mandrean Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Tjena, fotograferar vanligtvis med stillbildskamera och har mycket erfarenhet av vimmel-/festbilder från nattklubbar men tänkte att man kunde ta det till en ny nivå - med "vimmelfilm". Har sökt lite på forumet men inte hittat något mer än en tråd om vilken mick man skall köra med. Mina största funderingar är kring ljussättningen... Är det ens möjligt att få in lika mycket ljus och färger i en nattklubbsmiljö (utan att man går ned under typ 20 bilder i sekunden) som man får med sekundlånga exponeringar med en systemkamera? Stuket jag tänker mig är följande: http://mandrean.files.wordpress.com/2008/01/05_vimmel_080127.jpg http://mandrean.files.wordpress.com/2008/01/13_vimmel_080127.jpg http://mandrean.files.wordpress.com/2008/01/31_vimmel_080127.jpg Jag förutsätter att man behöver någon slags lampa, gärna med en så stor lysande yta som möjligt för mjuk ljussättning av förgrunden. Men hur gör man som sagt med bakgrunden? Har läst till mig att videokamerors motsvarighet till systemkamerornas "ISO" är "gain". Finns det kameror med mer gain än andra? Mvh. Vimmelfotograf Mandrean 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Vad jag vet kan man inte ändra ljuskänsligheten på vanlig videofilm utan att påverka kvalitén. Gain gör bilden ljusare digitalt och kommer att medföra kvalitétsförlust - en kornig bild. Det bästa du kan göra är att filma med kameralampa och stor bländaröppning. Du kommer dock aldrig komma i närheten av ditt exempel utan mer avancerad ljussättning. 0 Quote
jbergman Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Är det ens möjligt att få in lika mycket ljus och färger i en nattklubbsmiljö (utan att man går ned under typ 20 bilder i sekunden) som man får med sekundlånga exponeringar med en systemkamera? Eh, nej? Jag förutsätter att man behöver någon slags lampa, gärna med en så stor lysande yta som möjligt för mjuk ljussättning av förgrunden. Jovisst, någon slags LED-panel vore väl trevligt istället för en hård kameralampa, men jag kan inte säga att jag har någon personlig kunskap på området. Det finns förstås en del olika varianter, avhängiga vad du vill åstadkomma och din budget. Men hur gör man som sagt med bakgrunden? Det finns väl inget du kan göra, eller hur menar du? Finns det kameror med mer gain än andra? Mm, jo det finns det förvisso, men det är inte vad du skall leta efter, för det säger inget om hur ljuskänslig kameran är. Vad du vill ha är antagligen en sony pd-150/170 (om du nu skall skjuta dv), just eftersom det är en så ljuskänslig kamera. Visst kan du skruva upp gain efter eget tycke, men dels ökar bruset i bilden, och dels får du taskig färgåtergivning (eftersom det fanns för lite ljus från början). I slutändan handlar det mycket om vad du själv tycker är acceptabel bild. Om jag var i dina skor skulle jag hyra en pd-150/170 med en hyfsad kameralampa och testa och se. Sedan vet du bättre vilka möjligheter som finns och hur du kan försöka förbättra dem. /Jakob 0 Quote
16kolon9 Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 För att ljussätta förgrunden mjukt behöver du en form av diffusor. Anton Bauer har en softbox, andra märken är Cimera etc. Du kan även applicera filter framförljuskällan. Ljuskällan kan vara en fotolampa som har ungefär samma färgbalans som glödljus inne i lokalen. Med lysdioder kan du få dagsljuskaraktär och det är möjligt att det finns glödljusfärgade lysdioder. För att öka ljuskänsligheten ställer du in gain på kameran och den mäts i decibel, dB. Med ökad ljuskänslighet minskar färgmättnad och exponeringstolerans i högdager och skugga. Med ökad ljuskänslighet ökar också grynigheten i bilden. Det går att förstärka bilden så mycket att du får färgbilder där ögat inte ser färg. För att ljussätta bakgrunden får du ta med en assistent med batteribälte och en stor diffusor. Mer om det i nästa kurs. 0 Quote
