Niclas35 Postad 6 februari 2008 Postad 6 februari 2008 Jag har tidigare redigerat i Premiere tills jag köpte en nya DVD kamera. Då var jag tvungen att byta program, för att Premiere inte klarar av filmer från DVD kameror. Sen kom jag på att After Effets antagligen inte kommer funka heller, jag har tyvärr inte programet. Fast jag funderar på att köpa det men antagligen lär det inte funka med kameran, så nu behöver jag ett liknande program fast som klarar filmer från DVD kameror (MPEG). Hjälp! 0 Citera
premierepro Postad 6 februari 2008 Postad 6 februari 2008 du kan ju konvertera filerna till avi 0 Citera
Martin Öberg Postad 6 februari 2008 Postad 6 februari 2008 Vilken version använder du? Adobe Premiere Pro CS3 klarar det, MPEG formatet. 0 Citera
Niclas35 Postad 6 februari 2008 Författare Postad 6 februari 2008 du kan ju konvertera filerna till avi Förlorar man inte jättemycket kvalitet då? 0 Citera
Niclas35 Postad 6 februari 2008 Författare Postad 6 februari 2008 Vilken version använder du? Adobe Premiere Pro CS3 klarar det, MPEG formatet. men jag har testat med det och det funkar inte med min kamera och jag prata om det tidigare i en annan tråd. och vi kom fram til att det inte funkar med något premiere utan någon input som kostar 500 dollar och det vill jag inte lägga ut 0 Citera
beta75 Postad 6 februari 2008 Postad 6 februari 2008 om du har mycket hårddiskutrymme så kan du kan ju konvertera till ett icke komprimerande format som Premiere klarar. /KN 0 Citera
Niclas35 Postad 6 februari 2008 Författare Postad 6 februari 2008 om du har mycket hårddiskutrymme så kan du kan ju konvertera till ett icke komprimerande format som Premiere klarar. /KN okej vet du något bra progarm för detta? 0 Citera
Martin Öberg Postad 6 februari 2008 Postad 6 februari 2008 men jag har testat med det och det funkar inte med min kamera och jag prata om det tidigare i en annan tråd. och vi kom fram til att det inte funkar med något premiere utan någon input som kostar 500 dollar och det vill jag inte lägga ut Hmm...synd. Isåfall kan jag inte hjälpa, då jag inte har jobbar med några andra redigeringsprogram. 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 jag kör själv mac så där är de MPEG Streamclip som gäller och det fins väl till Windows också. Kräver Quicktime och konverterar det mesta men kan behöva något plugin för material från DVD. Om du kan konvertera till avi med DVCPRO codec så borde du inte tappa så mycket kvalitet. Ladda hem och testa dig fram. Annars finnde det nog andra bra program som låter dig konvetera. Googla runt lite. /KN 0 Citera
Max_H Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Apple har ingen DVCPro codec (för PC) med bättre kvalitet än DVCPro 25 - trist (det var ngn här som laddade ner Matrox softcodecs för DVC Pro - KAN funka). Men annars får du testa att konvertera, med MPEG Streamclip, till DV-AVI och se vad som händer med kvaliteten. Eller kör Premiere Elements, eller byta mjukvara helt, eller vänta ;). /Max 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Apple har ingen DVCPro codec (för PC) med bättre kvalitet än DVCPro 25 - trist... /Max Åh f**n, i Här på min Mac har jag hur många varianter av DVCPRO som helst. Det verkar som om DVD och HDD kameror mest verkar ge filmaren en extra genrations komprimering jämnfört med tex DV band. Hur man än gör... Det finns alltså ingen helt okomprimerat format i windows som funkar i AE och Premiere PRO? Exportera till tiff kanske? /KN 0 Citera
Rogge Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Det smidigaste, ur flera synvinklar, är utan tvekan att byta kamera, men jag förstår om det inte alltid är ett alternativ dock. :) 0 Citera
Max_H Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Jupp... Apple har valt att "limitera" DVCPro-codec:arna till de som har en Mac med FCP installerat. (Å andra sidan har Adobe valt att limitera sin P2-codec på samma sätt, men den är å tredje sidan licensierad från en 3: e parts tillverkare...). Men man skulle kunna tänka sig QT Motion JPEGA - den brukar bli rätt bra. Annars håller jag med Rogge... ;) /Max Åh f**n, i Här på min Mac har jag hur många varianter av DVCPRO som helst. Det verkar som om DVD och HDD kameror mest verkar ge filmaren en extra genrations komprimering jämnfört med tex DV band. Hur man än gör... Det finns alltså ingen helt okomprimerat format i windows som funkar i AE och Premiere PRO? Exportera till tiff kanske? /KN 0 Citera
beta75 Postad 7 februari 2008 Postad 7 februari 2008 Jag är sååå glad att jag valde en kamera med band trots att det kändes väldigt 1900-tal. Nåväl, jag flyttar filmklipp mellan PS CS3 Extended och FC så det är ju bra att använda ett format som inte förstör. Är AIC bra för detta ändamål? Som gammal stillbildare så vill jag först färgkorrigera i PS och sen klippa... Nu brukar jag göra capture i FCP och sen öppna i PS och exportera som ProRes 422 eller AIC. Är det stor skillnad på de båda? Filmfunktionen i CS3 Extended är så uppskattad. Lägger noise ninja bruserdusering på smart lager för att rensa upp. Tar tid men det blir fint! /KN 0 Citera
Niclas35 Postad 7 februari 2008 Författare Postad 7 februari 2008 jag kör själv mac så där är de MPEG Streamclip som gäller och det fins väl till Windows också. Kräver Quicktime och konverterar det mesta men kan behöva något plugin för material från DVD. Om du kan konvertera till avi med DVCPRO codec så borde du inte tappa så mycket kvalitet. Ladda hem och testa dig fram. Annars finnde det nog andra bra program som låter dig konvetera. Googla runt lite. /KN TAck ska kolla in programet direkt! :D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.