Gå till innehåll

4:3 till 16:9 ?


jns

Recommended Posts

Vi har under en tid filmat med en kamera som klarar 16:9 formatet.

De sista scenerna skulle ha en annan "look" så vi använde en annan kamera

med bättre optik osv. Men den klarar inte 16:9 formatet.

Jag pratade med en person som rådgav oss att vi skulle kontakta SVT sundsvall

då de kunde göra om 4:3 bilder till 16:9. Dock visste han ej hur det gick till

och det tydligen skulle vara en kostnads fråga då det kostade en stor summa pengar.

 

Nu undrar jag om jag skulle kunna göra det själv utan att förlora för mycket kvalitet, då bilden måste dras ut (eller?). Någon som har erfarenhet innom detta som kan dela med sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag har fattat rätt så menar du att du har en hel film i 16:9 samt ska filma några scener som bara går att filmas i 4:3?

 

Sätt lite maskeringstejp på LCD:n (om kameran har det) filma scenerna med 4:3 men componera bilden innanför maskeringstejpen.

 

Sen kan du använda After Effects (eller liknande) och klippa ut bilden.

Detta kan vara lite svårt att få det exakt 16:9 men det är inte omöjligt.

 

Det finns säker bättre sätt men det har var det som jag kunde komma på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eh, hm. Man drar ut bilden precis som jns sagt, du skall inte förlora bildkvalité. Men det där beror helt på vilket program du använder. Själv använder jag ett amatörprogram för 500 spänn som har de här deluxe funktionerna.Där förlorar jag ingen bildkvalité.

 

Om man bara klipper bilden mitt itu i 4:3. Så kommer det se fake, ut. Inte som riktig, 16:9. Tro mig jag har testat, om du nu mot förmodan inte tror mig fråga varenda tv proffs du känner så svarar de garanterat samma. Du kan strecka ut det i AE, jag vet dock inget om hur bildkvalitéten blir då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du ha RIKTIG 16:9 eller är du ute efter dom svarta boarderna i upp och nerkant? Isåfall är det inte så svårt att fixa, men om du filmat allt annat i äkta 16:9 så blir det lite svårare att lösa! :/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tror jag funnit det jag letat efter.

Bildförstoringen i aFX gav ett kasst resultat men efter lite mixtrande

i VirtualDUB fick jag en schysst bild men dock 1024*567, Premiere

kunde tolka det som 16:9 material men jag vet tyvär inte hur det blir

när man spelar ut det på band. Inte heller hur Avid tolkar bilderna

då det inte är installerat på "fx-datorn". Någon som har erfarenheter

av detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att dra ut bilder och förstora är alltid att förstöra!

 

Har du sett när dom jobbar med stora filmer. Dom använder maskeringstejp på sina monitorer! Sen Lägger dom på en mask efteråt.

 

På så sätt så får dom ju med allt som är utanför också ifall dom skule behöva lite mer av överkant osv. 16:9 formatet som man kan ställa in på dagens DV kamerar är bara för att underlätta efterarbetet för amatörer som vill ha ett "häftigt 16:9 format" samtidigt som det smidigt går att visa upp på sin widescreen TV hemma utan att behöva ändra o greja.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag har ett liknande problem. Jag håller på att redigera en film som vi tyvärr var tvungna att filma i både anamorfisk 16:9 och letterbox (eftersom vi använde två olika kameramodeller). Frågan är vilket masterformat vi ska använda: Om vi ska platta till den anamorfiska bilden till en letterbox eller sträcka ut den letterboxade så att den blir anamorfisk. Jag kan tänka mig att det finns fördelar och nackdelar med båda, så jag får nog göra två versioner beroende på hur den är tänkt att visas (typ anamorfiskt för DVD och letterbox för festivaler). Då kan jag ju också se vilken kvalitetsskillnad det blir. Men är det någon som har några andra tankar om detta? För det går ju inte att blanda format på t.ex. en DVD, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag undrar om det är någon som vet vad SVT helst vill ha för format, om de föredrar 4:3 i letterbox framför riktig 16:9? Och hur är det med festivaler?

Ska man formatera om den för sådana endamål?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så som jag tolkat pappren jag fick så får materialet inte vara anamorphiskt.

Jag fick för ett tag sen en massa tekniska specar för hur materialet ska vara framfört & lite sånt när jag var ljudtekniker för en film som visades på ettan, & så som jag tolkat dom pappren så är widescreen välkommet så länge det är i letterbox.

Jag är ganska övertygad om att detsamma gäller även för festivaler, då fullscreen alltid kan bli letterbox men anamorphic kräver att hårdvaran kan konvertera om materialet & dra ut det.

Däremot för dvd så är anamorphic att föredra tycker jag allt :)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...