theHen Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 Hej! Här kommer en teaser/test av ett dockfilmsprojekt som jag hoppas kunna genomföra i sommar men jobbat med länge på skiss och idéstadiet. Det är en korsning mellan naturfilm och dockfilm. För att känslan ska bli den rätta är bildspråk och färg jätteviktigt. Har en billig videokamera men funderar på att skaffa/hyra/låna något bättre när det kommer till kritan. Frågan är bara vad? Hur som helst, kommentarer skulle vara jättekul och nyttigt att få! Luta er tillbaka och njut : ) /theHen 0 Citera
_nemo_ Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 Det där såg ju bra ut! Håller själv på med ett långfilmsprojekt med dockor just nu och ditt klipp var inspirerande. Har du gjort dockan själv? 0 Citera
jernby film Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 he, tyckte först du hade filmat en igelkott i trädgårn. Men detta tycks ju lovande inför framtiden. Snyggt foto och ljud ;) /nils 0 Citera
theHen Postad 12 januari 2008 Författare Postad 12 januari 2008 Oj, här går det undan! Kul att ni tar er tid att kommentera _nemo_, jernby film och Nicke_92, och så snabbt. Dockfilm ligger mig varmt om hjärtat, kanske är det för att jag är född på 70talet och uppvuxen med det, men det är något med känslan och texturen i dockor som man bara inte får med cg. Sen går det ju att göra själv på ett annat sätt... Jo, dockan har jag knåpat ihop och fler är förhoppningsvis på gång inom kort. Har haft den enorma turen att jobba en del som formgivare åt en av Sveriges professionella och långlivade dockteatrar. Dockteater Sesam i Göteborg har haft egen scen i 20 år! Det var nog över tjugo pers inblandade i produktionsprocessen av en föreställning, allt från manus, regi, skådisar till scenograf, dockkonstruktör, skulptör, kompositör och jag. Jag lärde mig mer än jag bidrog med kändes det som och då var det ändå lönearbete, underbart! Artmässigt ska det ju inte vara något som redan existerar. Den här hamnade väl mellan råtta, igelkott, katt och hund typ. Och senare ska det ju vara med handling och så... men inte så mycket att det bryter genregränsen till naturfilm allt för mycket. Ska ta en noggrannare titt på ditt projekt nemo såg att det fanns endal att läsa in sig på : ) Är dockorna gjorda t ex? Tack igen! 0 Citera
gorse Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 Hm, då vet du hur man gör dockor av cellstoff och tapetklister? Eller är det någon annan som erinrar sig kasperdockor av pappersmassa, garn och tyg? 0 Citera
theHen Postad 12 januari 2008 Författare Postad 12 januari 2008 Hm, då vet du hur man gör dockor av cellstoff och tapetklister? Eller är det någon annan som erinrar sig kasperdockor av pappersmassa, garn och tyg? Tja jag kan nog lista ut det : ) Har faktiskt sett det göras av proffsen, tro det eller ej. Dom gillar det eftersom det blir lätt men ändå hållbart... Fast de gör det under kontrollerade former och fuskar med trälim. Dockan i klippet är ihopknåpad med fuskpäls, tråd, karlssons klister, läder, spelkulor, färg, pennor, ståltråd -har jag glömt nått-, just det ja, plastbestick... 0 Citera
jernby film Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 Hm, då vet du hur man gör dockor av cellstoff och tapetklister? Eller är det någon annan som erinrar sig kasperdockor av pappersmassa, garn och tyg? på min tid som 9-åring var kasperdockor i gummi (huvud) med resten tyg med 2 fingertuttar i att sprattla med. Vet att ja eldade upp allihop i mina häftiga action med bensin och knallpulverpistoler (kobra och gm18) Det var då det, på den häftiga tiden, allt var utan tillstånd från föräldrar. Dom lät en göra saker ostört. /nils 0 Citera
