Gå till innehåll

Eldorado (32 min)


Parker

Recommended Posts

Eldorado (32 min)

 

Synopsis: Att växa upp utan mor och med en far som ständigt slår honom har gjort Niklas hård. På utsidan verkar han klara sig bra, men känslor växer om man inte släpper ut dom, och Niklas håller på att explodera. Han måste komma bort. Det är bara en dag tills hans bror Jonas lämnar stan och Niklas har bestämt sig för att följa med honom, med eller utan sin fars tillåtelse.

 

Inspelad som slutproduktion vid filmgymnasiet i Visby 2003. Inspelad med en XM1:a om jag inte minns fel. Arri-ljus. Någon form av myggor och en shotgun mic av okänt märke. Vi hade ett crew på tre pers och ca. 4 veckor (tror jag) från pre-production till post skulle vara klar.

 

Kolla gärna in http://www.malema.se

 

Se Eldorado

 

Eldorado (Textad)

 

För er som har problem med storleken på filen så finns filmen även på youtube:

 

http://www.malema.se/2.jpg

http://www.malema.se/voodoo1.jpg

http://www.malema.se/voodoo2.jpg

 

Format: AVI

Längd: 32 min, 11 sek

Storlek: 205 MB

Utrustning: Canon XM1, Shotgun mikrofon, Myggor, Arri ljus, Final Cut Pro

Länk till kommentar
Share on other sites

helt okej film. Jag gillade verkligen början. bra gjort faktiskt! Jag var skeptiskt men den var bra. Sedan kan man ju tjöta sönder hur kass ljudet var ibland eller endel plotholes som tex att bingolotto med kroné inte var 90-talet, men whatever. That is not the point. The story is! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen var skönt klippt, skådespelarna var riktigt skickliga! filmen var jävligt tung, men...

lite klagomål: han som spelar brorsan spelade inte särskilt bra i bilscenen, skotteffekterna var riktigt kassa, och jag tyckte det var lite väl sjukt när han sköt alkisen i slutet som inte gjort mer än muckat lite :S. Men riktigt bra klippt och bra skådespelare! en fråga bara: varför 1990?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett rätt steg i rak riktning. Nu startade filmen om efter en stund så jag hann inte med hela. Det spelar mindre roll eftersomfilmen visarpå att det är viktigare att hålla tempot i historen och driva på än tekniskt produktionsvärde. Även fast den haltar i någon aspekt hela tiden behåller filmen intresset genom sin energi.

 

OM filmen bedöms utifrån dess förutsättningar med en skådis och resten ideellt är den utmärkt, och förtjänar applåder samt lyckönskningar i framtiden för dess upphovsmän.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är imponerad... En film som berörde mig väldigt mycket (har gått och tänkt på den under dagen och funderat på vad jag ska skriva om den). Men tanke på förutsättningarna så kan jag inte annat än hålla med 16kolon9 att det är en bra film.

 

Min tolkning varför "Niklas" sköt "grannen" efter misshandel var att det slog slint, jag tror inte att "Niklas" igentligen vill slåss (det får han ju en hel del hemma, trots att han bara söker uppmerksamhet) men efter att bli inslagen i en garageport så slår det nog slitt för de flesta. Att han sedan har ett vapen på sig gör ju inte saken bättre (dock tycker jag han handerar vapnet lite för "bra" för att aldrig hålt i ett, fast det vet jag ju inte). Att han skjuter sig sjävl känns som ett realistigt slut, synd bara att det inte var fler än "Daniel" som reagerar på det tredje skotten (det hade kunna smält högre).

 

Slutorden från mig: Två tummar upp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Parker din ica-kasse! Upp med Showdown o Days After June!

 

Pa tiden att din rulle dok upp!

 

Haha, High1ander din gamle pottsork! Jag slänger upp Showdown och Days after June när du slänger upp din rulle (Skäms för att erkänna att jag glömt vad du döpte den till).

 

Och skicka mig en kopia already!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all feedback, ni som skrivit än så länge! Kul att höra vad folk tycker.

