Gå till innehåll

Bildskärm för redigering av HD-matrial.


rsh

Recommended Posts

Nej, jag misstänker det, e nog bara massa skit. Men om man lägger budgeten på 5000kr då?

Jag är lite sugen på denna https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx men det kanske är mest så att jag bli lockad av den schysta designen?

 

Du kan inte ta URL från adressfältet på datorbutiken, det finns en text ovanför produktbilden som visar en "direktlänk". Klistra in den så blir de lättare för mig. ;)

Menade jag gissar på att du menade denna:

Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HPW2408

 

Det är iaf den enda jag finner snygg av 24 tummarna på datorbutiken. ;P

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte ta URL från adressfältet på datorbutiken, det finns en text ovanför produktbilden som visar en "direktlänk". Klistra in den så blir de lättare för mig. ;)

Menade jag gissar på att du menade denna:

Direktlänk till denna sida: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HPW2408

 

Det är iaf den enda jag finner snygg av 24 tummarna på datorbutiken. ;P

Oj, vilken tabbe, men du och jag har precis samma smak, för det va den jag menade.

Vad tror du om den? Någon kommentar, är det bra bang for the bucks?

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, vilken tabbe, men du och jag har precis samma smak, för det va den jag menade.

Vad tror du om den? Någon kommentar, är det bra bang for the bucks?

 

Nja, jag kan såklart bara ge dig min åsikt och jag skulle inte gå på den, men det är som sagt bara min åsikt. Men sen kan jag inte svara på HUR den presterar i sin klass om man säger så då jag aldrig testat den IRL eller sett tester på den på nätet. Så det är upp till dig där faktiskt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, har du några argument för ditt påstående eller är det bara en känsla du har?

jag läste den här http://alatest.se/apps/reviews/5679849/-1/Monitors/HP+w2408h/

och då fick den ju 9/10 på prisvärdhet men bara 7/10 på bildkvalle, men känns som att för att komma upp lite från 7/10 till 10/10 blir nog priset det dubbla.

 

Men har du eller ngn annan några rekommendationer under 5000:-?

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, har du några argument för ditt påstående eller är det bara en känsla du har?

jag läste den här http://alatest.se/apps/reviews/5679849/-1/Monitors/HP+w2408h/

och då fick den ju 9/10 på prisvärdhet men bara 7/10 på bildkvalle, men känns som att för att komma upp lite från 7/10 till 10/10 blir nog priset det dubbla.

 

Men har du eller ngn annan några rekommendationer under 5000:-?

 

Jag har argument och det är en det sitter en Twisted Nematic panel i den, som ej kan visa fulla 8 bitar per kanal och använder dithering istället då den egentligen bara visar 6bpc. Det är ej lämpad till någon som bryr sig mycket om färger.

Därför vet jag att jag inte ens behöver kolla på skärmen för att bestämma ifall jag ska ha den eller ej. :)

Det är inget mumbo-jumbo bullshit jag snackar heller, har själv flera TN paneler på kontoret till enklare uppgifter och dem kan helt enkelt aldrig uppnå samma kvalité som dyrare paneler som b.la. sitter i Eizos skärmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste den kosta 3000? För annars finns det en hel del skärmar jag kan rekommendera dig. Förr eller senare kommer du börja ställa lite krav färgmässigt på dina produktioner och då finns det en hel del gobitar jag kan rekommendera

Länk till kommentar
Share on other sites

Ajdå, detta stod inte på prisjakt när jag beställde den. Detta ändrades igår, attans också...

På Acers hemsida står det att Acer AL2032WB har Super-IPS .

Hittar ingen annan källa än prisjakt som påstår att de bytt till MVA.

Men jag ska kolla in skärmen hemma så får vi se, har jag tur kanske jag ändå fått en S-IPS.

 

Jag är ganska så missnöjd med den skärmen. Vet inte vad det är för sorts panel men den känns hopplöst svår att få vettig bild men och den saknar ordentlig svärta. Har man en helsvart bild så lyser det i hörnorna av skärmen.

 

Kan tyvärr inte rekommendera den... Dessutom känns upplösningen för hög för bildstorleken, man bör nog gå upp till minst 22 tum eller mera med denna upplösning (text blir alltför liten för att det ska kännas bekvämt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ganska så missnöjd med den skärmen. Vet inte vad det är för sorts panel men den känns hopplöst svår att få vettig bild men och den saknar ordentlig svärta. Har man en helsvart bild så lyser det i hörnorna av skärmen.

 

Kan tyvärr inte rekommendera den... Dessutom känns upplösningen för hög för bildstorleken, man bör nog gå upp till minst 22 tum eller mera med denna upplösning (text blir alltför liten för att det ska kännas bekvämt).

 

Hehe en tumregel är att ALDRIG någonsin, under några omständigheter, gå på Acer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Nu känner jag att jag måste ha en 24" skärm, säg den bästa ni tycker jag ska köpa under 5000kr, annars köper jag ngn och chansar. Tar den som ser fräsigast ut, men det vill jag helst inte.

