Gå till innehåll

Slå med en yxa i huvud!


jepser

Recommended Posts

tja, för att göra det så effektivt som möjligt samt slippa använda fakehuvud och skit skulle jag nog göra exakt som i tenebreklippet.

 

OM man nu inte är duktig och lyckas få till ett riktigt snyggt fakehuvud och en riktigt bra effekt...men hellre som ovan än att det ser uppenbart skitfake och b ut

Länk till kommentar
Share on other sites

och nej slå INTE nån i huvudet med en riktig yxa. testa knacka dig själv lite på huvudet först...om du sen ska slå med sån kraft att du krossar en blodpåse och så att yxan fastnar i frigolit så kan du göra dig ganska illa...och ska du stoppa frigolit o skit under mössan så lär det se rätt kasst ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

digitala effekter är strängt förbjudna då det gäller sånt här! blanda inte in sån skit :)

 

vad som låter halv omöjligt är att slå så hårt med ett mjukt föremål så det fastnar i frigolit. det måste nog va lite hårdare material och då blir det farligt. alternativet är att slå sakta med en riktig yxa eller nåt tyngre och sen speeda upp...kommer nog inte se bra ut.

 

fattar inte varför du inte kan göra annorlunda? särskilt då det ska vara mörkt som du säger så kan du ju fejka hejvilt o dölja mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

ett annat alternativ är att filma huggaren och swoosha med yxan i en snabb pan, sen klippa mitt i swooschen till en annan swoosch som slutar på offret med yxat i pannan och blodet sprutar...med rätt ljud så funkar sånt klockrent. men nog e de roligare om man får se själva hugget...men då är bakåtspelning eller verklighetstroget fakehuvud nödvändigt. sen klipp till att personen går omkring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har många månader på mig innan det är dags för inspelning. Så jag har lång tid att lösa det. Så jag kommer testa olika saker.. ;)

 

Vad menas med "swoosha med yxan i en snabb pan"? :p

 

Men hur kan man köra så att blodet sprutar? Man gör ett litet hål i masken så att en slang får plats. Och så går slangen innanför tröjan>byxorna> och ut längs marken till en pump. Så trycker man på pumpen hårt så sprutar blodet i andra endan (masken), vad sägs om det? :p då borde ju blod spruta...

Länk till kommentar
Share on other sites

om du gör en snabb "swosch" panorering med kameran, följer hugget så kan du klippa där mitt i till en annan snabb rörelse du gör mot offret med yxan i huvudet.

 

Jag tycker det låter ALLDELES för problematiskt att få till allt med hugg och yxan sitter kvar i ett enda klipp. bättre att man får se yxan bankas in i huvudet med nämna bakåtspelning eller nåt, sen klippa till en annan bild där personen går runt med yxan i skallen. Detta kräver ju dock att man sågar sönder huvudet på yxan så det passar en persons huvud (eller liknande lösning)

 

Vi har gjort liknande sak med en machete...vi hade en riktig men byggde ett eget blad sen av aliminium som vi sågade upp så det passade huvudet perfekt, sen drar man blodslangar på sidan och filmer ur vinkel så dom inte syns. sen om man blåser, pumpar eller använder kompressor för blod e väl smaksak, beroende på om det ska rinna eller spruta.

 

Om personen ska gå omkring medans det sprutar blod så komplicerar det ju saker och ting för det blir svårt att dölja slangar och folk som pumpar och andra anordningar. Men som sagt, du får tänka på att du filmer på natt och kan dölja MYCKET med mörkret. Du kan ju fan bygga en yxa i papp o sätta fast på huvudet och man bara ser väldigt lite av personen som har yxan i huvudet men ändå nog att se det sitter en "yxa" i huvudet och att han sliter bort den....finns oändliga sätt att göra det på men du verkar faktiskt välja den aboslut krångligaste, och svårast att få snygg/trovärdig, vilket är det viktigaste.

