Gå till innehåll

Strömförsörjning?


Nicke_92

Recommended Posts

Back in the old days,

Jag och polarna ordnade disco på högstadiet. Vi hade inte råd med en rökmaskin så vi fixade det med en kokplatta, stekpanna och en fläkt. När pannan är het så är det bara att dutta på rökvätskan (sån som används i rökmaskiner). Ta inte morsans bästa teflonpanna bara.

Borde gå att fixa med ett spritkök typ trangia. under hundralappen på ÖB.

Ta de försiktigt bara, tror vi använde en vattenpistol att spruta med...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Back in the old days,

Jag och polarna ordnade disco på högstadiet. Vi hade inte råd med en rökmaskin så vi fixade det med en kokplatta, stekpanna och en fläkt. När pannan är het så är det bara att dutta på rökvätskan (sån som används i rökmaskiner). Ta inte morsans bästa teflonpanna bara.

Borde gå att fixa med ett spritkök typ trangia. under hundralappen på ÖB.

Ta de försiktigt bara, tror vi använde en vattenpistol att spruta med...

 

/KN

 

Åhfan.. Måste ju provas. Fast kolsyres Is borde väll vara säkrare? Fast det bli kanske för tjock rök om det inte blåser ordentligt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Åhfan.. Måste ju provas. Fast kolsyres Is borde väll vara säkrare? Fast det bli kanske för tjock rök om det inte blåser ordentligt..

sen är CO2 tyngre än luft, vilket resulterar i att röken sjunker och liksom kryper efter backen (har ingen säker källa på att den kommer reagera exakt som jag skriver men är ganska övertygad att det borde vara så) och sådan rök funkar inte om man vill få känslan avv et rökigt ställe eller att det just skett en explosion i närheten, vilket är något av det vi antagligen kommer använda röken till, sen känns det ju rätt snopet att kosta på sig en rökmaskin för 6-7 hundra som inte går att använda i alla scener man vill ha den i :S. Ursäktar det fåtaliga antalet punkter i inlägget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade förståss om den gick på 230V eller om den har en tranformator av något slag. Om den har en transformator kanske man kan lista ut driftspänningen och köpa och löda en tranformator för 12 likström (bilbatteri) och köra den på bärbar ström.

Länk till kommentar
Share on other sites

rökmaskinsvätska, tror nog det behövs mer än en cykeldynamo för att driva den, eftersom den blir varm inuti :P

 

 

Hyr en generator! Som går på bensin. Kolla med en granne först, annars finns de firmor som hyr ut detta. Kolla gula sidorna. Kolla även ifall någon granne/kompis har en 12 till 240volts transformator. Har man en bil så blire bomb.!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hyr en generator! Som går på bensin. Kolla med en granne först, annars finns de firmor som hyr ut detta. Kolla gula sidorna. Kolla även ifall någon granne/kompis har en 12 till 240volts transformator. Har man en bil så blire bomb.!

 

ok. tack för tipset :)... bomb? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade förståss om den gick på 230V eller om den har en tranformator av något slag. Om den har en transformator kanske man kan lista ut driftspänningen och köpa och löda en tranformator för 12 likström (bilbatteri) och köra den på bärbar ström.

 

den går på 230V :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk även på att dom i regel minsta rökmaskinerna brukar ligga på 800w. Sedan finns det även mindre modeller på bara en 400w. Så 650w är väl kanske i det minsta laget på ett elverk. Kolla först märkeffekten på din maskin. Dom rökmaskinerna som jag har är på 800w...

 

min går på bara 250w.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Ett sådant elverk låter det mycket eller?

Det är bara att hälla i bensin och dra i gången den så får man ström eller?

 

 

Du kan ju annars köpa några rökspray på Teknikmagasinet/Hobbex för ca 139 kr.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Får man fråga vad det är för rökmaskin? - Inköpsställe.

Har aldrig sett en med så låg effekt.

 

Jag som tycker mina är i det klenaste laget och håller på och ska införskaffa en ny på 3000watt...

inköpsställe teknikmagasinet, den kostade 700 kr när jag köpte den... här är en länk:

 

http://www.teknikmagasinet.se/ gick dock ej att länka till den delaen med rökmaskinen, du hittar den under musik och disco, sida 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...