 

Jag såg just en annons på LG L246WH-BN på strax under 4000, här är modellen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201575

 

Vad säger ni om kvalitén på den? Är den mycket sämre än den äldre och dyrare L245WP?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe en tumregel är att ALDRIG någonsin, under några omständigheter, gå på Acer. :)

 

Förhoppningsvis duger den ändå åt mina föräldrar som är vana med en CRT från 1997.

Jag ska tänka på detta om ACER i framtiden och kommer aldrig mera köpa skärm utan att se den i verkligheten först.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Här är en produkt som defenetivt verkar intressant: http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=172. Den gör om din Apple 23” till en"professionell" HD skärm, med alla inställningar du behöver. Perfekt för alla som håller på med lite mer avancerad color correction. Riktigt sugen på att införskaffa mej en. Nån som har nån erfarenhet av denna produkt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, självklart kan du säkert få något du är nöjd med.

Har du ca 3K tycker jag du kan gå på denna:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=243815

 

Det är väl det bästa man kan få i "TN-väg".

 

Och ja, Spyder 3 är en skärmkalibrator som du antingen hänger på skärmen eller suger fast på skärmen med hjälp av sugproppar som sitter under den. Den mäter färger och ställer in det till det optimala beroende på vad du har för ljus i rummet o.s.v. Sen övervakar den också ljuset i rummet hela tiden med sin ljussensor och påminner dig när du behöver kalibrera om igen.

Köpte den från Scandinavian Photo för 2K. Tycker den är väl värd priset då den innehåller många fixar gentemot förra versionen (Spyder 2).

 

 

Jag har en sådan! Är faktist en riktigt bra skärm.. Visst tog några dagar att vänja sig vid "färg" skillnaden från min crt.. Men helt klart värd sina pengar.. Även foten är ganska bra uttänkt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Tänkte åter uppliva denna tråd lite. Jag såg detta erbjudande: http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=1&PRODUCT=2233

 

Verkar ju vara ett grymt pris för sweclockers medlemmar.

 

Är detta nått att ha som redigeringsmonitor? Går det även att göra colorcorrection hyfsat bra med denna monitor? Är det ett bra alternativ?

 

Jag kör en macbook pro och final cut.

 

Tack för all info o hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag satt och läste i något forum igår kväll. Det var en kille som verkligen hatade den skärmen och la fram många bra argument. Jag tänkte faktiskt slå till på den först men efter att ha läst vad han skrev avstod jag.

 

Ska försöka hitta länk och posta det här.

 

EDIT

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1031364879#post1031364879

 

EDIT igen

Ju mer jag läser på den sidan desto klarare verkar det stå att NEC 2490 är den stora favoriten. Den säljs inte utanför USA dock.. Typiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag satt och läste i något forum igår kväll. Det var en kille som verkligen hatade den skärmen och la fram många bra argument. Jag tänkte faktiskt slå till på den först men efter att ha läst vad han skrev avstod jag.

 

Ska försöka hitta länk och posta det här.

 

EDIT

http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1031364879#post1031364879

 

det var ju inte såå kul läsning

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Kändes onödigt att starta en ny tråd så jag fortsätter i denna. Jag är lite sugen på att köpa en 24" skärm och undrar vad man bör ha för grafikkort om man också vill kunna spela spel nån gång ibland utan att behöva ändra upplösningen. De här skärmarna är ju optimerade för att visa sin högsta upplösning och ska man sitta och spela t.ex CoD4 i 1920x1200 så krävs det väl ändå lite av kortet inbillar jag mig. Vill helst inte lägga mer än en tusing på kortet, om det är möjligt. Så, vad finns det för kort? Några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kändes onödigt att starta en ny tråd så jag fortsätter i denna. Jag är lite sugen på att köpa en 24" skärm och undrar vad man bör ha för grafikkort om man också vill kunna spela spel nån gång ibland utan att behöva ändra upplösningen. De här skärmarna är ju optimerade för att visa sin högsta upplösning och ska man sitta och spela t.ex CoD4 i 1920x1200 så krävs det väl ändå lite av kortet inbillar jag mig. Vill helst inte lägga mer än en tusing på kortet, om det är möjligt. Så, vad finns det för kort? Några tips?

 

Hehe riktigt så billigt kommer man inte undan. Bästa kortet för runt 1000 kr är ATI's 4850. De går på runt 1300-1700 kr.

Men för att köra nya spel i 1920x1200 så bör du skaffa ett kraftigare kort, åtminstone ett 4870 som går på runt 2000-2500 kr. Då får du lite mer kraft och behöver inte dra ner inställningarna så mycket...

 

Btw, de låter som om du tror att bara för att man har en 24 tums skärm så måste man SPELA i 1920x1200. Det är isf fel, skärmupplösningen ska köras i native vilket är 1920x1200 på en 24 tummare. Men du behöver ju inte köra den upplösningen i spelet, det är något helt annat. Det är som säga att du måste kolla på filmer som är 1920x1200 bara för att du sitter på en 24 tummare. Filmer i standard PAL upplösning (720x576) kan se bra ut på en 24 tummare, likaså spel som körs i ex. 1440x900 kan de bra ut på en 24 tummare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...