_Slim_BSM Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 Jag har kollat igenom forumet, men inte hittat det jag söker, vilket är information om var man kan hitta effekter att använda i sin film. Jag vet att man kan hitta en del på Detonationfilms, men det skulle vara bra om man hade fler alternativ att välja på. 0 Citera
Mega99 Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 http://www.videocopilot.net/ har väldigt bra och billiga effekter. Söker du gratis får du fan ta och nöja dig med detonationfilms, för deras klipp duger gott och väl. 0 Citera
precision motion Postad 20 september 2007 Postad 20 september 2007 http://www.videocopilot.net/ har väldigt bra och billiga effekter. Söker du gratis får du fan ta och nöja dig med detonationfilms, för deras klipp duger gott och väl. Ahh, är det någon som är lite sur ;) 0 Citera
Nicke_92 Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 Jag har kollat igenom forumet, men inte hittat det jag söker, vilket är information om var man kan hitta effekter att använda i sin film. Jag vet att man kan hitta en del på Detonationfilms, men det skulle vara bra om man hade fler alternativ att välja på. Jag måste bara påpeka att detonationfilms prylar inte är 3d-effekter. annars kan du ju göra egna, antingen på plats eller så kan du försöka dig på någon form av particlesimulator. 0 Citera
megawatti Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 Jag måste bara påpeka att detonationfilms prylar inte är 3d-effekter. annars kan du ju göra egna, antingen på plats eller så kan du försöka dig på någon form av particlesimulator. jag vill påpeka att du är helt och hållet fel. Många av dem är gjorda i 3dprogram vilket gör dem till 3d-effekter? Det bästa effekterna gör man själv, är inte allt för svårt. Tänk lätt. Smällare mot en greenscreen, tänsika. Jord måln? Ja spade. Blir alltid bättre ifall man får till dessa vid inspelning! 0 Citera
Nicke_92 Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 jag vill påpeka att du är helt och hållet fel. Många av dem är gjorda i 3dprogram vilket gör dem till 3d-effekter? Det bästa effekterna gör man själv, är inte allt för svårt. Tänk lätt. Smällare mot en greenscreen, tänsika. Jord måln? Ja spade. Blir alltid bättre ifall man får till dessa vid inspelning! lite saker att påpeka, gör inte detonationfilms explosionerna på plats? enligt vad jag har förstått är det så, fast du kanske inte syftar på just explosioner, så där kanske jag har fel. att kalla det 3d-effekt beror ju på hur man ser det, eftersom när du lägger in den i filmen är den ju helt och hållet i 2d. men jag håller med om att de bästa effekterna görs själv! 0 Citera
Mega99 Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 lite saker att påpeka, gör inte detonationfilms explosionerna på plats? enligt vad jag har förstått är det så, fast du kanske inte syftar på just explosioner, så där kanske jag har fel. att kalla det 3d-effekt beror ju på hur man ser det, eftersom när du lägger in den i filmen är den ju helt och hållet i 2d. men jag håller med om att de bästa effekterna görs själv! De flesta av deras material spelas in i studio (enstaka explosioner spelades in mot blå himmel) men de har även ett antal animerade effekter. Och jag håller med om att detta verkligen inte är 3D, för det är det ju inte ;) Till sist: Den bästa stavningen görs med stor bokstav efter punkt och korrekt placerade kommatecken! 0 Citera
megawatti Postad 21 september 2007 Postad 21 september 2007 lite saker att påpeka, gör inte detonationfilms explosionerna på plats? enligt vad jag har förstått är det så, fast du kanske inte syftar på just explosioner, så där kanske jag har fel. att kalla det 3d-effekt beror ju på hur man ser det, eftersom när du lägger in den i filmen är den ju helt och hållet i 2d. men jag håller med om att de bästa effekterna görs själv! HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHA GHAHAHHAHAHAHHAHA HAHAHAHAHHAHAHAHAHA JAg dör. Säg mig någon standardskärm för konsumenter som visar i riktigt 3d, alltså så riktigt så du kan röra den. Nej sådan 3d finns inte i skärmar. Bara i modeller. ALLT som visas på skärmen är 2d om du nu vill kalla det. Klart att ett 3d-objekt är ett 3d objekt föralltid. Det är ju hur du Nicke_92;126457]lite saker att påpeka, gör inte detonationfilms explosionerna på plats? enligt vad jag har förstått är det så, fast du kanske inte syftar på just explosioner, så där kanske jag har fel. att kalla det 3d-effekt beror ju på hur man ser det, eftersom när du lägger in den i filmen är den ju helt och hållet i 2d. men jag håller med om att de bästa effekterna görs själv!ser det. Alltså vad dina ögon tror att det är, blir inte automatiskt 2d ifall du exporerar till film, blir precis samma sak förutom att du inte kan vandra runt fritt i 3d värden. Hur skulle man då kunna kalla 3dfilmer, just 3d-filmer? 0 Citera
