Gå till innehåll

Ljud drivrutiner till Windows XP


carbe

Recommended Posts

Jag installerade om pappas dator nyss och det gick ju bra. Problemet är bara att jag saknar drivrutiner för ljudet i datorn och skivan för dessa drivrutiner är borta. Han har en PC med Windows XP som operativsystem. Finns det något sätt man kan få tillbaka ljudet på? Kan man ladda ner drivrutinerna någon stans? Exakta länkar uppskattas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vad du har för dator.

Är det en märkesdator (dell, IBM, Compaq osv) så finns de på deras hemsida.

Annars får du ta reda på vad det är för tillverkare på ljudkortet och vilken modell. Om ljudet är inbyggt på moderkortet så är det det som gäller och den tillverkarens hemsida.

Ta reda på modellen genom att öppna lådan och läsa på delarna eller att kolla i systemet genom att högerklicka på "Min dator" välja egenskaper och sedan hårdvaru-någonting. Där finns ditt ljudkort.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hans dator är alltså en Fujitsu Siemens och på deras hemsida finns det nerladdning av drivrutiner. Problemet är att jag inte vet vilken drivrutin jag skall välja. Det blir heller inte enklare av att det står på engelska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta hjälp av någon som kan läsa engelska hyggligt och som är bekant med installation av drivrutiner. Det är inte fel att ta hjälp. Du borrar väl inte inte tänderna själv?

 

I princip skall du leta efter menyer typ; Suport, download, drivers&software... Och då kan det finnas en sökmotor eller bläddermeny som listar modellbeteckningar. Välj efter modellbeteckning på klistermärket på undersidan. Eller om det finns servicetag/serienummer.

Sen listas alla drivrutiner efter ämnesområde och du behöver nog allihop, eller åtminstone en ur varje grupp. På laptoppar har du ofta touch-mus, radiolan, inside manager, powersave och tusen specialgrejor som är en hel vetenskap även om det inte är så svindlande svårt. Men nära nog ogörligt om man inte är så van. Eftersom jag har månadslön vet jag inte vad timarvorodet kan vara men supporttekninger tjänar inte så dåligt.

 

Mycket enkare om man har kvar recoveryskivorna.

 

Edit: Många on-board-ljudkort har AC97 eller intel ljudchip. Det är på futijis hemsida man skall leta. Men det är inte bara ljudet som fattas. Börja med chipset och sen går det lättare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Men det vore naturligtvis mycket enklare att veta vad jag har för slags ljudkort. Av beta75 fick jag rekommendationer att öppna datorn, men det vet jag inte om jag vågar, jag är rädd för att förstöra någonting + att garantin försvinner om man gör det. Kan man ta reda på vad man har för ljudkort på annat sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ring supporten.

Jag gjorde det och dom skickade en ny skiva till mig med drivisar.

Problemet med märkesdatorer är att man helst ska ha den operativsystemskivan som följer med då den innehåller rätt drivisar.

Försöker du installera ett annat system så är det bara att hämta det du behöver på deras hemsida.

Du söker på datorns modell. Risken är stor att det är inbyggt ljud på moderkortet så att öppna datorn hjälper kanske inte.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Carbe, jag tjänar pengar på att sköta datorer. Jag vet hur man gör. Och jag vet att många inte vet hur man gör. Och jag tycker inte du skall öppna datorn om du har minsta tvekan om hur man skall göra. Jag tycker inte heller du skall gissa vilka drivrutiner du skall installera även om dagens drivrutiner inte gärna installerar sig om de är fel, snarare tvärtom.

Det är möjligt att jag kan ge detaljerade instruktioner hur du fixar drivrutiner och installerar dem, men det lär ta 3 veckor och tusen inlägg med frågor och svar. Det är svårt att ens ge instruktioner över telefon. Sen blir det nått trassel i nån detalj som gör att vi inte löser det ändå.

 

Jag tycker du borde fråga någon i din omgivning som kan hjälpa dig, genom att komma hem till dig och göra det medan du tittar på.

