Stam Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Jag är helt ny som filmare och har köpt en Canon HV20 som jag tänkt använda för att filma ishockey matcher (inomhus) Någon som kan ge mig tips på vad jag bör tänka på. 0 Citera
beta75 Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 Vitbalansera mot en vit yta så det inte ändras under filmningen. Lås exponeringen och överexponera lite för att inte isen ska bli grådaskig. Försök följa en spelare under en längre sekvens. Ta med en förlängningssladd så du kan använda nätadaptern istället för batteriet. Använd inte bara stativ. Det blir lätt väldigt tråkigt att se på. /KN 0 Citera
Tomtebo Postad 20 december 2007 Postad 20 december 2007 skulle vara snyggt ifall du var vid sarjen när dom blir på tacklade emot den. blir det lite action också :P 0 Citera
Stam Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 Hur gör man när man vitbalanserar, överexponerar, låser exponering. Ursäkta mig men jag är helt novis..... 0 Citera
Stam Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 Jag vet hur man vitbalanserar i kameran , men måste man gör det varje gång man kommer till en ny ishall eller räcker det med att göra det 1 gång ? 0 Citera
Max_H Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Varje gång. Alla ishallar har olika färgtemperatur på belysningen. Ofta finns det en reklamskylt eller liknande att vitbalansera på. Och... vitbalansera INTE på den vita isen, den är nämligen inte så vit som den ser ut... (drömmer mardrömmar om då man jobbade på tv-sporten och folk med svartvit sökare kom hem med en match och hade vitbalanserat på isen...) /Max 0 Citera
Stam Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 Varje gång. Alla ishallar har olika färgtemperatur på belysningen. Ofta finns det en reklamskylt eller liknande att vitbalansera på. Och... vitbalansera INTE på den vita isen, den är nämligen inte så vit som den ser ut... (drömmer mardrömmar om då man jobbade på tv-sporten och folk med svartvit sökare kom hem med en match och hade vitbalanserat på isen...) /Max Tack för hjälpen... Behöver man vitbalansera även utomhus ? Ska se om jag hittar hur man överexponerar och hur man låser exponeringen. 0 Citera
beta75 Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Fördelen med att vitbalansera är att alla klipp för exakt samma färgtemperatur. Med auto så kan kameran variera beroende på motivet. Samma gäller exponeringen. På HV20 låser man exponeringen genom att trycka på joysticken en gång, föra den neråt någon gång och när det står något om exponering på displayen så trycker man joysticken uppåt. Då låser man exponeringen i det läge som kameran tycker är rätt just för stunden. Man får då upp en skala i displayen och kan dra joysticken åt höger och vänster för att över och under exponera. För att "släppa" exponeringslåsningen. trycker man Joysticken uppåt igen. Stänger man av kameran så tappar den låset. /KN 0 Citera
Stam Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 Märkte att när jag vitbalanserade kunde jag inte längre välja inspelningsprogramrt sport,bör man inte ha det på när man filmar sport ? beta75-> kollade in det som du skrev ovan, men det verkar som man bara kan underexponera, det går bara föra spaken åt vänster,åt höger händer det inget ! exponeringen står på +-0 längs till höger. 0 Citera
beta75 Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Det är för att du redan är på max vad kameran klarar av. Du är antagligen i en ganska mörk miljö. /KN 0 Citera
Stam Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 beta75 -> Jo jag är i en mörk miljö just nu. Behöver man vit balansera även utomhus i dags ljus ? 0 Citera
beta75 Postad 21 december 2007 Postad 21 december 2007 Du får klippen mer lika varandra om du vitbalanserar, även utomhus, men det är aldrig något man "måste" göra. /KN 0 Citera
Stam Postad 29 december 2007 Författare Postad 29 december 2007 Jag behöver hjälp snabbt.... Min son skall spela världens största ischokey Cup den 2 jan. Och jkag har testat en massa olika inställningar, men deet blir bara skit av allt... Jag läste i manualen att om man filmade inomhus sport skulle man ställa in TV (Shutter-Prio.AE) och bländar värde 1/120 . Jag testade det men filmen blev typ blåaktig. Enklast för mig just nu känns att köra allt på Auto och med sport inst..... Men färgerna blir ju inte som dom skall vara, Om man skall vitbalansera kan man inte ha auto och sport på ! men vad skall jag välja... ? Snällas någon svara snabbt... Tack på förhand 0 Citera
beta75 Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Program [P] och manuell vitbalans. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.