Gå till innehåll

HD film


mzreklam

Recommended Posts

Jag vill filma hd alltså inte hdv (gop) utan äkta hd som jag förmodar är enklare att få bra kvalite på vid red i ex finalcut studio 2. Vilka kameror ska jag ha då, har idag Sony Z1 och det är ju bara hdv, men som de flesta tycker så är det ju krångligt med hdv vid red. så jag undrar vilka kameror gäller och format istället för äkta HD?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om "många tycker att det är krångligt" spelar väl ingen roll. Vad tycker du själv?

 

Jag tycket det går bra att red, har bra utrustning men vad jag egentligen ville veta var om det blir bättre kvalite på filmen om jag kör äkta hd istället för hdv och om det är säkrare att red i hd istället för hdv nnär det gäller färger, slowmotion och andra finesser, vilken kamera och format som ska ersätta vår SonyZ! i såna fall om det är inom ekonomiska gränser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom vi är på HD humör, så tänkte jag passa på och ställa en fråga angående HD. Min bror ställde mig en fråga för ett tag sedan. Han undrade om vad det var för skillnad på HD och vanlig format (dagens) förutom att HD använder fler pixlar. Är det samma som en digital kamera vad gäller megpixel. Min erfarenhet av digitalkameror är den att fler megapixel behöver inte nödvändigtviss betyda att bilden blir bättre/skarpre/klarare. När man väl förstorar bilden som megapixlet kommer till tal. Är det samma sak med HD. Alltså, att vi kan titta på bra kvalité "även" i större skärmar (37 tum och uppåt).

 

Så, som ni förstår, kunde jag inte riktigt svara på hans fråga.

Vad är då HD mer än att man kan se TV med bättre kvalité i större skärmar, samtidigt som det kanske inte inte riktigt syns i mindre skärmar.

 

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fanns en länk i en tråd till tidningen Monitors test av HDV. Testet stöder tesen att det beror på - som vanligt.

 

HDV är ett format med långa Groups Of Pictures (GOP). Med 12 mellanrutor mellan varje referensruta får rendering räkna om en hel del. HDV-CODEC är en förstörande CODEC - men den är utmärkt i flera fall att spela in på ändå. Andra fall ger för många pixelförändringar för att CODEC ska hinna med.

 

För att komma runt degenerering vid renderingars följdgenerationer kan det vara mycket värt att in inhämtning till dator konverta upp materialet till ett HD-format av eget tycke; eller till och med okomprimerat format.

 

Om du har hårddiskar så att det räcker och är i behov av flera generarioners renderingar är det bättre att rendera i HD/okomprimerat. Men frågan du ska ställa dig är om det behövs med avseende på materialt.

 

Har du bara pratande skallar i bild ser jag inget behov. Har du mycket aktivitet i bildrutan kan okomprimerade format vara enda vägen; läs även negativfilm här.

 

Du måste utgå från leveransbehov visavi inspelningskrav. Redigeringen anpassar du till flödet mellan inspelning och leverans. Med andra ord.

 

Det beror på....

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fanns en länk i en tråd till tidningen Monitors test av HDV. Testet stöder tesen att det beror på - som vanligt.

 

HDV är ett format med långa Groups Of Pictures (GOP). Med 12 mellanrutor mellan varje referensruta får rendering räkna om en hel del. HDV-CODEC är en förstörande CODEC - men den är utmärkt i flera fall att spela in på ändå. Andra fall ger för många pixelförändringar för att CODEC ska hinna med.

 

För att komma runt degenerering vid renderingars följdgenerationer kan det vara mycket värt att in inhämtning till dator konverta upp materialet till ett HD-format av eget tycke; eller till och med okomprimerat format.

 

Om du har hårddiskar så att det räcker och är i behov av flera generarioners renderingar är det bättre att rendera i HD/okomprimerat. Men frågan du ska ställa dig är om det behövs med avseende på materialt.

