandstormen går inte att visa. Då räcker det med att skriva "Han tittar upp mot horisonten. Ett stort vägg av moln, som en sandstorm är på väg mot honom."

 

Om filmen "rullar upp för din inre syn", skriv vad du ser. Konstigare är det inte. När du är klar kan man fila på formateringen sen. Vi får se om övriga läsare på forumet är av annan åsikt.

 

Hejsan!

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Uppsakattar den verkligen. Jag börjar verkligen få kläm på det här med manusskrivning nu. He, det där men en vit motgon menade jag igenligen att det skulle utspela sig på en plats med mycket snö...hehe!

 

Och det där men ett stort vägg av sandstorm var också ett litet fel, Should bee "en" instead of "ett"!

 

Men hur som helst, tack för hjälpen! MVH Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan själv inte skriva manus men en sak som kanske är värt att ändra är att "ett stort vägg av moln" är ett grammatik fel? Jag tror rätt grammatik för den meningen är "En stor vägg av moln" eller?

 

Kul att du hade fler språkliga fel i ditt inlägg än vad det var i inlägget du kommenterade. :-)

 

Men tips till orginalpostaren: Titta helt enkelt på hur ett eller några korrekt formaterade manus ser ut och härma. Kolla här till exempel. Var noga med att skriva likadant, tecken för tecken. Din scenrubrik bör vara:

 

EXT. SKOTERPARKERING - DAG

 

D.v.s. EXT eller INT följt av en punkt, ett mellanslag, platsen, mellanslag, bindesstreck, mellanslag, tidpunkt (normalt DAG eller NATT). Och allt med stora bokstäver. Inte supersvårt, så jag fattar inte varför många gör fel och hittar på egna konstiga varianter. Några varianter som är vanliga, och därmed okej, är dubbla mellanslag eller bindesstreck, t.ex:

 

EXT. SKOTERPARKERING -- DAG

 

(Det går inte att få två mellanslag mellan EXT. och SKOTERPARKERING här på forumet tydligen.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att under skrivandets gång skall man inte stirra sig blind på formateringen så det lägger hinder i vägen för skapandet. Kan man hålla det grovformaterat så spar det lite jobb till sen, men jag tycker man skall fokusera på berättelsen och flödet.

 

Då, är det mycket bättre om man unviker tankevurpor som att skriva tex att huvudpersonen är nyskild, klockan är åtta eller att det är januari eller andra abstraktioner som man inte kan se. Visa en klocka, almanacka, skilsmässo-konversation istället.

Jag tycker det är dumt att spendera många timmar att skriva dialoger. Jag föredrar att beskriva att de "tjafsar om rånbytet" i grovmanus för att fila på dialogerna i efterhand. Då är det mycket lättare att radera hela stycket om det visar sig att det inte passar in. När hela berättelsen är klar, kan man sätta marginaler och indrag.

 

(Jag skriver i world, inga formateringar men jag skriver scenrubriker och sånt, men allt vänsterställt. Det går fort och det är läsbart medan jag skriver. Man skall inte krångla till det. Har jag inte word, så funkar notepad också)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att under skrivandets gång skall man inte stirra sig blind på formateringen så det lägger hinder i vägen för skapandet. Kan man hålla det grovformaterat så spar det lite jobb till sen, men jag tycker man skall fokusera på berättelsen och flödet.

 

När hela berättelsen är klar, kan man sätta marginaler och indrag.

 

(Jag skriver i world, inga formateringar men jag skriver scenrubriker och sånt, men allt vänsterställt. Det går fort och det är läsbart medan jag skriver. Man skall inte krångla till det. Har jag inte word, så funkar notepad också)

 

Jag håller med. Bara skriv!

 

... Men om man vill bespara sig extrajobb är ju tex Celtx varken svårt eller krångligt. Tar bara några minuter att lära sig. Klicka på "Scenhuvud" och allt är förinställt för att skriva in scenrubriken. Klicka på "Handling" och är fixat för att skriva in vad som händer. Karaktärsnamn, dialog, parentes, osv. Jag tycker det är väldigt enkelt, och allt blir snyggt upplagt (och med möjlighet att spara ner som pdf). Inget hinder för skapandet, snarare hjälp.

 

Hail Celtx!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...