Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag är extremt kass på att komma på bra historier och vill gärna använda andras historier istället. Jag vill använda en Dean Koontz historia som grund till en novellfilm men det är olagligt att göra det utan att betala för rättigheterna? Hur mkt kan det kosta och kan man få rättigheterna gratis med löfte om att inte ta betalt för filmen och bara visa upp den på internet???

Kanske dumma frågor, men tacksam för svar, ska nog också se om jag kan kontakta bokförlaget.

Ha det!

Postad

Tack gorse, har kontaktat förlaget men inte fått svar än. Hoppas de går bra för dom...

Skulle suga hårt o behöva släppa den här storyn... :(

ha de!

Postad

I stort alla storys härstammar från ett gäng grundhistorier, mer eller mindre.

Skräckgenren är väl kanske inte gammelgrekisk men nog finns tematiken säkerligen sen länge. Tänk på alla oändliga versioner man kan göra på den trojanska hästen bara ;)

Så gå till grunden av storyn och bygg upp en egen version som är din egen.

Som exempel finns ju ett lattjo synopsis på star wars där alla namn är bytta mot harry potter karaktärer och det finns inte mycket som skiljer dem åt storymässigt men är ändå samma i stort sätt rätt av.

Ofta är amerikanska författare redan knutna stenhårt till optionsrättigheter osv... dvs allt är sålt om inte annat för att hindra någon annan från att göra storyn. Har varit precis i samma sits nämligen gällande en bok från en amerikansk författare.

Kolla om inte koontz har en egen sida dit du kan maila, en annan väg att få tag i honom.

/j

Postad
I stort alla storys härstammar från ett gäng grundhistorier, mer eller mindre.

Skräckgenren är väl kanske inte gammelgrekisk men nog finns tematiken säkerligen sen länge. Tänk på alla oändliga versioner man kan göra på den trojanska hästen bara ;)

Så gå till grunden av storyn och bygg upp en egen version som är din egen.

Som exempel finns ju ett lattjo synopsis på star wars där alla namn är bytta mot harry potter karaktärer och det finns inte mycket som skiljer dem åt storymässigt men är ändå samma i stort sätt rätt av.

Ofta är amerikanska författare redan knutna stenhårt till optionsrättigheter osv... dvs allt är sålt om inte annat för att hindra någon annan från att göra storyn. Har varit precis i samma sits nämligen gällande en bok från en amerikansk författare.

Kolla om inte koontz har en egen sida dit du kan maila, en annan väg att få tag i honom.

/j

tack jonkanon!

Jag ska kolla på detta, måste se vad bokförlaget sagt först, jag har hopp men är beredd på att få nej också...

Postad

http://www.geekstir.com/img/potterwars.jpg

Eftersom jag blev nyfiken när du skrev sådär så letade jag upp den. Och så tänkte jag att om några fler skulle bli lika nyfikna som mig så sparar jag er lite besvär nu ;)

Postad

Jag tror han menar att om du analyserar bas-historien och skriver om den med egna ord, så är det inte stöld. Fast vad han inte sa, är att det är minst lika mycket jobb som att skriva en egen historia. För det är ju i princip vad man gör.

Kommer ni ihåg författaren som anklagade Dan Brown för stöld av idén till davincikoden? Fans aldrig en chans i h-vete att den författaren kunde vinna ett mål. Men han kom i tidninen och kanske blev det nån som blev nyfiken och köpte hans bok med.

Postad
Jag tror han menar att om du analyserar bas-historien och skriver om den med egna ord, så är det inte stöld. Fast vad han inte sa, är att det är minst lika mycket jobb som att skriva en egen historia. För det är ju i princip vad man gör.

Kommer ni ihåg författaren som anklagade Dan Brown för stöld av idén till davincikoden? Fans aldrig en chans i h-vete att den författaren kunde vinna ett mål. Men han kom i tidninen och kanske blev det nån som blev nyfiken och köpte hans bok med.

Vi får se, en del scener vill man ju använda rakt av, och dialogen kanske - då blir de ju ändå stöld? eller är de som med låtar om man använder bara några noter så är det inte stöld?

fan va jobbigt det ska va! ja vill ju bara hedra boken genom att göra film, jag tjänar ju inget på skiten ändå ju!

