Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, Om man vill spela in en befintlig låt på nytt "ta ex. en låt som är över 40år" gäller fortfarande samma regler då som om man skulle "köpa" vilken ny låt som helst eller finns det någon form av preskribering?

ps. Jag är ny här och har försökt att leta efter något liknande men har inte hittat något som har hjälpt mig.

MVH

Niclas

Postad

Det är samma regler. Preskiberingstiden är 70 år efter upphovsmannens död. Men att göra en nyinspelning av en låt, en sk cover kostar "bara" coveravgift. STIM på http://www.stim.se kan hjälpa till.

Om du vill göra nyinspelningar helt avgiftsfritt är det folkmusik eller musik där upphovsrätten är utgången enligt ovan, dvs 70 år efter upphovsmannens död.

Postad

Jag kinappar jag tråden lite fult och undrar om ni vet en sida eller samling på cd med rolatyfria inspelnigar av klassiska verk. Jag vet att det säkert finns en del på t.x free music, men om man inte vet vad man letar efter och inte kan sinn musik histria så e det inte lätt att hitta.

• 3 veckor senare...
Postad

men......om en artist gör en nyinspelning på mozart så förstår jag att han inte behöver betala stim för den.

Men om jag sen tar den låten från hans nyutgivna skiva och vill använda den i min film....då får jag inte det va? Utan att betala stim alltså.

Med andra ord så måste jag hitta någon som kan tänka sig spela in mozartlåten och sen sälja den till mig.

Har jag rätt???

Postad
Det är samma regler. Preskiberingstiden är 70 år efter upphovsmannens död. Men att göra en nyinspelning av en låt, en sk cover kostar "bara" coveravgift. STIM på http://www.stim.se kan hjälpa till.

Om du vill göra nyinspelningar helt avgiftsfritt är det folkmusik eller musik där upphovsrätten är utgången enligt ovan, dvs 70 år efter upphovsmannens död.

Jag var bergis på att det var 50 år.. Hmmm lite omplanering ;)

Postad

Humlan; Ja du har fattat helt rätt. Framförandet är också upphovsrättskyddat. "When the Saints Go Marching In" är folkmusik och är fri. Medan Luis Armstrongs inspelning av samma låt är upphovsrättsskyddad.

Å andra sidan har jag upptäckt att det råder lite förvirring vad det gäller klassisk musik. Många bibliotek har ju utlåning via internet av klassisk musik och man behöver inte "lämna tillbaka". Det är inte korrekt, men jag tänker inte tala om det för dem.

DDeridex: Jag tror du fått 50 år från att det gäller/har gällt foton som inte nått verkshöjd. Typ vanliga familjefoton. Men eftersom det inte finns solklara gränser för vad som är verkshöjd så brukar det vara 70 år som gäller. (med reservation att det ändrat sig sen senast jag "forskade" i frågan)

Postad

Mja, det man lånar elektroniskt på virituella biblioteket är självdestruktivt efter en viss tid och motsvarar "återlämning". Men de klassiska verken har ingen tidsbegränsning utan man kan "behålla dem".

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...