Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

FÖRAKTA MIG

http://www.gothenstudios.se/bilder/foraktet.jpg

Speltid: 23 minuter

Produktionsår: Sommaren, 2007

Storlek: 130mb (streamas)

Filformat: windowsmediaplayer

Medverkande

Manus/Regi/Foto/Redigering/Musik Niklas Andersson

Ljud Mikael Bundsen

Helene Stephanie Strnad

Martin Oscar Rydelius

Handling

Helene och Martin träffas på en fest. Martin vill träffas igen, Helene föreslår en picknick. Två dagar senare befinner de sig båda i en park, den festglade skämtaren Martin och den blyga osäkra Helene. Nervositet och förhoppningar fyller dem båda. Allting börjar så bra men kommer det hålla i sig...

SE FILMEN

http://www.gothenstudios.se/film/forakt.wmv

FILMENS SIDA

http://www.gothenstudios.se/forakt.html

Not. kommer en version med bättre bildkvalité snart...

Postad

En lektion i följsamhet med kamera. Bra vinklingar och kamerarörelser under konversation.

Spårvagnsklippet superbra. Vet inte varför det är dåliga färger. Men du påpekade att du kommer med bättre bildkvalitet. Du gillar göra lite annorlunda och tänkvärda filmer. Snyggt jobbat ;)

/nils

Postad

Sådär nu har jag sett den. Den var rätt hyffsad. Alltså jag gillar verkligen inte färgerna. Men smaken är som baken. Storyn är rätt okej, tycker faktiskt det är lite kul att det är så tyst i vissa scener( som man egentligen stör sig på vanligt fall) men man märker väl pinsamheten. slut scenen var bäst. (skrattade lite då den där killen vinkade ifrån vagnen)

ni filmade slut scenen väldigt bra. Men annars var den liksom inte en film man bara. "WOW!" mer en film som " shiit pinsammt, snälla säg nått!"

Postad

Tystnaden berättar, den är en del av verkligheten, och om man ska berätta denna historia i realtid krävs det att den är där. Med pinsamhet, du menar då den pinsamhet som karaktärerna känner, eller tycker du att filmen är pinsam?

Postad

Jag älskar färgerna. Du har ett bildspråk, en tanke. Det håller ihop. Men jag har väldigt svårt att höra vad karaktärerna säger. Du kanske vill ha det precis så men jag hade nog haft lite tydligare ljud i talet och lite jämnare nivåer. Lite mindre bakgrundsljud, lite renare i alla fall.

Den här filmen är mycket intressant. Någon skrev annorlunda men jag skulle snarare beskriva den som vardagsrealism.

Det finns några riktigt bra citat som verkligen gör hela filmen.

En sak skulle du kunna göra. Hela första delen är i en tagning men när de går till spårvagnen så är det en tidsförflyttning och miljöbyte. Du skulle kunna prova att tona till svart från filten och tillbaka igen till perongen för att slippa det “hugget” som blir.

Riktigt trevlig film. Mycket innehåll. Riktiga känslor. Jag uppfattade dem som runt 17-18 år på deras betende men de var väl äldre.

/KN

Postad

jo ljudet är inte så vidare bra, det är riktigt synd... Den mick jag har är inte såvidare bra :/

Jag prövade att tona ner till svart först men tyckte inte det passade in i just denna filmen, men förstår din poäng.

Vilka citat? :P

Postad

Jag förstår inte riktigt titeln men å andra sidan föraktar jag alla Bergman filmer. Skådisarna gjorde ett hyffsat jobb och med ett par undantag är det snyggt filmat. Jag saknar dock en korrekt vitbalans då det hela ser alldeles för gult ut.

Glömde nämna att prasslet i ljudet är en smula irriterande.

Postad
Jag saknar dock en korrekt vitbalans då det hela ser alldeles för gult ut.

Det är vitbalanserat bara det att jag har lagt på ett gul/orange filter, vilket skapar den effekt att vitt inte blir helt vitt. Personligen tycker jag färgerna är snygga, men går inte hem hos alla.

Postad

Mysig film, hela situationen känns så välbekant på något sätt. Gillar skådespelet, det är helt ok! Synd att en massa personer kollar rätt in i kameran och förstör.

Hur som helst, gillar idén starkt. Bildspråket är lugnt och skönt, färgerna är varma vilket beskriver situationen ganska väl.

Kameran kunde dock varit bättre ibland tycker jag. Tex vid picknicken borde du filmat i jämnhöjd med skådespelarna. Ljudet är inte det bästa som andra tidigare sagt men det funkar.

• 2 veckor senare...
Postad

Kameran kunde dock varit bättre ibland tycker jag. Tex vid picknicken borde du filmat i jämnhöjd med skådespelarna. Ljudet är inte det bästa som andra tidigare sagt men det funkar.

Blev lite svårt med jämnhöjd pågrund utav min steadicam, den slog i marken annars. Kan hålla med dig om att jämnhöjd vore bättre.

Kul du tyckte om den!

• 4 veckor senare...
Postad

Otroligt bra måste jag säga.. MEN, jag tror du som träning skulle kunna försöka göra samma film, samma innehåll, samma pinsamma tystnader och samma känsla men på säg, max 10 minuter. 23 minuter känns väldigt långt då så lite händer. Jag förstår att det är hela idéen med filmen men jag tror ändå det kan vara en väldigt bra övning att försöka klara av det du gjort fast på 5 eller 10 minuter. Du visar den på ett filmforum där vi som ser den är filmskapare. Vi har tålamod och förståelse för vad du försöker göra men jag tror det kan vara svårt att charma en "vanlig" publik med den. Hur som helst, här gör den rätt för sig. Bra jobbat!

Postad
Otroligt bra måste jag säga.. MEN, jag tror du som träning skulle kunna försöka göra samma film, samma innehåll, samma pinsamma tystnader och samma känsla men på säg, max 10 minuter. 23 minuter känns väldigt långt då så lite händer. Jag förstår att det är hela idéen med filmen men jag tror ändå det kan vara en väldigt bra övning att försöka klara av det du gjort fast på 5 eller 10 minuter. Du visar den på ett filmforum där vi som ser den är filmskapare. Vi har tålamod och förståelse för vad du försöker göra men jag tror det kan vara svårt att charma en "vanlig" publik med den. Hur som helst, här gör den rätt för sig. Bra jobbat!

Jag kommer ej att filma om denna filmen, men jag skall ha det i åtanke i framtiden! Detta är något som jag har varit medveten om. Tackar för kritiken och kul att du gillade den! :)

Postad
Jag kommer ej att filma om denna filmen, men jag skall ha det i åtanke i framtiden! Detta är något som jag har varit medveten om. Tackar för kritiken och kul att du gillade den! :)

Jo, jag menade inte att du skulle filma om den, utan snarare klippa om den eller ha det i åtanke om du ska filma en liknande scen eller film i framtiden..

• 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...