 

Filmen var skönt klippt, skådespelarna var riktigt skickliga! filmen var jävligt tung, men...

lite klagomål: han som spelar brorsan spelade inte särskilt bra i bilscenen, skotteffekterna var riktigt kassa, och jag tyckte det var lite väl sjukt när han sköt alkisen i slutet som inte gjort mer än muckat lite :S. Men riktigt bra klippt och bra skådespelare! en fråga bara: varför 1990?

 

Till försvar för Per som spelade brorsan (Jonas) får jag säga att han fick lära sig replikerna ungefär samtidigt som vi spelade in (vilket vi gjorde under tidspress då vi behövde återlämna bilen).

 

Sen till försvar för skotteffekterna kan jag bara säga: det var en riktig pluggad pistol vi använde. Så ljudet är inte pålagt utan det är så en pistol låter. Myningsflamman är dock som du märkt, påmålad. Men det var den inte i originalversionen då den riktiga myningsflamman fanns med. Tyvärr försvann just dessa frames i de-interlacen av någon anledning =(.

 

Och sist men inte minst, anledningen till varför han har ihjäl alkisen. Som Marcus_Dykfilm påpekat så handlar det inte om att han vill slåss. Snarare är det så att Niklas har en inneboende ilska till följd av misshandeln hemma. Då och då bubblar det upp till ytan som antyds i början av filmen då lärarinnan pratar om att en pojke knuffats från skolans tak. Det påstås inte att just Niklas ligger bakom men Niklas ser det som att han blir anklagad, för han vet att alla ser honom som en bråkstake. När så alkisen i slutet av filmen trycker upp Niklas mot garageporten slår det slint av en mängd olika anledningar: Han var redan på bristningsgränsen för hur mycket mer av sin fars beteende han skulle kunna klara av. När nu flytten med brorsan var så nära så kändes det svårare. Smärtan blir mer påtaglig då man vet att den snart är över. Samtidigt har självklart flytten och tankarna på huruvida han kommer att lyckas fly från sin far, orsakat en hel del stress. Dessutom ser han flickan han är förälskad i, försvinna in i sovrummet med en annan kille. Så när alkisen slutligen träder in i bilden är det sista steget i en kedja av händelser som får honom att tippa över. Framförallt är det just momentet när alkisen trycker upp Niklas mot porten som får honom att brista, av följande anledning. Niklas far har bara några timmar tidigare behandlat honom likadant i deras hem. Hans far trycker på samma sätt upp honom mot väggen och skriker åt honom (Tyvärr sker det inte på exakt samma sätt, vilket var meningen, men Bengt-Åkes skådespelarprestation var så bra att jag behöll det ändå). När så alkisen gör likadant ser han sin far i honom och kan för en gångs skull slå tillbaks. Något han aldrig skulle kunna göra mot sin far pga den vridna respekt han har för honom.

 

Och på frågan om varför jag valde att låta historien utspela sig under 1990, så har jag inget jättebra svar. Det var mest en känsla. Jag var fascinerad av det tidiga 90-talet, jag var inspirerad av Nirvana, jag växte själv upp då (även om jag var något yngre), och det kändes rätt helt enkelt. Niklas är dessutom delvis uppdiktad efter minnena av en vän jag hade under min barndom...som sagt under 90-talet.

 

Som 16kolon9 påpekat så är det en professionell skådespelare med i gänget (Beng-Åke Rundqvist av Keno-reklamfilms fame), som dock var vänlig nog att ställa upp gratis. De andra skådespelarna hade ingen som helst skådespelarerfarenhet och vi hittade dem genom att sätta upp lappar på lokala skolor och köra auditions. Dannes mamma är iof min dramalärare (Sofia).

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, High1ander din gamle pottsork! Jag slänger upp Showdown och Days after June när du slänger upp din rulle (Skäms för att erkänna att jag glömt vad du döpte den till).

 

Och skicka mig en kopia already!

Jag ska slanga upp min rulle, sa fort jag fatt musiken musiken. Men lagg upp bananmannen, "uhm, cheeseburger" o allt annat smatt o gott :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...