Liza Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Nu drar jag snart iväg till Thailand, det blir faktiskt min första utlandsresa där jag bär med mig en videokamera! (Har nyligen inhandlat en hv20! yippi!" .. Även om det mesta redan är solklart så undrar jag ändå om det är något specielt som jag bör tänka på eller uppmärksamma när jag reser med en videokamera? Vad är det för regler som gäller ombord på flyget osv? Ok att filma? Får man filma överallt på en flygplats eller finns det förbud? Sen har jag en ganska fånig fråga också. Då man ska scanna sitt handbagage i tullen, videokameran tar väl inte stryk av strålningen där? :p All info är välkommen! :) 0 Citera
beta75 Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Videokameran klarar sig bra i scanningen. Dock kan videoband avmagnetiseras men det var länge sedan jag hörde om det. Finns påsar av bly som man kan lägga känsligt i. Filma på du tills någon ber dig sluta. Kanske dumt att filma säkerhets delarna på flygplatsen. Och glöm inte att tanka upp en film på forumet när du kommer hem!!! Vart i Thailand ska du föresten? /KN 0 Citera
Liza Postad 25 november 2007 Författare Postad 25 november 2007 Videokameran klarar sig bra i scanningen. Dock kan videoband avmagnetiseras men det var länge sedan jag hörde om det. Finns påsar av bly som man kan lägga känsligt i. Filma på du tills någon ber dig sluta. Kanske dumt att filma säkerhets delarna på flygplatsen. Och glöm inte att tanka upp en film på forumet när du kommer hem!!! Vart i Thailand ska du föresten? /KN Tack för den informationen! :) hmm, då kanske jag pressar ner banden i byxfickan innan jag stoppar in handbagaget i scannern!.. Ja jag ska försöka fixa upp en hel del klipp när jag kommer hem. Blir där en månad, ska till bl.a Bangkok, Chang mai och Phuket. Jag åker om ca 6 dagar, så kanske lika bra att jag säger God Jul och Gott nytt år redan nu! :) 0 Citera
Pehrbau Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Mina band har aldrig blivit skadade när de passerat skannern, men det skadar ju inte att vara försiktig. Flygplatser är ofta litet känsligt och har själv fått polisen efter mig vid något tillfälle när jag körde till flygplatsen för att få bra landnings- och startbilder. Det kan också vara känsligt att filma inne i affärer men jag gissar att det i Thailand är ganska liberalt. I USA är det ofta förbjudet. Som sagt ovan filma på men var beredd på att någon protesterar. 0 Citera
gorse Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 I sverige får man filma var som helst om det inte finns skyltar om tydligt upplyser om det är förbjudet. Respektera om nån säger till. Fråga om det är osäkert. Ibland kan de misstänka "förberedelse till brott" även om det inte är olagligt att filma. Band kan inte avmagniteras av genomlysning. Se till att kameran fungerar så du kan visa det i säkerhetskontrollen. Håll hårt i alla grejor. Kameror är attraktiva att stjäla. Lita INTE på personal som vill bära kameran utom synhåll. Utomlands; Vira INTE remmar och grejor runt kroppen i händelse av ryck-rån. Väskryckar från tex motorfordon släpper INTE taget. Ge rånarna vad de vill ha. Försäkra dig om spänningen i vägguttagen. Ha lite pengar i skorna. Drick inte vatten ur kranen. 0 Citera
Octavianus Postad 25 november 2007 Postad 25 november 2007 Med lite suntförnuft så klarar du dig långt nere i asien. Det är det som är det fina där nere, det är låg kriminalitet, men naturligtvis försvinner grejerna om du inte är riktigt vaksam över dem. Jag va där nere i ett halvår, och hörd inte om någon eller såg inget av kriminalitet alls, jag ska väll säga att jag va rätt oförsiktig, tänkte, ehh det där får man ut på försäkringen. Men så klart kan man bli rånad osv iaf. Men det är inte precis som i sydamerika. 0 Citera
