Gå till innehåll

Dawn of the Dead


Ufosxm

Recommended Posts

[citat=lilla_farbrorn][citat=Pace][citat=Graar]Jag förstod som sagt inte "klippen" som alternativa slut utan som att alla klipp hörde ihop och tillslut visade det "definitiva" slutet, om ni förtår hur jag menar.[/citat]

 

Det gjorde jag också. De kom i en logisk följd så de borde tillhöra slutet, och kanske göra det möjligt för en uppföljare (vad sägs om en trilogi? :e).[/citat]

 

mitt svar följer nedan, markera inte om ni inte sett filmen. Spoilervarning igen.

 

 

Om det skulle vara som ni säger, att det definitiva slutet är att de kommer till en ö som är full med zombiesar, varför får vi se att deras mat är rutten, att det brann på båten och att de hittade en zombie i en båt? Det har ju i sådana fall ingenting med saken att göra. En zombiefilm ska inte ha ett lyckligt slut, därför får man se de olika öden de kan gå till mötes... Om det inte vore så som jag säger, förstår jag inte varför de lägger in det definitiva slutet när filmen redan är slut, alltså blandar det med eftertexterna. Jag tror man ska tänka "vad hände sen" när eftertexterna börjar (pistolskottet) och då rullar sedan alla alternativ.

[/citat]

 

Gör också en "spoiler":

 

 

Jag förstod det som att de kollade i båten som flöt runt i vattnet för att hitta mat, men maten var rutten. Dessutom hittade de ett zombiehuvud i SAMMA båt... Verkar lite småkonstigt om det skulle vara ett alternativt slut eftersom ett zombiehuvud knappast kan avsluta livet för fem presoner eller vad det var. Dessutom tror jag att man hörde ett pistolskott precis efter att ha sett huvudet. Det är väl lika onödigt att sätta alternativa slut i eftertexterna som att fortsätta filmen där?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, hur gör man texten med spoilers dolt?

 

Vad jag dock kan skriva utan dold text är att jag fick definitivt känslan av att det hela ledde fram till ett slut och inte var alternativa. Som Pace och andra säger var det en logisk följd.

 

Vill också påpeka att som tidigare "inte-alls-frälst" skräck-och zombiefilmspublik så gillade jag verkligen filmen. Såg först nyversionen på bio och sedan originalet på dvd. Så fruktansvärt olika att de inte går att jämföra. Romeros var full av samhällskritik etc och nyversionen var mest underhållning, men jag ser inte felet med underhållning så länge det inte utger sig för att vara något annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg också filmen igår. För jävla bra måste jag säga. Mycket annorlunda orginalet, så en jämförelse är knappt möjlig. Men isåfall skulle jag nog säga lika bra. Helt klart bästa remaken på en film hittils,..som jag kan komma på nu så här på rak arm.

 

Min åsikt angående slut är som Pace, och dom andra säger: I logisk ordning.

Därför att:

Efter skottet, när eftertexterna börjar rulla så säger en av dom ju "I found Steve's camera", och klippen som dyker upp är ju grejer dom stött på under resan mot ön.(förutom klippet ibörjan då Steve är med nån tjej).

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...