 

Har du bara pratande skallar i bild ser jag inget behov. Har du mycket aktivitet i bildrutan kan okomprimerade format vara enda vägen; läs även negativfilm här.

 

Du måste utgå från leveransbehov visavi inspelningskrav. Redigeringen anpassar du till flödet mellan inspelning och leverans. Med andra ord.

 

Det beror på....

 

 

 

Frågan är om jag kan få ett bättre slutresultat om jag tankar in dvcproHD xdcam ex. istället för hdv eller gör det ingen skillnad om jag tankar in HDV och sen drar det till en dvcprohd eller okomp sequense i FC Studio och red sen, alt tankar in dvcprohd, xdcam direkt till en seq. Jag vill veta vilket jag får bäst kvalite på filmen av. Men alt att capt in hdv och sen dra dessa klipp till en okomp seq måste väl vara det optimala om utrustningen håller för då jobbar jag ju med frames istället för GOP och måste väl innebära bättre kvalite på effekter m.m.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm... vill du ha bäst videokvalitet kan du ju lägga dig i kö på en RED ONE... 4k-bild i okomprimerad 4:4:4 Raw... eller i "visually lossless" Redcode Raw... men då får du ju punga ut med mellan 160 000 och 200 000 kr plus linser och andra tillbehör för att den ska fungera... plus väntetid... Men smakar det så kostar det... ;)

 

Men annars? ja... enda stora problemet jag har sett med hdv är redigeringen... men det är ju inget som hindrar mig att antingen biffa upp datorn (som jag ska göra, med ett par extra gig ram) eller köra med annan komprimering vid redigering...

 

Men som alla andra säger... vad behövs för dina projekt? James Cameron är helfrälst i sin 2k-uppsättning med dubbla kameror för 3d-inspelning... Rodriquez älskar sina 2k-kameror för 2d-inspelning... David Lynch är helt lyrisk över sin Sony PD150 för sina personliga "små" projekt...

 

Och jag gillar min HV20... den ger det jag vill ha helt enkelt just nu... Visst vore det skoj att få testa 70mm horisontell IMAX-film också... men jag skulle ju inte veta hur jag skulle utnyttja formatet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om jag kan få ett bättre slutresultat om jag tankar in dvcproHD xdcam ex. istället för hdv eller gör det ingen skillnad om jag tankar in HDV och sen drar det till en dvcprohd eller okomp sequense i FC Studio och red sen, alt tankar in dvcprohd, xdcam direkt till en seq. Jag vill veta vilket jag får bäst kvalite på filmen av. Men alt att capt in hdv och sen dra dessa klipp till en okomp seq måste väl vara det optimala om utrustningen håller för då jobbar jag ju med frames istället för GOP och måste väl innebära bättre kvalite på effekter m.m.

 

Va? Du kan inte tanka in vanlig HDV som varken DVCPRO HD eller XDCAM. Man får det format man betalar för. det finns inbet sätt att "låsa upp" en turistkamera så att den fövandlas till en high end-kamera för 1,5 miljoner. Det borde väl vara ganska så självklart. Det du stoppar in är det som kommer ut. Hur skicklig du är på att få det som kommer ut att se bra ut har med vem som sitter bakom spakarna att göra.

 

Men om det är nån som vet om det finns en firmware update som förvandlar min HC1 till en Sony 950 så får ni gärna ropa hej.

 

Det enda som händer om du komprimerar om HDV till DVCPRO HD (två format som är ganska hårt komprimerade från början och på helt olika sätt) är att du förlorar kvalitét i konverteringen. En GIF-bild blir inte snyggare för att du komprimerar om den till JPEG och sedan tillbaka till GIF.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom vi är på HD humör, så tänkte jag passa på och ställa en fråga angående HD. Min bror ställde mig en fråga för ett tag sedan. Han undrade om vad det var för skillnad på HD och vanlig format (dagens) förutom att HD använder fler pixlar. Är det samma som en digital kamera vad gäller megpixel. Min erfarenhet av digitalkameror är den att fler megapixel behöver inte nödvändigtviss betyda att bilden blir bättre/skarpre/klarare. När man väl förstorar bilden som megapixlet kommer till tal. Är det samma sak med HD. Alltså, att vi kan titta på bra kvalité "även" i större skärmar (37 tum och uppåt).

