_nemo_ Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 Ställde denna fråga i min gamla tråd, men ville lyfta fram den i en egen. Frågan är alltså denna: I min film Crazy Rabbit finns det en karaktär med som är baserad på Nalle Puh. Han snortar kokain och är allmänt jävlig, svär och beter sig som skit helt enkelt. Han ser inte ut som Nalle Puh helt och heter inte heller Nalle Puh, utan Nalle Pung pga sina stora gula kulor (om jag ens tar med det namnet). Jag tänkte såhär, jag köper en Nalle Puh-docka som är ca 1 meter hög, byter ut ögonen, fixar öronen, sätter i ett örhänge eller två. Gör nosen lite större, sätter in tänder, förlänger armarna, ger han lite hår och byter t-shirt från röd till rosa. Nu ser han väldigt annorlunda ut, det ser ut att kunna vara Nalle Puhs fula kusin. De klassiska Nalle Puh replikerna: Å typiskt! Mmmm hååning kommer att användas. Och så detta då: Rösten till Nalle Pung kommer att göras av antingen Olli Markenros ELLER Guy de la Berg, alltså de RIKTIGA Nalle Puh rösterna som dubbat alla filmer och serier med Puh. Snackade med de idag och båda vill göra det, men varnade mig för att jag kunde råka illa ut, vad tror ni? Ska jag ringa Disney och höra? Eller tror ni att det bara blir onödig uppmärksamhet från dom då? 0 Citera
_nemo_ Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 Tar mig friheten att klippa in de två svar jag fick i förra tråden. hmmm nu nemo fick du mig att tänka på mitt egna lilla film... "på bio med"... som jag har på kolla min film... musiken där är 10 sekunder från introt till Pet Shop Boys It's a sin utsträckt till en minut och mixat med lite japanska teaterljud. Klippet jag använde var 10 sekunder, jag hör ofta om s.k. "citaträtten" som medger 30 sekunder laglig användning... men jag använder det 10sekundersklippet i 60 sekunder så hur skulle Pet Shop Boys se på det? Och nej... nemo... jag har ingen aning om hur långt disney skulle kunna vara villiga att gå... men om rally fick göra "Nalle Puh i den tyska versionen från 1938" så lär man väl få hävda "parodi-rätten" iallafall... ;) Eller "lunch-rätten"... fan va jag är hungrig:( edit: hoppsan... det var tydligen Riskradion som gjorde 1938-sketchen;) host..hmm. Min erfarenhet av dividerannde på filmbolagen är ju att vissa saker ska man inte ge sej in på. T.e.x kalla,skriva ordet "flashgordon" istället blir det Gordon Blix. Nalle Puh skulle man kalla "puh..jävla nalle". Om man skulle bli stämd på något från USA skulle det ta ca 5 år innan juristkvarnen kommer igång. Många musikrättigher USA ägs av filmbolagen, inte musikförlagen. STIM förvaltar rättigheterna för många bolag som inte finns i Sverige. /nils 0 Citera
jernby film Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 parodi på Nalle Puh låter spännande. Skulle ja göra utan att ta hänsyn till Gud, allah, påven, jesus, clint eastwood, wes anderson, ingmar bergman, gorse, jmalmsten, jbergman, kalle anka, pace och alla guds heliga jurister i Hollywood ;) /nils 0 Citera
gorse Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 Frågan är om jag rent av tror att det borde gå bra. Om figuren ser annolunda ut... Jag vet inte. Hur är det med arnold anka? 0 Citera
_nemo_ Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 parodi på Nalle Puh låter spännande. Skulle ja göra utan att ta hänsyn till Gud, allah, påven, jesus, clint eastwood, wes anderson, ingmar bergman, gorse, jmalmsten, jbergman, kalle anka, pace och alla guds heliga jurister i Hollywood ;) /nils Hehe, hade det varit för en film på nätet hade jag inte brytt mig det minsta, men när filmen blir kommersiell och vi kan komma att tjäna några kronor på den blir ju allt annorlunda. Kul att bli stämd och fälld för något sånt här liksom =) Frågan är om jag rent av tror att det borde gå bra. Om figuren ser annolunda ut... Jag vet inte. Hur är det med arnold anka? Med Anre Anka så blev det ju som så att disney till slut tog tillbaka stämningsansökan. Guy de la Berg (som gör rösten som Nalle Puh) skulle höra med Disney lite försiktigt nu i veckan och återkomma, får väl se vad han har att säga då. 0 Citera
