Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan allihopa! Marshall här.

Jag sitter och bygger på en färsk idé, en liten fantastystory som jag mer än gärna skulle vilja filmatisera när manus blir klart och om det blir uppskattat. Då undrar jag, skulle det gå att göra så att ett blad på ett svärd brinner, ungefär som i Pirates of the Caribbean 2, när Will möter Davy Jones första gången. De använder gas genom små hål i svärdet men jag vill helst göra det utan gas. Någon som vet att det är enkelt och blir bra om man gör det direkt på plats, eller blir det bättre i After Effects?

Det är flera effekter jag ska kolla upp och göra tester på, men då behövs rekvisita, som sparring-svärd. Svärd som tål att sparra med, framför kameran. Någon som vet vart man kan få tag på såna svärd här i Sverige? Går det att konstruera dom själv? Helst inte trä, utan så verklighetstroget som möjligt.

Uppskattar alla svar.

Marshall

Postad

Du kan ju alltid använda bensin och hälla LITE på bladet och tända.

Det beror ju på hur mycket det ska svingas osv.

Jag behöver nog inte tillägga att det är väldigt farligt och att vara utomhus med en skumsläckare i beredskap är ett måste.

Det är svårt att få eld att se bra ut i efterproduktion.

/KN

Postad

jag såg den japanska filmen Azumi för några dagar sedan och i slutstriden

mellan Azumi och en onding så brinner Azumi's svärd i en scen.

På extramaterialet visade de hur de hade lindat in svärdet i en trasa,

som de tände på. Det man får tänka på då är förstås att inte linda på

för mycket trasa och gärna hålla svärdet i rörelse så mycket som möjligt.

Om svärdet ska brinna en längre tid, så får du planera, så att du kanske

byter vinkel eller klipper till en annan person, så att du linda in svärdet igen

och tända på på nytt.

Postad

Attan... LastonFilm hann före med Azumi-referensen... Men jag bidrar med ett youtube-klipp från filmen för de intresserade... nästan längst i slutet här:

Det är synd att det är sån liten spridning på Kitamuras action-rullar...:(

Maltannon gjorde förresten en liten videotutorial för ett tag sedan där han fixade digital eld på sina händer i aftereffects utan större problem...

http://maltaannon.com/tutorials/AfterEffects/ParticlePlayground/

men analogt är ju fortfarande det som ger mest respect;)

• 1 månad senare...
Postad

Min vän borrat hål 20 hål på två svärd och trätt i kevlarrep. Repen dränks sedan in i lampolja eller dielsel. Skakas av och tänds på.

Det ser snyggt ut när de båda slåss med varann. De kan t o m slå egg emot egg utan att "kasta eld" på varandras nakna överkroppar.

• 1 månad senare...
Postad

Varför gör inte sverige vikingafilmer som Azumi? Kitamura är en stor favorit sedan många år tillbaks.

Brinnande svärd, tror kombinationen av brinnande material på bladet och after effekts blir bäst.

Postad
Varför gör inte sverige vikingafilmer som Azumi? Kitamura är en stor favorit sedan många år tillbaks.

[...]

Har jag länge undrat (och med jämna mellanrum nämnt på forumet här... men ingen verkar vilja "sno" den idén...

(OT-varning: )

Japan har samuraier/ronins/ninjas, GB och Frances har riddarna, staterna har cowboys, kina har ShaoLin, när ska vi ta till vara på våra historiska resurser? Arn säger någon säkert... och nej,,, den var onödigt billig och tråkig... dessutom försökte man tävla på ett område som redan börjat bli överbefolkat av riktiga riddarfilmer... Vikingafilmer finns det nästan inga av... trots att vi ändå har otaliga lokala bygdespel från våran egna Bakumatsu (gräns-tiden under kristnandet) som samurai-filmerna har levt så gott på så länge...

jaja... vi fortsätter väl med några dussin beck, wallander, weetereen etc etc till istället...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...