 

Så, som ni förstår, kunde jag inte riktigt svara på hans fråga.

Vad är då HD mer än att man kan se TV med bättre kvalité i större skärmar, samtidigt som det kanske inte inte riktigt syns i mindre skärmar.

 

 

Neo

 

Megapixel anger bara hur många pixlar din CMOS har - inte i hur hög upplönsing din kamera sparar. Du kan ta bilder med en miljard pixlar på CMOSen men det gör inte bilden nämvärt mycket snyggare om bilden bara är 160x120 pixlar stor.

 

SD = 720x576 pixlar

HD = 1920x1080 pixlar

 

Kila iväg till quicktime.com och lada ned en trailer i vanlig "large" upplösning och sedan samma trailer i HD 1080p och se skillnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm... vill du ha bäst videokvalitet kan du ju lägga dig i kö på en RED ONE... 4k-bild i okomprimerad 4:4:4 Raw... eller i "visually lossless" Redcode Raw... men då får du ju punga ut med mellan 160 000 och 200 000 kr plus linser och andra tillbehör för att den ska fungera... plus väntetid... Men smakar det så kostar det... ;)

 

Brrr... Jag bävar. Elektronisk superskärpa är verkligen bland det fulaste jag kan tänka mig. Allting ser tokrealistiskt ut med Red. Precis motsatsen till det jag som filmare konstant försöker åstakomma. Jag håller verkligen tummarna för att inte alltför många filmare släpper taget om grynig och "mjuk" 35 till förmån för den där medicinska operationsutrustningen från Oakley.

Länk till kommentar
Share on other sites

Va? Du kan inte tanka in vanlig HDV som varken DVCPRO HD eller XDCAM. Man får det format man betalar för. det finns inbet sätt att "låsa upp" en turistkamera så att den fövandlas till en high end-kamera för 1,5 miljoner. Det borde väl vara ganska så självklart. Det du stoppar in är det som kommer ut. Hur skicklig du är på att få det som kommer ut att se bra ut har med vem som sitter bakom spakarna att göra.

 

Men om det är nån som vet om det finns en firmware update som förvandlar min HC1 till en Sony 950 så får ni gärna ropa hej.

 

Det enda som händer om du komprimerar om HDV till DVCPRO HD (två format som är ganska hårt komprimerade från början och på helt olika sätt) är att du förlorar kvalitét i konverteringen. En GIF-bild blir inte snyggare för att du komprimerar om den till JPEG och sedan tillbaka till GIF.

 

 

Men till min fråga om jag tankar in hdv är då allra bästa sättet i FC studio att red i hdv seq eller nån annan när jag ska ha många effekter på filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men till min fråga om jag tankar in hdv är då allra bästa sättet i FC studio att red i hdv seq eller nån annan när jag ska ha många effekter på filmen?

 

 

Munthe har helt rätt att det leder till förluster att gå från ett komprimerat format till ett annat komprimerat format. I och för sig är DigiBeta och DVCPro100 nästan fria från förluster men ändå...

 

Du kan redigera HDV som HDV i FCP eftersom FCP inte förstör de intankade filerna. Istället renderar FCP de till nya filer baserat på de start- och stopp-punkter som anges i redigeringen med lead och lag. Generationsproblematiken uppstår om du utgår från en renderar sekvens och har den som bas för en ny rendering.

 

Läs mer här:

http://www.lafcpug.org/phorum/read.php?11,153295,173046

Länk till kommentar
Share on other sites

Va? Du kan inte tanka in vanlig HDV som varken DVCPRO HD eller XDCAM. Man får det format man betalar för. det finns inbet sätt att "låsa upp" en turistkamera så att den fövandlas till en high end-kamera för 1,5 miljoner. Det borde väl vara ganska så självklart. Det du stoppar in är det som kommer ut. Hur skicklig du är på att få det som kommer ut att se bra ut har med vem som sitter bakom spakarna att göra.