gorse Postad 12 januari 2008 Postad 12 januari 2008 theHen; Hittar du någon hemsida så är jag en idel öra. Jag erinrar mig en riktigt snygg docka från min förskola. Den var mall för egna förskoleexperiment med cellstoff men detaljerna håller på att falla i glömska. Malldockan hade lös haka fastsatt med en spik och kunde öppna och stänga munnen. Naturligtvis kunde inte en sexåring göra en sådan docka men min mormor lärde mig göra en garnboll. Det hade inte malldockan. Nils, jag tror många i mina leksaker också brann upp. Acceton är mer brandfarligt än man tror. 0 Citera
theHen Postad 13 januari 2008 Författare Postad 13 januari 2008 theHen; Hittar du någon hemsida så är jag en idel öra. Jag erinrar mig en riktigt snygg docka från min förskola. Den var mall för egna förskoleexperiment med cellstoff men detaljerna håller på att falla i glömska. Malldockan hade lös haka fastsatt med en spik och kunde öppna och stänga munnen. Naturligtvis kunde inte en sexåring göra en sådan docka men min mormor lärde mig göra en garnboll. Det hade inte malldockan. En sida som försöker samla mycket info om och för dockbyggare är http://puppeteersunite.com/ Kanske något av intresse även för dig nemo om du inte redan hittat allt du behöver. Annars kanske sökningar på punch and judy- kasper på engelska kan hjälpa dig i rätt riktning Hittar jag något mer direktrelaterat så postar jag det. 0 Citera
_nemo_ Postad 13 januari 2008 Postad 13 januari 2008 Ska ta en noggrannare titt på ditt projekt nemo såg att det fanns endal att läsa in sig på : ) Är dockorna gjorda t ex? Ska bli 10 dockor totalt och just nu håller den första dockan på att göras.. http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/13178/img_4784ccae21704.jpg Runt ögonen är det inte finslipat, sen när den är färdiggjuten så ska det ju på med hud, målas och pälsas. Är du duktig på att vara dockspelare också? Kan komma att behöva någon extra i sommar sen. 0 Citera
theHen Postad 13 januari 2008 Författare Postad 13 januari 2008 Ska bli 10 dockor totalt och just nu håller den första dockan på att göras.. http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/13178/img_4784ccae21704.jpg Runt ögonen är det inte finslipat, sen när den är färdiggjuten så ska det ju på med hud, målas och pälsas. Är du duktig på att vara dockspelare också? Kan komma att behöva någon extra i sommar sen. Det här ser ju jättebra ut! Vem är det som gör dockorna? Försökte hitta det i tråden om filmen men jag missade det nog. En fråga, hur flexibel och rörlig är dockan tänkt att bli? Ju mer avancerade funktioner en docka brukar ha detso mer begränsad brukar den samtidigt bli. En flexibel docka-typ kermit har ett ganska brett känsloregister även om det lätt blir cartoonigt... Jag är inte en erfaren dockspelare men definitivt en hängiven amatör. Än en gång, SÅ SNYGGT! 0 Citera
jernby film Postad 13 januari 2008 Postad 13 januari 2008 en av mina största favoriter, skrotnisse. Har den på DVD. Brukar se den ofta. Många saker är ju gjorda på den tiden, vad kunde man göra då. Filmen håller än. Tror den uppskattas för all typer, handling och på det sätt man gjorde då. Och kunde göra. Påminner om animationerna i Mästaren och Margarita. Ryska animationerna gör ju hela filmen, fantastiskt :) nemos filmer kommer uppskattas på sitt speciella sätt och humor. Annorlunda behövs ;) /nils 0 Citera
gorse Postad 13 januari 2008 Postad 13 januari 2008 Gillar man skrotnisse tror jag de där tandtrollen och flåklypa är kul också. Det är en fröjd att titta på alla detaljer. Nästan roligare än själva handlingen. 0 Citera
theHen Postad 13 januari 2008 Författare Postad 13 januari 2008 Gillar man skrotnisse tror jag de där tandtrollen och flåklypa är kul också. Det är en fröjd att titta på alla detaljer. Nästan roligare än själva handlingen. Flåklypa var en besvikelse tyckte jag. Började klia i fingrarna att få klippa om den så det blev lite tempo, och jag gillar ändå när det tar tid i berättandet. Skrotnisse är däremot en höjdare! Någon som sett stopmotion filmen Gnork, eller uppföljaren Gnork och tidens tand, av Jimmy Ahlander. Ettan har ett rent ut sagt ljuvligt långsamt tempo. Berättarrösten i Gnorkfilmerna är den samma som i Skrotnisse. Det gör så mycket av känslan, kommer inte ihåg vad han heter bara.. 0 Citera