Nicke_92 Postad 22 september 2007 Postad 22 september 2007 HAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHA GHAHAHHAHAHAHHAHA HAHAHAHAHHAHAHAHAHA JAg dör. Säg mig någon standardskärm för konsumenter som visar i riktigt 3d, alltså så riktigt så du kan röra den. Nej sådan 3d finns inte i skärmar. Bara i modeller. ALLT som visas på skärmen är 2d om du nu vill kalla det. Klart att ett 3d-objekt är ett 3d objekt föralltid. Det är ju hur du Nicke_92;126457]lite saker att påpeka, gör inte detonationfilms explosionerna på plats? enligt vad jag har förstått är det så, fast du kanske inte syftar på just explosioner, så där kanske jag har fel. att kalla det 3d-effekt beror ju på hur man ser det, eftersom när du lägger in den i filmen är den ju helt och hållet i 2d. men jag håller med om att de bästa effekterna görs själv!ser det. Alltså vad dina ögon tror att det är, blir inte automatiskt 2d ifall du exporerar till film, blir precis samma sak förutom att du inte kan vandra runt fritt i 3d värden. Hur skulle man då kunna kalla 3dfilmer, just 3d-filmer? jag menar ju såklart inte att det ska vara ett 3dimensionellt objekt på riktigt, vad jag menade var att om du snurrar på explosionen är den som en platta, förstår du? vad menar du föresten med "ser det" ? och vad gäller ämnet: Slim_bdm: kom ihåg att det visuella inte alltid är det viktigaste, ljudeffekter gör väldigt mycket också. 0 Citera
_Slim_BSM Postad 18 oktober 2007 Författare Postad 18 oktober 2007 jag menar ju såklart inte att det ska vara ett 3dimensionellt objekt på riktigt, vad jag menade var att om du snurrar på explosionen är den som en platta, förstår du? vad menar du föresten med "ser det" ? och vad gäller ämnet: Slim_bdm: kom ihåg att det visuella inte alltid är det viktigaste, ljudeffekter gör väldigt mycket också. För det första, mitt användarnamn är inte Slim_bdm, utan _Slim_BSM, men låt gå för den här gången. Och för det andra, jag är väl medveten om att ljudeffekter har väldigt stor inverkan på stämningen i en film. Men är det bara detonationfilms som har dessa effekter och som till viss mån tillåter gratis nedladdning? 0 Citera
Jawo Postad 18 oktober 2007 Postad 18 oktober 2007 jag vill påpeka att du är helt och hållet fel. Många av dem är gjorda i 3dprogram vilket gör dem till 3d-effekter? Det är pinsamt att göra narr av någon som egentligen har rätt. Så länge inte detonationfilms har ändrat sig drastiskt så tror jag inte du hittar ett enda "3d-klipp" på deras sida. 0 Citera
Nicke_92 Postad 18 oktober 2007 Postad 18 oktober 2007 Det är pinsamt att göra narr av någon som egentligen har rätt. Så länge inte detonationfilms har ändrat sig drastiskt så tror jag inte du hittar ett enda "3d-klipp" på deras sida. så då hade jag rätt iallafall, tänkte väl det :P blev förvirrad där! 0 Citera
jmalmsten Postad 19 oktober 2007 Postad 19 oktober 2007 hmmm känns ju som att det hela blir lite lätt filosofiskt men men... För att göra en kort historia lång...;) Allt på datorskärm är 2d... det finns inget djup... dock kan djupet simuleras genom att bygga upp en 3d-rymd med ytor som visas i olika vinklar och täcker för varandra samtidigt som de reflekterar ett artificiellt ljus. Men resultatet är 2D... Någon kommer nu rycka fram ett par rödgröna glasögon för att motbevisa mig men även där... det är bara en (eller snarare två) 2D-simulering(-ar) av 3d-rymd (, en för varje öga). Vad nu som menas med "3D effekter" vet jag dock inte riktigt. Men för att skilja dom från 2d-effekter, skulle jag kalla en effekt som är "medveten om den artificiella kamerans 3dimensionella placering och linsinställning" för 3d... Denna effekt ger en annorlunda 2d-bild allteftersom 3d-kameran flyttar sig i 3d-rummet. Det är för mig vad som gör skillnaden. Exempel skulle kunna vara Mamoru Oshii's polska experimet, Avalon där de mesta effekterna är "3d-kamera-medvetna" samtidigt som explosionerna spelas upp som platta 2d element, i spelvärlden kallade "sprites": Ska man vara riktigt noga är de effekter som synes i explosionerna så kallade tvåochenhalv-dimensionella effekter... eftersom den 2dimensionella bilden ändå förvrängs för att visa en 3dimensionell karaktär istället för att vara platt mot kameran. Det blir liksom inte som, om ni minns, gammla första doom-spelen där alla figurerna alltid var vänd mot kameran när dom dog;). Med videoelement (effekten som används är ju olika former av keying för att ta bort bakgrunden ur dom;)) från Detonation-Films kan man komma ganska långt om man är medveten om begränsningarna för dessa 2dimensionella plan. Just 2d-eld kryllar det av även i storbudget eftersom 3d-modelerad volumetrisk eld aldrig ser lika bra ut för samma. summa pengar... Program som Aftereffects kan endast importera 2d-element (bortsett från vissa funktioner för z-djup-kanal och nya vanishing-point i CS3), men kan däremot arangera dom i 3d-miljö utan problem i så kallad 2ochenhalvD... Flera partikelgeneratorer är dessutom 3d-kamera-medvetna så dom kan justera sin 2d-rendering utefter kamerans placering och det finns plugins som kan skapa enklare polygon-modeller. Det var den långa historien... den korta har redan nämnts flera gånger;) Och Mega99: Till sist... Fear the power of the PUNKTPUNKTPUNKT!... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.