Gå till innehåll

Fem sekunder film.


rörmockarn

Recommended Posts

Jag ska göra ett teve-program som kommer sändas till ca 50,000 hushåll och hade tänkt ha med små snuttar av Ingemar Bergman-filmer i varje program.

Då vi har hört att man får ha med klipp under som är max fem sekunder långa så tänkte vi ha klipppen i den längden.

Men är det någon som vet om denna information är korrekt eller vart man annars kan få reda på liknande frågor?

Tacksam för vänligt svar. haj

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Citaträtten gäller om du tex gör ett teveprogram som recenserar filmer och du vill visa en snutt ur en film. Eller om du recenserar eller skriver om vad någon har sagt eller skrivit, och du vill ordagrant återge en eller två meningar, inom citattecken (därav namnet "citaträtt"). I övrigt får man inte stjäla så mycket som en frame eller takt ur andras verk utan medgivande. Lite personligt spekularende; Om man gör ett teveprogram som handlar om dramaturgi, får man antagligen inte ta några sekunder ur en film som exempel till kursen och kalla det citaträtt, heller.

 

Jag kan spekulera i varifrån "fem sekunder" kommer ifrån; Jag tror vanföreställningen kommer ifrån sk "fem takter" från ett domslut där en musiker blev frigiven från att ha fem takter i sitt musikverk som lät lika som de fem första takterna ur "I öppna landskap" av Ulf Lundell. Man menade att alla kombinationer av toner var redan upptagna, så att hur man än uppfinner så kommer det alltid att finnas en annan låt som låter eller påminner lika. Fem takter kom att bli acceptabelt att låta lika som andra låtar.

 

Därmed betyder det inte att man regelmässigt kan ta fem takter eller ännu värre; Sampla fem takter ur nån annans låt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...