 

Men om det är nån som vet om det finns en firmware update som förvandlar min HC1 till en Sony 950 så får ni gärna ropa hej.

 

Det enda som händer om du komprimerar om HDV till DVCPRO HD (två format som är ganska hårt komprimerade från början och på helt olika sätt) är att du förlorar kvalitét i konverteringen. En GIF-bild blir inte snyggare för att du komprimerar om den till JPEG och sedan tillbaka till GIF.

 

nja... men så har jag ju hört vissa rykten om att om man pumpar ut videon ur hv20 via hdmiporten så kommer man in innan hdv-komprimmeringen sätter in. Inte något jag baserade mitt köp av kamera på dock, och jag har inte sett "side by side" tester på det, men bland annat så hävdas det att man kan få ut ALLA 1920 pixlarna på bredden jämfört med HDV's 1440... Och HVX100 eller vad den där panasonicen nu heter igen kunde man ju köpa i "andromeda"-utgåva där man i princip hade chip-trimmat den för att pumpa ut 4:4:4-bild... Visserligen inga direkta semesterkameror, men viss "upplåsning" går ju att få om man kliver upp lite i prisklassen;)

 

Brrr... Jag bävar. Elektronisk superskärpa är verkligen bland det fulaste jag kan tänka mig. Allting ser tokrealistiskt ut med Red. Precis motsatsen till det jag som filmare konstant försöker åstakomma. Jag håller verkligen tummarna för att inte alltför många filmare släpper taget om grynig och "mjuk" 35 till förmån för den där medicinska operationsutrustningen från Oakley.

 

Däri tvista di lärda...

 

jag är själv lite diggare av old-school gryn när det stämmer överrens med filmens stil, men annars så får man gärna motivera "elektronisk superskärpa" på samma sätt som att det alltid funnits plats för både sunkig grindhouse-film samtidigt som pristin 70mm skärpa...

 

Men som med alla andra tekniska innovationer i film så är ju en viss övergångsperiod att räkna med där fel val kommer att göras...men samtidigt finns ju en viss lyster i gamla 70mm stålmannen som är svårslagen som inte riktigt fanns där i 35-uppföljarna eller ens i nya 2k-filmen... Så jag är fortfarande hoppfull och räknar med att det fortfarande finns vett i filmskaparna även efter att dom gått över till video.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

HD börjar vid 1280x720 / 25 bildrutor-sek, 720p finns INTE som 50i som en hel del tycks tro.

 

Angående XDCAM HD , Då har vi Sonys XDCAM i en HD variant som spelar in HDV Long-GOP MPEG-2 ström på en PDD skiva.

Med andra ord, XDCAM HD spelar också in i HDV, jag dock för mig att XDCAM HD varianterna har ett skl. "HQ Mode" som höjer bithastigheten ett snäpp högre än standard band-baserade HDV kameror.

 

DVCPRO HD är mer sagt som fyra paralella codecs sammansatta till en videoström med en bithastighet på 100mbit / sek. samt 4:2:2 i färgsampling. DVCPRO HD stödjer ej full HD dvs. 1920x1080 ( Om du inte räknar med AVC-Intra som egentligen inte är DVCPRO HD ).

Maximal upplösning för DVCPRO HD är 1440x1080, där nedsampling sker vid 1920x1080i/p inspelning.

 

Skall du upp i full HD behöver du högre bithastigheter som finnes på HDCAM / HDCAM SR. ( Dock endast HDCAM SR har bandbred nog att stödja mer av den fulla HDSDI signalen vid 440 mbit / sek samt även upp till 880 mbit / sek med en färgsampling på 4:2:2 / 4:4:4.

 

HDCAM uppsamplar endast 1440x1080 signalen till 1920x1080 vid uppspelning med en bithastighet på 144 mbit / sek.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...