Max_H Postad 6 mars 2008 Postad 6 mars 2008 De "stora" kamerorna, PDW-F330 och 350, hade "sönder" SDI-signalen genom att konvertera den högst gångbara 4:2:2 samplingen till 4:2:0 innan dom samplade upp den till 4:2:2 igen innan den "sändes ut" via SDI-porten. Därmed kunde du lika gärna köra HDV... Nu såg jag att dom fått en "femma" på slutet så dom kanske fixat det? Men annars finns ju exempelvis Canon G1 och XL-H1 som bägge har riktiga SDI-signaler. Vet inte mao hur det är med Sonys andra nya kameror. /Max 0 Citera
Danell Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Filmar med EX1 nu och det ser helt sjukt bra ut! När jag får mer tid efter inspelningen kommer det bilder! Filmar för övrigt med en brevis 35 framför den.;) 0 Citera
Gabrielwatson Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 De "stora" kamerorna, PDW-F330 och 350, hade "sönder" SDI-signalen genom att konvertera den högst gångbara 4:2:2 samplingen till 4:2:0 innan dom samplade upp den till 4:2:2 igen innan den "sändes ut" via SDI-porten. Därmed kunde du lika gärna köra HDV... Nu såg jag att dom fått en "femma" på slutet så dom kanske fixat det? Men annars finns ju exempelvis Canon G1 och XL-H1 som bägge har riktiga SDI-signaler. Vet inte mao hur det är med Sonys andra nya kameror. /Max jag jobbade med en cinealta häromdan och den trasade inte sönder något, tvärtom, det vi fick ut via sdi var bättre på alla sätt och vis. 10 bit 4:2:2 full 1920*1080 helt okomprimerat jämför med det som landade på tape 8bit 3:1:1 1440x1080 4:1 kompression vi körde visserligen Apple ProResHQ men hade vi haft diskarna hade vi kunnat köra helt okomprimerat även om det känns som overkill om det inte ska intensivpostas.. 0 Citera
Max_H Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Kan givetvis ha fel, men XDCAM HD-serien som jag talade om "räknas" väl inte som Cinealta (och min info om XDCAM HD kommer ifrån Sonys egna tekniker som jag snackade med för 2 år sedan vid lanseringen av XDCAM HD)? Om ni körde Cinealta är det rimligen HDCAM-serien vi talar om och den är i en annan prisklass och har då rimligen inte en "kapad" SDI... /Max 0 Citera
Gabrielwatson Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Kan givetvis ha fel, men XDCAM HD-serien som jag talade om "räknas" väl inte som Cinealta (och min info om XDCAM HD kommer ifrån Sonys egna tekniker som jag snackade med för 2 år sedan vid lanseringen av XDCAM HD)? Om ni körde Cinealta är det rimligen HDCAM-serien vi talar om och den är i en annan prisklass och har då rimligen inte en "kapad" SDI... /Max du har rätt, cinealta är hdcam men mitt inlägg var menat som ren tilläggsinformation, inte som ifrågasättande av din info, kanske utryckte mig lite oklart. hur som helst är det intressant som fan för alla sorters posttrixande att kunna plocka ut en ren hd-sdi signal, när det tom blir bättre att komprimera själv till tex prores (220mbit) än att gå via band (hdcam,140mbit) är valet enkelt, om man har ett hd-sdi kort i datorn dvs (det billigaste ligger på 5 000kr!) 0 Citera
Jeanlo Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 Jag köpte min XDCAM EX i februari och har använt den i drygt en månad. Förutom att några knappar är aningen för små och "pilliga" är jag mycket nöjd med kameran, inte minst bildmässigt. Den här utförliga artikeln stämmer mycket väl med mina erfarenheter av kameran (artikeln innehåller också en jämförelse med HVX 200 och Z1): http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=171 0 Citera
StenR Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Nu kommer EX3: http://exposureroom.com/members/philipbloom.aspx/assets/84fb075bd0e74f91a13566fa641d864f/ 0 Citera
Max_H Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Ser riktigt bra ut - tur att Adobes hemsida uppdateras senare idag... ;) /Max 0 Citera
D_Odell Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Ångest för EX1 ägarna. Men att de tar efter Canon XL serien, med axel stöd och möjlighet till utbytbar optik är nödvändigt för semipro köparna. För att dra en jämförelse med XL2 som jag investerade i från en DVX är det underbart med axelstödet och möjligheten att byta mellan wide angel objektiv och fullt manuella objektiv. Så Canon får nog se till att släppa en tung nyhet XL H2 för att matcha nagelbitarna Sony. 0 Citera
Max_H Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Dom har väl inte släppt ngt pris än? Canon kommer "bara" med XL H1S så vitt jag sett. Med lite småuppdateringar, bla noisereduction per färgkanal, vilket är behövligt. /Max 0 Citera
Danell Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Yes! Lycka att vi aldrig fick några pengar o köpa en EX1. Ex3 ser ju underbar ut! Lite funderare, vad hände med EX2? 0 Citera
hampusforev Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Ja, hoppade dom direkt till EX3:an? Hoppas man kan hyra EX3:an för en okej penning i framtiden. 0 Citera
StenR Postad 17 april 2008 Postad 17 april 2008 Det sägs nu att EX3 kommer att ha dubbla priset ($13,000) jämfört med EX1 så det blir ingen ersättare precis. 0 Citera
Danell Postad 17 april 2008 Postad 17 april 2008 Jo jag läste det, vilket är lite surt. :( Fattar inte varför de ska ha sådant sjukt högt pris när t.ex Scarlet bara kommer kosta runt $3,000 0 Citera
Tomtebo Postad 25 april 2008 Postad 25 april 2008 För dom inser inte fakta. Dom kommer få sänka kameran sen när scarlet kommer ut. Jag menar vad väljer man? 13tusen dollar eller 3tusendollar? Kommer förmodligen gå dåligt efter vintern så det ska bli spännande se vad som händer. Kommer filma med hv20 tills scarlet kommer. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.