 

nu har jag upprepat mig själv nog!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Såg denna tråden precis och har en liten idé. Den killen som ska slå med yxan kan komma bak ifrån och slå in den i bak-huvudet (absolut ingen riktig yxa) men där bak hänger då en påse teater-blod och de går hål på den. Sen när du byter vinkel så kan du ta bort påsen.

 

tyvärr har jag inga tips hur du ska få den att fastna i huvudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frigolit hjälper inte! Tycker också du borde filma så man ser skuggan av händelsen. Fast om du vill att man ska se hugget så kan du väl snabbt klippa in ett klipp där du hugger i ett fejkhuvud. Huvudet kan du ju bygga av frigolit o sen sätta masken över:P

P.S: Det finns gummiyxor. Men vet inte vart man får tag på dom. Sorry.

butteriks eller vilken leksaksaffär som hälst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har provat lite hobbyvarianter med hugg och knivar som kastas på folk. Något som är säkert där det även går att använda en riktig yxa är om man gör tvärtom. Du börjar filma i en vinkel där det ser ut som att yxan går in i huvudet sedan drar du bort den. Vänder sedan på klippet när du redigerar så det spelas baklänges. Det kan se lite konstigt ut men om du anpassar hastigheten på klippet så fungerar det någorlunda.

 

F-n såg just att någon hann före men nu har jag skrivit inlägget så jag postar ändå ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Om ändå monstret har en mask över skallen är det väldigt enklet. Närbild på monstret huvud. Under masken finns en vattenmelon. Ska det vara realistiskt så kommer det inge blod på en gång. Hug ner en riktigt yxa i maken och melonen. Men släpp inte handtaget på yxan. I nästa klipp har du gjort en frigolit yxa med en böjd metallpinne som passar huvudet. Metallstången ska vara så pass lång att den går ner en bit efter ryggen. Koppla slangar innanför masken och sätt "fast yxan" den gör du genom att ta en bit rep eller vad som helt och binder fast runt skådisen. Stoppa lite hjärnsubstans så det ser lite gory ut.

Sedan filmar du när monstret går fram och fortsätter härja. Han kan röra sig hyftsat fritt med den lösningen, jag vet jag har provat. När han sedan ska dra ut yxan. Låt skådisen ta tag i yxan i klipp två. Klipp sedan in en närbild på huvudet igen. Låt yxan långsamt glida ut samtidigt som blodet och hjärnsubstans långsamt sipprar ut. Det blir mycket mer gory om man ser närbild på slasket än om man ser en vidare bild när han bara sliter ut yxan och fortsätter. Låt kameran gotta sig riktigt i slasket och du får din publik att må illa... Jag vet. Jag hade en liknade scen fast med en brandsläckare, där flera i publiken sa högt under filmen, fy fan vad äckligt. Bara för vi gick in med kameran och lät det ta tid, låta slasket visas.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

Inte då vi filmade det iallafall.

 

Man kan fuska mycket med klipp.

 

En enkel version till...

 

Klipp 1:

 

Killen som ska hugga yxan i monstrets huvud hugger mot kameran.

 

Klipp 2:

 

Extrem close up när yxan träffar skallen, vill man han blodstänk kan han ha en urinpåse från sjukvården. Dessa har backventil så att inte urinen ska rinna tillbaka igen. Fyll den med blod och blås i luft så den nästan är rund. Lägg in den under masken, men ha färdiga hår i den, låt kameran vara placerad så att man inte ser öppningarna i masken. Sedan är det bara att hugga, ha påsen och masken på en vattenmelon eller liknande. Det stänker som f*n!

 

Klipp 3:

 

Fäst en gummiyxa eller frigolit yxa med metall bit eller något annat som har kommit fram här under träden och låt monstret gå omkring. Vill man att det ska spruta blod ur skallen så fäst en slang och antingen ner i ärmen och låt skådisen själv pumpa blodet eller ner bakom homon och låt en annan plumpa blod.

 

Det ser kanonbra ut. Har gjot fler filmer där folk fått yxor i skallen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...