Liza Postad 25 november 2007 Författare Postad 25 november 2007 Med lite suntförnuft så klarar du dig långt nere i asien. Det är det som är det fina där nere, det är låg kriminalitet, men naturligtvis försvinner grejerna om du inte är riktigt vaksam över dem. Jag va där nere i ett halvår, och hörd inte om någon eller såg inget av kriminalitet alls, jag ska väll säga att jag va rätt oförsiktig, tänkte, ehh det där får man ut på försäkringen. Men så klart kan man bli rånad osv iaf. Men det är inte precis som i sydamerika. Jo det är verkligen låg kriminalitet där nere. Det verkar som att Asiater har en helt annan mentalitet och atityd när det gäller sånna saker. Under alla mina resor i Asien så har jag aldrig sett en ända kriminell handling, det värsta jag sett är fulla och dryga västerländska turister som beter sig illa.. Haha jadu jag är bekant med 2 personer som åkte till Brazilien och blev rånade av självaste polisen. Dem blev "aresterade" helt utan anledning sen körde polisen ut dom på en öde skogsväg och rånade dom. Kameror, pengar, smycken.. byebye. Dom anmälde självklart händelsen, men ingenting gjordes. Till Sydamerika åker jag aldrig. I sverige får man filma var som helst om det inte finns skyltar om tydligt upplyser om det är förbjudet. Respektera om nån säger till. Fråga om det är osäkert. Ibland kan de misstänka "förberedelse till brott" även om det inte är olagligt att filma. Band kan inte avmagniteras av genomlysning. Se till att kameran fungerar så du kan visa det i säkerhetskontrollen. Håll hårt i alla grejor. Kameror är attraktiva att stjäla. Lita INTE på personal som vill bära kameran utom synhåll. Utomlands; Vira INTE remmar och grejor runt kroppen i händelse av ryck-rån. Väskryckar från tex motorfordon släpper INTE taget. Ge rånarna vad de vill ha. Försäkra dig om spänningen i vägguttagen. Ha lite pengar i skorna. Drick inte vatten ur kranen. Tack för tipsen, jag ska vara vaksam!.. Så om kameran råkar ha tomt batteri eller av någon annan anledning ej fungerar i kontrollen, tror dom att det är en bomb då?.. Nej ska aldrig låta någon springa iväg med kameran. :) Så om man kopplat fast sin kameraväska vid midjan och någon provar rycka den från ett fordon, släpper dom inte taget? trots att dom fattar att väskan sitter fast?.. Helt sinnessjukt ju! 0 Citera
rodda Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Roligt att ni nämner Sydamerika då jag åker dit på en 2 månaders semester den 11e December. Brasilien, Peru och Chile är dom länderna jag kommer besöka och kameran jag tar med mig är Canon HV 20. Jag undrar också vad det är man ska tänka på, hur är reglerna inne i flyget? 0 Citera
gorse Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Så om man kopplat fast sin kameraväska vid midjan och någon provar rycka den från ett fordon, släpper dom inte taget? trots att dom fattar att väskan sitter fast?.. Helt sinnessjukt ju! Det glädjer mig att det är låg kriminalitet i asien. I latinamerika är det inte och man kan inte ens lita på polisen. Snarare finns det poliser som ser turister som ett sätt att skaffa skor till barnen. Vad jag försöker säga är att det är mycket dumt att släpas ens ett par meter. Om man verkligen vill släppa väskan så går det inte om man sitter fast. Annat exempel; Man kan ju tycka att man tex sitter säkert inne i en bil, men det kan hända att det blir lite trafikstockning och så kommer det upp en moped/skoter brevid, slår sönder rutan, passageraren häver sig in i bilen och tar värdesaker man har förvarat på golvet. Fast å andra sidan, för det mesta går det bra att resa utomlands. Bara man är medveten om att det är inte som hemma. Det är inte meningen att skrämmas. Tex Mexico som jag känner extra varmt för, är ett enormt trevligt och gästvänligt land. 0 Citera
Octavianus Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Är väll som med allt, som med aktier som med att köpa en ny bil. Så länge man är medveten om risken så är man förbered på det mesta. Klart du kan bli av med dina ägodelar, men det kan du ju i Sverige också. Du har ju en försäkring som täcker det mesta. 0 Citera
Steffe Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Tänk på att häldre filma för mycket än för litet! Man känner sig så dum efteråt då :) Lycka till! /Stefan L 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.