_nemo_ Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 Man kan nog lära sig en del av Disneys process mot Arne Anka. Jo precis. Ska undersöka den processen lite närmare. [citat=seriewikin.serieframjandet.se]"I november 1988 fick Metallarbetaren ett brev från Disneys advokater som beordrade dem att sluta publicera serien, på grund av Arne Ankas likhet med Kalle Anka. Under en period var Arne därför plastikopererad, försedd med en spetsigare näbb, och började gå under namnet Arne X istället. Varken Arne själv eller läsarna kunde riktigt vänja sig vid det nya utseendet och efter några månader införskaffade sig Arne en lösnäbb på Butterick's som gjorde att han fick sitt gamla utseende igen. Det enda som skilde sig från originalversionen var att man såg snöret som lösnäbben var fäst med som ett tunt streck på bakhuvudet. Om Disney hörde av sig igen, var det bara att ta av den."[/citat] Hmmm. http://susning.nu/susning.fcgi?action=redirect&url=http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/files/Ankanfeb.gif/$FILE/Ankanfeb.gif Han ser ju precis ut som Kalle också, det kommer inte min Nalle att göra. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 27 november 2007 Postad 27 november 2007 Det jag inte förstår är var du fick tag i citatet ovanför? Gillar Nalle puh för mycket för att gilla iden :) Men kör hårt, det kan bli kul! 0 Citera
_nemo_ Postad 27 november 2007 Författare Postad 27 november 2007 Det jag inte förstår är var du fick tag i citatet ovanför? Gillar Nalle puh för mycket för att gilla iden :) Men kör hårt, det kan bli kul! Sådär, nu finns det källa där =) Jag gillar också Nalle Puh, jag älskar honom. Mina barn älskar honom de med och jag anser att det är perfekta barnfilmer/serier. En annan sak med Arne Anka är ju att Disney var sura för att han tog så stor plats, han var "The main character" i en seriestrip som var återkommande. Nallen i min film är med i ca 3 min av ca 80. 0 Citera
jernby film Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Nallen i min film är med i ca 3 min av ca 80. Lycka till, blir kanonbra som vanligt. Inget CIA-flyg kommer att landa i Västerås eller gestopo knacka på din dörr. Så det är väl bara att gasa på. Sov lugnt ;) /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Sådär, nu finns det källa där =) Jag gillar också Nalle Puh, jag älskar honom. Mina barn älskar honom de med och jag anser att det är perfekta barnfilmer/serier. Haha... ja vem gillar inte nalle puh... en av dom största källorna till min psykedeliska uppväxt... minns så väl när Tiggr fyllde år och hamnade i fantasilandet där alla hans önskningar besannades vid en gigantisk tårta, hur alla hjälptes åt för att hitta Sorkens bortflugna hål... osv... Det var på den gammla goda tiden när Puh, bumbibjörnarna och Ducktales fyllde Disneydags programutbud... Sedan kom Doug och vardagsrealismen in och förstörde allt... Jag ville bara göra en nostalgitripp och gnälla över hur tråkig Disneys produktioner blev iochmed Doug... För att citera Tim i Spaced när han talar om Phantom Menace... "It still hurts!" lycka till med filmen förresten... och så länge du ändå tycker om Nalle Puh så tål han nog en parodi till iallafall;) 0 Citera
