Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hur fungerar en filmscanner rent tekniskt.

Filmremsan körs genom en kamera/avläsningsapparat som är kopplad till en monitor. Och sen? läggs den på en hårddisk först innan man kör in den på band eller?

Postad
Filmremsan körs genom en kamera/avläsningsapparat som är kopplad till en monitor. Och sen? läggs den på en hårddisk först innan man kör in den på band eller?

Ja.

Antingen till hårddisk först och sedan över till band. Eller direkt till band.

Eller först till hårddisk och sedan till DVD skivor.

Postad
Ja.

Antingen till hårddisk först och sedan över till band. Eller direkt till band.

Eller först till hårddisk och sedan till DVD skivor.

kan du skanna till något okomprimerat format och sedan leverera digitalt ?

Postad

Vi scannar från S16mm till HDcam. Scannar allt material. Är första gången jag själv sitter i en scanner (med operatör givetvis) så jag tänkte att jag skulle läsa på lite...

Postad
kan du skanna till något okomprimerat format och sedan leverera digitalt ?

Scannern matar ut okomprimerat via SDI, men idag har vi ingenting att spela in det okomprimerade på, så idag kan vi inte leverera okomprimerat material. Kanske i framtiden?

• 1 månad senare...
Postad
Scannern matar ut okomprimerat via SDI, men idag har vi ingenting att spela in det okomprimerade på, så idag kan vi inte leverera okomprimerat material. Kanske i framtiden?

aha ja men då kan man ju komma över med en dator med sdi kort och tanka in det om man verkligen behöver... ?!

Postad

Vilka okomprimerade filer? Eftersom vi inte har utrustning för att ta emot okomprimerad video via SDI (Eftersom det inte är lönt att införskaffa det, eftersom det är alldeles för få som efterfrågar det.) så kan jag inte ge ett svar som jag vet är 100% korrekt.

Jag skulle gissa AVI filer, men det känns lite tokigt att specifiera filformat på format som man inte använder sig av...

Postad

Jojo, att det är en digital signal vet jag. Men eftersom vi aldrig har tagit emot en sådan signal så blir det lite konstigt att uttala sig om filformatet.

Jag skulle vilja säga okomprimerade AVI filer (vilket är det troligaste), men det kan säkert gå att fånga filerna till något annat format, eller bara till ett annat format?

Det beror väl på vad man har för SDI kort/mjukvara/osv. Och eftersom inget av detta existerar hos Uppsala Bildteknik AB idag, så känns det lite tokigt att uttala sig om filformatet ifråga...

DV filerna som vi levererar i både AVI format och på miniDV band fungerar utmärkt och räcker långt. Det är främst för extrem färgkorrigering som man kan ha nytta av det okomprimerade formatet.

Postad

Min far har en hög med gamla 8 mm filmer som jag börjar fundera på att digitalisera. Kollade lite på uppsalabildteknik och det ser väl OK ut det som visas på hemsidan. Själv har jag en HDV-kamera och undrar lite smått om det teoretiskt går att få bättre kvalitet med HDV-format istället för DV när man scannar från 8 mm? Kunde inte hitta något alternativ med scanning till HDV... Men å andra sidan om upplösningen räcker till med DV så blir det mindre komprimerat och kanske ändå bättre i slutändan med 8 mm -> DV jämfört med 8mm -> HDV? Jag menar om det inom nära framtid går att få bättre resultat än med nuvarande teknik så kanske man ska vänta lite med digitaliseringen?

Postad
undrar lite smått om det teoretiskt går att få bättre kvalitet med HDV-format istället för DV när man scannar från 8 mm?

Om det är dubbel8 filmer så är det meningslöst med högre upplösningar än SD.

Är det Super8 så är det i princip meningslöst med högre upplösningar än SD. Dels så är bildrutorna mer lika 4:3 i höjd-bredd förhållande, så man tappar mycket av den högre upplösningen på att man måste ha svarta kanter på sidorna, om man inte vill kapa filmen i över- och underkant. Och dels så är sällan gamla familjefilmer i perfekt skick i övrigt (vilket gör att HD till de gamla filmerna blir lite som att använda en tioliters hink till två liter vatten).