jernby film Postad 14 januari 2008 Postad 14 januari 2008 kom tänka på skrotnisse igen...ser ju ut som dockorna har skala 1:1. Stämmer det verkligen? Kan inte tänka mej nåt annat med den tekniken som fanns då. Är väl likadant med comhem-reklamen. Inredning mm, inte hus. /nils 0 Citera
theHen Postad 14 januari 2008 Författare Postad 14 januari 2008 kom tänka på skrotnisse igen...ser ju ut som dockorna har skala 1:1. Stämmer det verkligen?/nils Jag tror att de har dubbla uppsättningar dockor i skrotnisse, minst. Dels de små i miljöscenerna och sedan stora, kanske inte riktigt i människostorlek. Där är det ju ansiktsmasker fast riktiga händer som syns. Minns någon scen där de äter tårta som var rätt konstig med de riktiga händerna och stela ansiktena. /H 0 Citera
beesknees Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 älskade teasern.. miljön, och själva idén, påminde mig om ett charmigt gammalt engelskt barnprogram som hette "tales of the riverbank" eller "further adventures of the riverbank" där de använde levande djur; råttor, hamstrar, sköldpaddor osv. 0 Citera
theHen Postad 16 januari 2008 Författare Postad 16 januari 2008 älskade teasern.. miljön, och själva idén, påminde mig om ett charmigt gammalt engelskt barnprogram som hette "tales of the riverbank" eller "further adventures of the riverbank" där de använde levande djur; råttor, hamstrar, sköldpaddor osv. Åh så roligt att du gillade det. Din beskrivning av det engelska programmet ger mig några ytterst svaga minnesbilder. Jag får kolla upp det. Tack! /H 0 Citera
theHen Postad 16 januari 2008 Författare Postad 16 januari 2008 Nu har jag kollat upp det. Tack för tipset. Kul grej, jag håller med om att det finns likheter med mitt projekt, att låna in naturen som scen till dockor och blanda riktiga miljöer med uppbygda. 0 Citera
Vito Gogola Postad 16 januari 2008 Postad 16 januari 2008 Väldigt snyggt foto, för att inte tala om bra ljud. Dockan såg kanske lite för "dock-aktig" ut för att det ska se ut som en riktig varelse, men din intention kanske inte heller var att göra en jätterealistisk docka. Däremot var det ett rätt intressant klipp, utan tvekan. Fortsätt såhär, fast utveckla dockan lite mer. 0 Citera
theHen Postad 16 januari 2008 Författare Postad 16 januari 2008 Väldigt snyggt foto, för att inte tala om bra ljud. Dockan såg kanske lite för "dock-aktig" ut för att det ska se ut som en riktig varelse, men din intention kanske inte heller var att göra en jätterealistisk docka. Däremot var det ett rätt intressant klipp, utan tvekan. Fortsätt såhär, fast utveckla dockan lite mer. Tack för kommentaren! Kul som sjutton att du gillade det! Jag har ett par ambitioner med dockorna. Det ska inte vara cartooniga som muppar men inte heller stela. Tankarna ska gå till djur men vara av "arter" som inte finns men som är hyfsat trovärdiga. Nivån på dockan i klippet är ganska bra, dock ska den inte ha plastgafflar som händer :) och så jag kanske gör något för att tona ner ögonen lite... Speciellt kul att du gillar foto då de känns som en svår tröskel att ta sig över med lite erfarenhet och billig kamera. Det ultimata vore förstås BBC/Attenborough-kvalité... men med bra ljus klarar jag mig nog med lite större 3ccd tror jag. Skulle bara vilja testa innan jag lägger massor med pengar på det. /H 0 Citera
exposedcomedy Postad 5 februari 2008 Postad 5 februari 2008 Danmarks JULEKALENDER 2007.... http://www.dr.dk/yallahrup/ riktigt häftig... varför kan inte sådant här göras i sverige... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.