plf66 Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Vilken är den lämpligaste metoden att skära 4:3-scener över och under och skala upp den till "anamorfisk" lagrad bild i ett 16:9-projekt? Jag håller på med ett ca 45-minutersprojekt, där det mesta är filmat 16:9 med PDX10. Sen har jag några bra sekvenser som jag fått från en annan filmare som dessvärre körde 4:3 på sin kamera (HC-nånting). Jag vill skala upp hans scener, även om de tappar lite skärpa. (Jag redigerar än så länge Premiere 6.5, men har även inhandlat Vegas 8 nu för ett systembyte i redigeringsstugan.) Är det bästa att göra ett 4:3-projekt i Premiere. Ta in scenerna, sätta skala till 133%. Exportera det hela och sen ta in det i 16:9-projektet? 0 Citera
Pehrbau Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Du har väl bara två möjligheter eftersom du inte kan filma om scenerna. Det ena är att importera dem i ett 16:9 projekt och då få svarta kanter eller att göra som du säger och förlora en del kvalitet men där du fyller hela rutan. Vid "förstoring" gäller det att korrigera så att inte någon viktig del i bilden hamnar utanför bilden. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Läste senast igår om att Red Giant har ett plug-in som heter "Instant HD". Det skall tydligen klara av att förstora upp klippet och på något sätt förbättra klippets upplösning. Har aldrig provat det, men det låter ju jäkligt najs om det fungerar. 641kr (99$) får du pröjsa för det. http://www.redgiantsoftware.com/instanthd.html 0 Citera
Pehrbau Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Verkar otroligt om man skulle kunna skapa nya pixlar från källmaterial som inte finns. 0 Citera
plf66 Postad 29 november 2007 Författare Postad 29 november 2007 Du har väl bara två möjligheter eftersom du inte kan filma om scenerna. Det ena är att importera dem i ett 16:9 projekt och då få svarta kanter eller att göra som du säger och förlora en del kvalitet men där du fyller hela rutan. Vid "förstoring" gäller det att korrigera så att inte någon viktig del i bilden hamnar utanför bilden. Ja, möjligheterna har jag klart för mig. Men metoden är ju frågan. Det blir väl att rendera några provskott. Omskalningen i Vegas 8 är otroligt flexibel med allt man kan göra, enkelt att ange var man ska beskära etc. Men jag behöver nog vara säker på att prova bildkvaliteten. 0 Citera
video_sync Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Läste senast igår om att Red Giant har ett plug-in som heter "Instant HD". Det skall tydligen klara av att förstora upp klippet och på något sätt förbättra klippets upplösning. Har aldrig provat det, men det låter ju jäkligt najs om det fungerar. 641kr (99$) får du pröjsa för det. http://www.redgiantsoftware.com/instanthd.html Instant HD är dock ett smart sätt att uppsampla pixlar på. Det mesta "lurar" bara ögat. Men det som känns bra, blir bra. Fakta talar för sig själv, pixlar som ej finns i källmaterialet, kan ej heller återskapas. Notera att "budget" versionen av Instant HD stödjer endast progressiv video. 0 Citera
Luin Postad 30 november 2007 Postad 30 november 2007 Det är väl som DVD spelare eller Plasma/lcd skärmar som skalar upp filmer till 720/1080 utav vanlig dvd/tv kvalite. 0 Citera
plf66 Postad 30 november 2007 Författare Postad 30 november 2007 Det är väl som DVD spelare eller Plasma/lcd skärmar som skalar upp filmer till 720/1080 utav vanlig dvd/tv kvalite. Ja, men helt ointressant för min frågeställning. 0 Citera
audition Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Jag har råkat ut för samma problem och löste det enkelt med att manuellt maska den aktuella 4:3 sekvensen. Jag jobbar i ppro 2.0 och där går man in och skapar en Title och lägger in två svarta fält i överkant resp. underkant. Placera sedan Titlen i ett ledigt videospår (den översta) och dra ut den över hela 4:3 sekvensen. Då märks inte att man haft både 4:3 och 16:9 material i sin film. Ingen kvalitetsförlust blir det heller. Fick tipset av en proffsklippare på SVT som också "fuskar" på det här viset ibland. Men det funkar bra. 0 Citera
Max_H Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 En stor skillnad, kvalitetsmässigt. PPro jobbar med subpixelskalning (i princip samma som After Effects) men det gör tyvärr inte Premiere 6.5. /Max 0 Citera
audition Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Men det kan väl inte bli nån kvalitetsförlust om man lägger in "manuell maskning" än vilket program man jobbar i? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.