Rabies Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Snackade med brorsan som är jurist. Han sa att det beror på om man känner igen Palle Nuh och ifall han är varumärkesskyddad. Är han varumärkesskyddad så blir det knepigare. 0 Citera
Nicke_92 Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Ställde denna fråga i min gamla tråd, men ville lyfta fram den i en egen. Frågan är alltså denna: I min film Crazy Rabbit finns det en karaktär med som är baserad på Nalle Puh. Han snortar kokain och är allmänt jävlig, svär och beter sig som skit helt enkelt. Han ser inte ut som Nalle Puh helt och heter inte heller Nalle Puh, utan Nalle Pung pga sina stora gula kulor (om jag ens tar med det namnet). Jag tänkte såhär, jag köper en Nalle Puh-docka som är ca 1 meter hög, byter ut ögonen, fixar öronen, sätter i ett örhänge eller två. Gör nosen lite större, sätter in tänder, förlänger armarna, ger han lite hår och byter t-shirt från röd till rosa. Nu ser han väldigt annorlunda ut, det ser ut att kunna vara Nalle Puhs fula kusin. De klassiska Nalle Puh replikerna: Å typiskt! Mmmm hååning kommer att användas. Och så detta då: Rösten till Nalle Pung kommer att göras av antingen Olli Markenros ELLER Guy de la Berg, alltså de RIKTIGA Nalle Puh rösterna som dubbat alla filmer och serier med Puh. Snackade med de idag och båda vill göra det, men varnade mig för att jag kunde råka illa ut, vad tror ni? Ska jag ringa Disney och höra? Eller tror ni att det bara blir onödig uppmärksamhet från dom då? Åfyfan vad härligt det låter på alla sett det där, ser fram emot Crazy rabbit såå mycket :) 0 Citera
jernby film Postad 28 november 2007 Postad 28 november 2007 Snackade med brorsan som är jurist. Han sa att det beror på om man känner igen Palle Nuh och ifall han är varumärkesskyddad. Är han varumärkesskyddad så blir det knepigare. Det är ju bara din brorsa som tydligen vet hur Palle Nuh ser ut ;) /nils 0 Citera
Christian van Caine Postad 29 november 2007 Postad 29 november 2007 Disney tog aldrig tillbax sin stämningansökan mot Arne ANka, dom vann. Arne fick ny näbb, så var dom hyfsat nöjda, men tecknaren hittade en kalle-näbb på Buttericks efter ett tag, som han generöst gav till Arne. Varje gång dom försökte nåt igen så visade han bara fram kvittot. Snöret runt huvet satt kvar i minst ett halvt album efter det :-D Vill man läsa exakt hur det gick till så står det, tillsammans med en kopia av Pissniss stämningsansökan, i boken "Jag, Arne" :-) 0 Citera
_nemo_ Postad 29 november 2007 Författare Postad 29 november 2007 Disney tog aldrig tillbax sin stämningansökan mot Arne ANka, dom vann. Arne fick ny näbb, så var dom hyfsat nöjda, men tecknaren hittade en kalle-näbb på Buttericks efter ett tag, som han generöst gav till Arne. Varje gång dom försökte nåt igen så visade han bara fram kvittot. Snöret runt huvet satt kvar i minst ett halvt album efter det :-D Vill man läsa exakt hur det gick till så står det, tillsammans med en kopia av Pissniss stämningsansökan, i boken "Jag, Arne" :-) Åfan. Det där med näbben och allt visste jag, men inte att Disney faktiskt vann? På alla sidor på nätet jag hittat så står det att de drog tillbaka stämningsansökan efter en tid. 0 Citera
_nemo_ Postad 29 november 2007 Författare Postad 29 november 2007 Guy de la Berg har nu pratat med Disney. Blev väl inte så mycket klokare vad gäller själva risken att bli stämd efter det samtalet =) Men det var iaf lugnt att just HAN gjorde rösten. 0 Citera
00Bengtsson Postad 30 november 2007 Postad 30 november 2007 Kör på! Blanda inte in Disney för mycket nu i början, då kommer de säkerligen börja att granska din film. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.