Personligen tror jag inte att HD uplösningar är någonting alls för gamla familjefilmer, eventuellt för nyinspelningar där man redan har planerat filmandet och ska använda sig av bildförhållandet 16:9, har använt de bästa super8 kamerorna som finns, exponerat filmerna perfekt, osv. Annars finns det begränsningar i originalfilmerna som gör att jakten på HD upplösningar för super8 blir till en "megapixeljakt" liknande den på digitala stillbildskameror som tar bilder i 10 megapixel, med minimala och dåliga objektiv på kameran (för att inte tala om pyttesmå bildsensorer).

Kunde inte hitta något alternativ med scanning till HDV...

Det finns ett företag i Seattle som scannar super8 till HD, FSFT. Ingen i europa gör det, vi kommer inte att göra det pga skälen som jag har beskrivit här ovanför.

Men å andra sidan om upplösningen räcker till med DV

Upplösningen på SD räcker till. (alltså 720x576, tex i DV komprimerade AVI filer)

Jag menar om det inom nära framtid går att få bättre resultat än med nuvarande teknik så kanske man ska vänta lite med digitaliseringen?

Det är inte tekniken som är begränsande, det är kvaliteten på filmformatet (de små filmrutorna på filmoriginalet) som ger begränsningen. Vilket betyder att även om tekniken kommer att gå framåt så betyder inte det att man kommer att kunna få fram bättre bilder från sina gamla familjefilmer.

Postad

En spontan gissning bara.

Eftersom jag antar att det är nyinspelat och till en semiproff./proffesionell produktion (eftersom det kommer via voodoofilm och Ni behöver extra utrymme för justeringar i postproduction, utöver DV PAL), och under alla åren hittils så har vi inte haft större jobb med nyinspelningar än några hundratal meter per beställning, som mest. (oftast handlar det om några 15 meters rullar).

Kontakta mig direkt via info@uppsalabildteknik.com , det är bättre och lättare att föra direkta diskussioner via email. Forumet och dess trådar är inte tänkta som en kommunikationsväg med Uppsala Bildteknik egentligen.

:)

Postad

"DV-upplösning" räcker... borde inte det vara rätt så relativt?

kan inget om teknik såsett. Men om man ska skjuta ut det på projektor och eftersom super8 är analogt så måste det väl vara bättre att scanna in det i HD och visa än att ha det i SD och blåsa upp det? Även om gryn etc syns tydligare om man scannar till HD så måpste det ju ändå vara snyggare än att se pixlarna i en DV-signal... eller jag kan ha fel :)

Postad
"DV-upplösning" räcker... borde inte det vara rätt så relativt?

... eller jag kan ha fel :)

Testa. Det finns ett företag i Seattle som scannar super8 till HD. Scanna samma film till både HD och SD och jämför. :)

Till gamla familjefilmer vidhåller jag att DV upplösning räcker, de håller extremt sällan högsta kvalitet efter 30-40 år (och de höll oftast inte ens högsta kvalitet när de var nyfilmade pga oskärpa, dålig optik i kameran, osv).

Har man bra emulsioner och de bästa super8 kamerorna, exponerar rätt, osv, osv, så kan man eventuellt ha fördel av HD upplösning vid nyproduktion, men jag tvivlar på att det är någon större skillnad faktiskt.

Sedan ställer jag mig lite skeptisk till hela förfarandet "filma med budget-system och scanna till högsta HD". För super8 är ju trots allt det billigaste sättet att filma med riktig film, ett sätt att lära sig innan man ger sig på 16mm film (som är lite dyrare), eller ett sätt att få en speciell "look", så det ser ut som gammal film, osv.

Varför filmar man inte med 16mm film, om man vill ha högsta möjliga kvalitet och tänker göra HD-versioner av ens film? Att filma med 8mm film och avsluta på Bluray känns ologiskt på något sätt...

Postad

OFFTOPIC: Spiritual_Chaos, jag besvarade ditt email men har fått följande tillbaka:

connect to mx1.mail.spray.net[213.193.24.145]: Connection timed out

Your message could not be delivered for 4.0 hours.

It will be retried until it is 5.0 days old.

(Jag har klippt bort din emailadress och liknande från svaret).

Eventuellt får du emailet senare, om inte så ring mig eller prova med ett annat emailkonto än Spray-mail.

Postad

Uppsala BildTeknik - maila till emilryderup AT hotmail.com istället då? Men svaret har väl givits här antar jag, att ni drar det till miniDV. Skjuter med HDcam på min skola och hade tänkt kanske mixa super8/HDCAM och vill inte uppscala en DV-källa. Men men :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...