peterfilm.se Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Yooh folks, Vad skall man köra för budgetvariant vid färg redigering. Körde utan monitor förra filmen och var tvugnen att bränna ut DVD prov då och då för att spana på TV. Det funkar inte, utan jag måste kunna kunna spana i realtid från tidslinan hela tiden. Billig lösning? Kan man köra breakout box (vilken som) + en vanlig liten LCD tv? Eller måste man köra en "riktig monitor burk". Det är ingen som har en till salu. Skickar breakoutboxen ut signal hela tiden man redigerar och spanar på tidslinan i PPro? Peter 0 Citera
Max_H Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 PPro skickar ut via FW om du väljer det i playback settings. Enda "problemet" är att det blir en viss fördröjning i fw signalen i jämförelse med dataskärmen. Dvs lyssnar du på ljudet via ljudkortet och tittar på bilden via fw-anslutningen kommer ljudet att vara ur synk. Enklaste lösningen givetvis är att lyssna via fw-anslutningen också. Bugdetlösning 1: Datorns FW-port > Din kamera > 14" TV. (Kameran behöver bara vara på - ingen tape istoppad), Bugdetlösning 2: Datorns FW-port > Canopus ADVC110 > 14" TV (Bra) Semi-bugdetlösning 3: Decklink Extreme kort > Monitor/TV. (Då kan du senare köra SDI om du skaffar en sån skärm). Iofs klart dyrare. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 13 november 2007 Författare Postad 13 november 2007 Max, Låter som det får bli första lösningen, klart billigast då jag ju har allt utan TV, men den lär man ju hitta för en hyffsad peng. Det borde ju inte heller "slita" på kameran då ingen motorik är igång. Skall köpa så mycket nu att alla sådana här "hyffsat bra" lösningar är måsten. Så får det bli. Tack Peter 0 Citera
Max_H Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Notera: Att gå ut via FW funkar bara om du klipper DV/DVCAM. Ej HDV. /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 13 november 2007 Författare Postad 13 november 2007 Ah ok, Men jag kommer downkonvertera HDbanden i kameran när jag gör capture. Dvs editera SD 16:9. Så då borde det funka fint. Om någon har en videomonitor som de funderar på att slänga (;)) så funkar mitt skrivbord bra som kompost. 0 Citera
Eibon Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 se sen till att ställa in den 100% korrekt och jämför gärna med en riktigt bra monitor nånstans om du har tillgång. bli inte för anal dock, har en polare som är helt sjuklig på det där o börja ratta o ställa in folks tvs o sätta tejp på rutan så fort han ska visa nåt han gjort haha 0 Citera
peterfilm.se Postad 13 november 2007 Författare Postad 13 november 2007 Jag skall försöka låta bli att bli för anal, jag lovar ;) Hur ställer man in en vanlig TV bäst för att den skall återskapa korrekt färger vid redigering? 0 Citera
video_sync Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Jag skall försöka låta bli att bli för anal, jag lovar ;) Hur ställer man in en vanlig TV bäst för att den skall återskapa korrekt färger vid redigering? Beror helt på bildrörstekniken som i en vanlig CRT ej kan matchas med en monitor som används för high-end postprod. Blir ingen höjdare i de flesta fallen. 0 Citera
peterfilm.se Postad 21 december 2007 Författare Postad 21 december 2007 PPro skickar ut via FW om du väljer det i playback settings. Enda "problemet" är att det blir en viss fördröjning i fw signalen i jämförelse med dataskärmen. Dvs lyssnar du på ljudet via ljudkortet och tittar på bilden via fw-anslutningen kommer ljudet att vara ur synk. Enklaste lösningen givetvis är att lyssna via fw-anslutningen också. Bugdetlösning 1: Datorns FW-port > Din kamera > 14" TV. (Kameran behöver bara vara på - ingen tape istoppad), Bugdetlösning 2: Datorns FW-port > Canopus ADVC110 > 14" TV (Bra) Semi-bugdetlösning 3: Decklink Extreme kort > Monitor/TV. (Då kan du senare köra SDI om du skaffar en sån skärm). Iofs klart dyrare. /Max Max, lite följdfrågor på lösning 3: kollat lite på scand.photo på deras 15tums JVC. (TM-H150CG). Måste jag ha ett decklink kort till den för att få ut bästa resultat? eller funkar det via FW400 -> kamera -> monitor. Eller kan jag ha decklinks billiga kort "Decklink" för 295$. Eller finns det någon annan anledning till varför du nämner decklink extreme Vill verkligen kunna redigera och få absolut bästa färgkorrigeringen. Kommer filma med en Canon A1 men sedan downconverta till SD (wide), vilket borde funka för den JVC monitorn. SDI utgången gör alltså att man får en bättre (ärligare) bild till monitorn för färg justering? Alltså jag är inte ute efter något kort för capture eller analog capture. Utan bara en bra port att få ut en signal till en monitor för top notch färgjustering. Peter 0 Citera
Norbert Postad 14 augusti 2008 Postad 14 augusti 2008 Notera: Att gå ut via FW funkar bara om du klipper DV/DVCAM. Ej HDV. /MaxFinns det någon budgetlösning för att få ut HDV från tidslinan till tv:n? 0 Citera
video_sync Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Sony Vegas Pro 8.0 kan i RT nedsampla en native HDV signal från tidslinan till en DV25 16:9 NTSC/PAL kompliant ström. Därefter skickas DV25 strömmen till vald DV enhet (VTR eller kamera), till enheten kopplas sedan monitor eller annan visningskälla. Dvs. en native HDV signal kan fortfarande inte visas på detta sätt, men bildens ursnitt i SD från tidslinan kan visas på extern monitor, vilket kan vara bra i sig. Skall en native HDV/HD signal visas externt, krävs helt annan hårdvara. En del NLE program begränsar även extern visning från ett native HDV projekt just pga GOP struktureringen. I sådanna fall krävs pluggar eller hårdvara som i RT kan behandla strömmen som Intraframes only, samt konvertera till en SMPTE HD 720p/1080 standard. 0 Citera
Norbert Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Fasen, så här har jag suttit och redigerat ett projekt i native HDV (i PPro CS3) och nu finns det alltså inget sätt att färgkorrigera mot tv:n? Jag har inte någon hdtv så att köpa hårdvara för att plocka ut HD från tidslinan känns inte aktuellt. Jaja, man kanske kan grovklippa projektet i DV bara för färgkorrigeringens skull och sedan manuellt föra över filtren till HDV-projektet när man känner sig nöjd. 0 Citera
Rogge Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 ...och nu finns det alltså inget sätt att färgkorrigera mot tv:n? Jo, med ett Intensity Pro kan du få ut HDV som vanlig SD. Skillnaden mellan Intensity och Intensity Pro är att Intensity Pro förutom HDMI in/ut även har analog in/ut. Du kan mao titta på ditt HDV-material direkt från Timeline i PPro till en vanlig TV. Jag använder själv PPro CS3 med ett Intensity Pro och får ut HDV via kortet som SD till min JVC TM-H150CG och är nöjd, både med kort och skärm. :) 0 Citera
Norbert Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Ah tackar Rogge, du räddar dagen. :) Synd bara att tillverkaren inte säljer korten direkt. Det är ca 1600 kr dyrare hos återförsäljare i Sverige såg jag. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.