 

Har du digitalkamera? Fota baksidan, den etikett som säger modell- serienummmer och lägg in det i forumet (så att det går att läsa). Då kan jag försöka peka ut direktlänkar till vad jag tror du behöver, men jag lovar inget och garanterar inte att kommer att funka. Har vi tur så kan det gå vägen så mycket att du blir familjens hjälte.

 

 

Edit: Kolla här. Om du skriver in datorns serienummer här... http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html

så tror du får mycket förslag.

 

Du borde få en lista med typ:

Flash-BIOS (ta inga här)

Grafics

SystemBoard

Other

 

Du behöver i princip allihop utom Flash-bios. Viktigast är systemboards, men jag kan inte säga exakt utan serienummer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ringde just supporten och han hänvisade mig till Powermill där jag kunde köpa nya drivrutiner. Blä. :(

 

Men då vet du ju vilka det är du behöver. Finns de verkligen inte på fujitsu/siemens hemsida?

 

Vilket system är det du försöker installera? Original?

Lägg upp datorn modellnummer så sak jag (kanske vi) försöka hjälpa dig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Installera moderkorts drivrutiner först. Sen USB, ljud osv

 

Uppdatera ljuddrivrutin i XP:

Klicka på Start, Högerklicka på den här datorn. Välj egenskaper.

Välj fliken maskinvara och klicka på enhetshanteraren.

Klicka på plusset vid sound, video, game kontrollers.

Högerklicka på realtek '97 eller vad du nu har för ljudkort och uppdatera drivrutin. Sen bläddrar du till den nerladdade filen som ska vara uppackad.

Hoppas det funkar för dig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Strunta i ljudet för ett ögonblick. Ta drivrutinerna i den ordning beta75 redan sagt. Han sa "realtek" som exempel. Du har naturligtvis nått annat ljudkort, typ AC97 eller Intel. Spelar ingen roll. Eftersom jag inte vet vad det är för dator valde jag vilken som helst jag hittade på samma hemsida och då står det Audio med pluss framför. Tryck på pluss och du ser drivrutnerna. Där fanns det två drivrutiner som av en tillfällighet verkar passa AC97 - AD1980 + ICH5(On Board on D1683) och om man har en CELSIUS K320 . Just denna drivrutin verkar ha en setup.exe att exekvera och då är det bara att göra det och läsa vad som händer på skärmen. Men nu är det inte den drivrutinen du skall ladda ner utan den som gäller din dator. OK?

 

Men börja med chipset/motherboard annars ser du inte ens ljudkortet i enhetshanteraren. Men du kan nöja dig med att köra setup om du vill, ungefär som när du installerar program. Det funkar det med (om det finns setup.exe). Läs denna tråd en gång till och gör metodiskt.

 

1. ladda ner drivrutinerna du hittar om expanderar plusstecknet framför systemboard och chipset och installera dem. Finns det fler så ta alla och provkör allihop (såvida det inte är samma drivrutiner med olika versionnummer. då väljer du den med högsta siffran). Är det fel drivrutiner så meddelar programmet det och det händer ingenting.

 

2.Ladda ner drivrutinerna för audio som du hittar om expanderar plusstecknet före audio och installera dem.

 

2.5 (gör samma med resten av drivrutinerna)

 

3. Om du pm:ar mig serienummret kan jag titta själv vilka du behöver och direktlänka dem via pm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag har bara 4 drivrutiner att välja på och alla är av samma sort fast med olika versioner. Och ingen av dem fungerar. Dessutom vet jag inte ens vad jag har för ljudkort. :( Jag är mycket tacksam för din hjälp gorse, men jag vet inte riktigt hur jag skall gå vidare med det här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu lyssnar du inte på vad jag skriver carbe. Installera moderkortets drivrutiner först och lämna ljudet till sen. Du är på rätt spår, men fel ordning. Datorn känner inte sitt ljudkort föränn du installerat moderkortets drivrutiner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...