stein.bjorn Postad 13 september 2007 Postad 13 september 2007 Har någon ett bra och enkelt redigeringsprogr. för elever att rekomendera? 0 Citera
beta75 Postad 13 september 2007 Postad 13 september 2007 Du får nog ge lite mer info. Hur gamla är dom? Mac eller PC? Vad är det för material som ska redigeras, DV, HDV eller? /KN 0 Citera
Team_fagott Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Premiere elements är billigt, bra och enkel, en skollicens kostar inte mångs kronor per licens (Beroende på avtal) premiere pro är mycket mer avancerat och mycket dyrare (en skol licens kostar beroende på avtal upp mot ett par tusen, per dator) Hoppas du är mer pedagogisk med vad du vill inför dina elever änn här på forumet ;) Hur gammla är eleverna 4? 65? 25? Vad är det för skola? Studieförbund? Särskola? Mellanstdie? Dramatiska institutet? Berätta lite mer så kan vi säkert hjälpa dig bättre. 0 Citera
beta75 Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Man får väl utgå från att det är nybörjare utan erfarenhet som gäller. Som lärare borde du väl veta det är som ska undervisas i. Det är inte riktigt bara att köpa ett Kurs-paket och köra en liten cirkel om man har några ambitioner med undervisningen. Mitt tips är att hyra in en lärare som vet vad film är och som inte ställer så dumma frågor och sen inte svarar när folk försöker hjälpa till. /KN 0 Citera
Mr Orange Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 jag skulle nog ta Sony Vegas, mycket enkelt men på samma gång avancerat och proffsigt. 0 Citera
Munthe Postad 17 september 2007 Postad 17 september 2007 Kanske lite off topic men kurser där man bara lär sig handhavandet av ett program är så otroligt tråkiga. Vem som helst kan lära sig ett program. Det är en väldigt stor skillnad på att kunna ett program och att kunna klippa i det. Jag kommer ihåg en Avid-tekniker jag jobbade med som var helt rubbat duktig på Avid. Han hade otroligt djupa kunskaper om programmet och man fattade genom honom hur otroligt avancerat Avid egentligen är. Men han kunde inte ett skit om klippning och var väldigt imponerad av folk som kunde klippa. Kanske väcker det en liten tanke. Man vet aldrig. Sony Vegas är det sista programmet jag skulle rekommandera eftersom det inte finns några förutsättningar att jobba som yrkesklipparna gör i det. 0 Citera
DDeridex Postad 19 september 2007 Postad 19 september 2007 Jag blir lite sur när någon hävdar att det är för elever och struntar i att svara. Det är inte bara ignorant, det är även en förolämpning mot alla elever som jag vet läser detta forum. Jag rekommenderar att denna tråd och liknande i framtiden raderas. 0 Citera
Mega99 Postad 19 september 2007 Postad 19 september 2007 Avid Free är faktiskt inte så dåligt ;) Har man inget bättre så rekommenderas det starkt. Bra dator krävs dock. 0 Citera
manglan Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Jag använder Imovie och macar när jag har elever. Snabbt och enkelt att lära sig och fungerar jättebra. Varken för mycket eller för litte. Magnus http://www.m-media.se 0 Citera
Arclight Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Jag använder Imovie och macar när jag har elever. Snabbt och enkelt att lära sig och fungerar jättebra. Varken för mycket eller för litte. Magnus http://www.m-media.se Det tycker JAG är galet dåligt, subjektivt i och för sig. Men skulle vilja se Premiere. Kanske man skulle kunna kombinera både Elements och Pro versionen på något sätt istället. Och inte bara ha Macar, de gör mig galen. :P 0 Citera
megawatti Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 Kanske lite off topic men kurser där man bara lär sig handhavandet av ett program är så otroligt tråkiga. Vem som helst kan lära sig ett program. Det är en väldigt stor skillnad på att kunna ett program och att kunna klippa i det. Jag kommer ihåg en Avid-tekniker jag jobbade med som var helt rubbat duktig på Avid. Han hade otroligt djupa kunskaper om programmet och man fattade genom honom hur otroligt avancerat Avid egentligen är. Men han kunde inte ett skit om klippning och var väldigt imponerad av folk som kunde klippa. Kanske väcker det en liten tanke. Man vet aldrig. Sony Vegas är det sista programmet jag skulle rekommandera eftersom det inte finns några förutsättningar att jobba som yrkesklipparna gör i det. Håller med, kurser eller tutournaler på nätet så vill man skapa något, När jag väl hittade de till mina program så lärde jag mig blixtsnabbt. En att försöka memorera nåååågot av va de andra som visade vad som fanns i programet, en omöjlighet. Så ge dem en film, som de ska klippa ihop, ett klipp där de är inget ljud på där de ska lägga på egna, Ett där de ska lägga på subtitels och kanske ett intro där de ska lägga till musik och förkorta, kanske snabba up lite osv osv. MYCKET mer lärorikt en. Här ändrar ni speed, och här klipper ni. Någon som kommer ihåg? Nja.. 0 Citera
beta75 Postad 8 oktober 2007 Postad 8 oktober 2007 man ska komma ihåg att programmen inte har något självändamål. det är resultatet som räknas. få skulle köra lastbil till ica för att köpa mjölk om dom hade ett enklare alt. på samma sätt kan det vara onödigt att starta ppro om man ska göra något enkelt. viljan att lära sig program ska komma från ett behov inte ett krav. det är då man lär sig. /KN 0 Citera
music Postad 9 oktober 2007 Postad 9 oktober 2007 Beta75 har helt klart en poäng. Efter många år som lärare i Cad/Cam kunskap skulle jag vilja säga att det finns två vägar att gå. I det första fallet försöka vara så billig som möjligt. Bara se till så alla moment du vill lära ut behärskas av programmet, och i det andra fallet, scanna av marknaden och se vad för programvara som kan bli aktuell vid en eventuell anställning och i så fall sikta på den. Åter igen, skilj på vad du behöver, och på vad du vill ha. Ska eleverna bli programkunniga eller filmklippare eller kanske båda? 0 Citera
beta75 Postad 9 oktober 2007 Postad 9 oktober 2007 Som exempel kan jag ta min arbetsplats där ALLA vill ha en Photoshop licens. Inte för att dom vet vad dom ska ha den. När sen sanningen kommer fram och det enda dom ev gör är att beskära, ljusa upp, skärpa, rotera så inser de flesta att iPhoto gör det gratis och de där 10000 en licens kostar ggr alla anställda blir ganska mycket pengar. Pengar som man kan göra vettigare saker för. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.