Postad

Jag törs nästan slå vad att när du har bearbetat klart, så är dessa "en del scener" strukna ur ditt manus för att du har kommit på en bättre idé. Fast är det "hedra boken" du vill göra, så är det nog bäst att förhandla med förlaget.

Postad
Jag törs nästan slå vad att när du har bearbetat klart, så är dessa "en del scener" strukna ur ditt manus för att du har kommit på en bättre idé. Fast är det "hedra boken" du vill göra, så är det nog bäst att förhandla med förlaget.

Jag hoppas du har rätt Gorse, jag bryr mig inte om att "hedra boken" egentligen, utan vill bara göra en väldigt bra film :D

Nästan alla mina favoritfilmer är gjorda på böcker:

Clockwork orange

Gudfadern

Apocalypse Now

2001

Full metal jacket

Lord of the rings

Fight Club, m.m

//yonis

Postad

så om jag ska göra en film om t.ex robinsson cruise kan jag göra film utan att ha rättigheter om jag skriver om boken med egna ord och ändrar/tar bort vissa delar kan jag då göra film av den utan att ha rättigheter eller måste man ha det även om man gör om boken.

Postad

Robinson Crusoe skrevs 1719 av Daniel Defoe som dog 24 april 1731. För den boken har upphovsrätten gått ut sedan länge.

Men om du menar en modern bok, ja du måste ha alla erfordliga rättigheter. Men om du skriver en egen bok (även om den liknar den du läst) så är det ju du som har rättigheterna. Men tar du så mycket som en rad lika eller titel så är du rökt.

Postad

Klassiker vars upphovsman varit död i 70 år. Viktor Hugo är tex en mycket bra författare. Här finns en websida med mycket nordiska texter som är helt gratis. Upphovsrätten är utgången. Om den inte är det, så är det markerat. http://runeberg.org/

Fänrik Ståhls sägner är mycket svenskt och förtjänar att filmas.

Hm när jag bläddrar runt hittar jag ett färdig manus: http://runeberg.org/dodsdans/

Postad

men fortfarande,jag ska ju bara visa den här filmen för vänner och gratis på nätet, är de så farligt?

PS bokförlaget har fortfarande inte svarat.

Postad

så man behöver inga rättigheter om man tar en modern bok o gör film av (amatörfilm) om man bara vill göra en film för att t.ex träna på ett redigeringsprogram eller visa den för föräldrar eller KPs(kompisar) eller träna på att regissera.eller får man böta ändå?

Postad
så man behöver inga rättigheter om man tar en modern bok o gör film av (amatörfilm) om man bara vill göra en film för att t.ex träna på ett redigeringsprogram eller visa den för föräldrar eller KPs(kompisar) eller träna på att regissera.eller får man böta ändå?

Får rättighetsägaren nys om det kan man väl bli stämd. Så vitt jag vet finns det inga böter för detta brott utan det görs väl upp i ett civilmål. Lägger man ut det på nätet finns det ju en faktisk risk att någon uppmärksammar den och så blir det väl hot om stämning. Om man faktiskt har visat upp den och tagit betalt är det nog svårt att komma undan stämningen eller vad tror de lärda?

Men om man bara spelar in och visar i sina slutna kretsar så borde man väl inte ligga så risigt till skulle jag tänka mig.

Kort sagt: Jag tror inte att det har så mycket med syftet att göra utan i vilka former man visar materialet.

Var god rätta mig om jag har fel... jag vill gärna täppa till luckor i min kunskap om hur världen fungerar :)

Postad

För hemmabruk kan man väl göra som man vill. Men tänk på att internet är det största publiceringsplatsen i värden. Det är ingen liten sluten comunity som många tycks tro. Det är den dyraste publiceringstaxan som gäller.

Postad
För hemmabruk kan man väl göra som man vill. Men tänk på att internet är det största publiceringsplatsen i värden. Det är ingen liten sluten comunity som många tycks tro. Det är den dyraste publiceringstaxan som gäller.

*?!¤!! typiskt!

jag vill ju gärna visa på internet för att andra ska se vad man gjort, som t.e.x här på voodoo. Jag vill ju gärna få feedback o så från er...

tänkte på vad en kompis sa om George Lucas. Enligt honom är det totalt lugnt att man snor idéen, musiken och allt och gör små egna star-wars filmer så länge man inte tar BETALT för den. Varför kan inte alla filmmakare/författare va sånna?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...