Jump to content

Kortfilm: Yetins Återkomst (Komedi, 4:16)

tomgrejs

Recommended Posts

-Yetins Återkomst-

Log-line: "Rollspelet blir levande verklighet för ett gäng rollspelare när det beryktade snömonstret Yetin dyker upp"

Var från början tänkt att göras som en reklam/informationsfilmtill en spelförening, som höll på med rollspel, tvspel och brädspel.

Därav en temat "spel", och en snubbe, (jag) som lirar Final Fantasy 6 i bakgrunden. Men dom han lägga ner inan det blev av att filma.

Så något år senare hittade vi på manuset och det var fortfarande schysst. lite modifieringar och så ut i skogen och filma över en dag.

Ni får ha överseende med ljudupptagningen, blev en lite miss där, och vi fick lov att använda kamerans mic, med mycket gain i post för

att det skulle höras.

Preview bilder:

Sevärd och underhållande

Synd på ljudet som sagt, men ni kunde ju ha försökt lite bättre på berättarspåret, det va mest det ljudet jag störde mig på. Sen så försök skippa pella metar syndromet, dvs att ni talar om vad som händer. "klas börjar springa, han springer allt vad han har", det är ganska uppenbart att han springer, blir mest störande nr ngn talar om det också.

Jusja glömde en sak, lite skakiga panoreringar. Tänkte på där i början, det blir en väldigt oproffsig känsla av det, gör dom jämna och fina så vinner ni mkt på det.

Sevärd och underhållande

Synd på ljudet som sagt, men ni kunde ju ha försökt lite bättre på berättarspåret, det va mest det ljudet jag störde mig på. Sen så försök skippa pella metar syndromet, dvs att ni talar om vad som händer. "klas börjar springa, han springer allt vad han har", det är ganska uppenbart att han springer, blir mest störande nr ngn talar om det också.

Jusja glömde en sak, lite skakiga panoreringar. Tänkte på där i början, det blir en väldigt oproffsig känsla av det, gör dom jämna och fina så vinner ni mkt på det.

att han berättar är ju för att det är speleldaren som beskriver vad som händer i fantasivärlden. Vi får se hur någon fantiserar att det kan se ut. Annars förstår jag vad du menar, :)

den var bara sjuk och konstig, yetin (eller geten som det låt som ni sa) såg oerhört töntig ut :P

gäller ju som sagt att veta vad rollspel är för att få något uppfattning om handlingen, och tydligen tycka att den har något underhållningsvärde.

oerhört töntig yetin? med nollbudget är man glad att hitta en dräkt överhuvud taget som kan användas. hellre det än att rulla in en människa i fårskin och lossas som att det är ett monster. :P

gäller ju som sagt att veta vad rollspel är för att få något uppfattning om handlingen, och tydligen tycka att den har något underhållningsvärde.

oerhört töntig yetin? med nollbudget är man glad att hitta en dräkt överhuvud taget som kan användas. hellre det än att rulla in en människa i fårskin och lossas som att det är ett monster. :P

jag är väl medveten om vad rollspel är, men detta var inte kul iallafall, menar inte att vara elak eller så... men fattar bara inte det roliga i det.

He he, ja rekvisita och inspelningsmiljö har ni allt hittat, det är oftast det som är svårast.

Jag spelar själv bordsrollspel (för det mesta DoD). Jag tror jag förstår tanken bakom det hela, men det är få gånger jag drar på munkipan när jag ser den här filmen (förutom då de hela tiden tycks säga "geten" och då jag inser vad ni faktiskt har för dräkt till den som spelar rollen som yetin. Men ni tycks ha haft mycket roligt då ni spelade in det hela, och vad kan vara viktigare än det :)

Jag tycker den trots allt var bra filmad. De gamla kläderna, huset + att det var svartvitt gav det hela en ganska skojig atmosfär. Jag föreslår att ni använder er av samma idéer nästa gång ni gör en film, men utvecklar ett bättre manus. Det finns mängder med andra bättre skämt att dra om rollspel/verklighet. Jag har själv ett manus färdigskrivet som handlar om rollspel kontra verklighet (en typ av skräckkomedi). Får se när denna blir filmatiserad bara.

Men som sagt, jag tror att med ett mer genomtänkt manus kan du göra roliga kortfilmer.

Lycka till ;)

Jag föreslår att ni använder er av samma idéer nästa gång ni gör en film, men utvecklar ett bättre manus. Det finns mängder med andra bättre skämt att dra om rollspel/verklighet. Jag har själv ett manus färdigskrivet som handlar om rollspel kontra verklighet (en typ av skräckkomedi). Får se när denna blir filmatiserad bara.

Men som sagt, jag tror att med ett mer genomtänkt manus kan du göra roliga kortfilmer.

Lycka till ;)

Okej. får gärna ge några exempel på bättre skämt som skulle passat in i våran film. om du har ett färdigtskrivet manus lär du ju ha några på lager.. :) vi kanske till och med kan få läsa det manuset. få se om det håller måttet.

och kom ihåg en sak: klaga inte på något som du inte vet/sett eller läst. manuset till den här filmen kan vart väldigt avancerat. filmen något helt annat. (men det hör inte hit.)

det som däremot hör hit är att våran film var och är tänkt som en rolig och annorlunda idé på en reklam/informations film för en förening. det var aldrig tänkt eller är tänkt att filmen ska ha någon slags "film" struktur. utan det skulle göras med temat "spel". därav musiken från final fantasy 6 och banjo kazooie i huset. därav dod och supernintendot. hade från början tänkt ha flera andra skaer också. för att poängtera att det är spel som de höll på med i föreningen.

• 2 months later...