Markus Dykfilm Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Den här LED lampan skulle kunna funka, jag har inte sett resultatet själv hur den funkar, men det är en lampa jag har fundera på som kameralampa. Den har både diffussion- och orangefilet. Den kan du(Ljus/Ljudkillen) ju hålla i handen också och då kan du ju ha två punktsbelysning (om du köper två). http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6228218 0 Quote
mandrean Posted January 31, 2008 Author Posted January 31, 2008 Mm, jo det finns det förvisso, men det är inte vad du skall leta efter, för det säger inget om hur ljuskänslig kameran är. Vad du vill ha är antagligen en sony pd-150/170 (om du nu skall skjuta dv), just eftersom det är en så ljuskänslig kamera. Visst kan du skruva upp gain efter eget tycke, men dels ökar bruset i bilden, och dels får du taskig färgåtergivning (eftersom det fanns för lite ljus från början). I slutändan handlar det mycket om vad du själv tycker är acceptabel bild. Om jag var i dina skor skulle jag hyra en pd-150/170 med en hyfsad kameralampa och testa och se. Sedan vet du bättre vilka möjligheter som finns och hur du kan försöka förbättra dem. /JakobHar faktiskt filmat en del med just pd-150 och jag tycker det blev väldigt brusigt redan i inomhusmiljö om man ökade gainen, så jag förstår din poäng... Hade dock kanske hoppats på att det kanske skulle finnas mer avancerade och mindre brusiga kameramodeller (ungefär som att en Nikon D3 är bra mycket mer avancerad och ger mer brusfria bilder än en Canon EOS 350D). Det verkar alltså vara en mycket knepig historia att få med tillräckligt med bakgrundsljus?... Tror nämligen det blir lite svårt att springa runt med en gigantisk lampa med tillhörande kvadratmeterstora softbox i nattklubbsmiljö då till och med min lilla externa kamerablixt ibland känner sig hotad av folks knuffande... 0 Quote
kennethm Posted February 3, 2008 Posted February 3, 2008 Det verkar alltså vara en mycket knepig historia att få med tillräckligt med bakgrundsljus?... Tror nämligen det blir lite svårt att springa runt med en gigantisk lampa med tillhörande kvadratmeterstora softbox i nattklubbsmiljö då till och med min lilla externa kamerablixt ibland känner sig hotad av folks knuffande... Glöm allt vad lampor heter. En blixt lyser ju bara ett ögonblick men en filmlampa hela tiden. När jag testade med en liten CameraBright med fyra lysdioder så blev folk ändå bländade fast avståndet var rätt långt. Filmade lite på Hard Rock Café med min lilla fickkamera (Sanyo HD1a) som har största bländare 3.5 och är erkänt dålig i mörka miljöer och det blev ändå lite som fastnade. Den har dock den fördelen att den är så liten att den glider ner i en ficka utan problem. Hade alltså dessutom både externt ljud och belysning med mej men allt rymdes i varsin liten ficka så jag kunde delta i partandet helt obehindrat... Här några korta klipp med och utan extrabelysning. Obs att kameran inte har någon optisk stabilisator så det blev en del rörelseoskärpa. Det mesta togs med 15 bilder/sek men det trollar man bort i efterbehandlingen. Den är alltså stabiliserad och ganska hårdhänt brusreducerad i efterhand. http://www.stage6.com/user/kennethmn/video/2176868/ Med ett ljusstarkt objektiv och bra optisk bildstabilisering följt av lämplig efterbehandling så borde det gå att få rätt bra bilder i motsvarande miljöer. Tänk dock på att det kan vara höga ljudnivåer som kan ge kameran problem. 0 Quote
Recommended Posts