Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena jag tänkte börja bygga hantag till kameror och sälja för ett överkommligt pris

Har funderat på att göra så man fäster den i tillbehörsskon.

Men är inte säker på om den kommer hålla för det?

Annars blir det att man får fästa den på stativgängan.

Kom gärna med tips och bilder på sådana!

Postad

Tillbehörsskon är nog inte att rekommendera. tänk på att kameran ska hanteras och det blir en hel del rörelse som överförs till fästet.

Satsa på stativgängan. Använd någon profil så får du styrka och stabilitet.

Varför inte gå ut med handtaget vid sidan och upp istället för bakom kameran?

En U-formad profil som går från fästet ut runt kamerans sida och upp till översidan där du monterar ett handtag som följer kamerakroppen bakåt.

Då blir samtidigt sökaren fri att användas.

/Hasse

Postad
Tillbehörsskon är nog inte att rekommendera. tänk på att kameran ska hanteras och det blir en hel del rörelse som överförs till fästet.

Satsa på stativgängan. Använd någon profil så får du styrka och stabilitet.

Varför inte gå ut med handtaget vid sidan och upp istället för bakom kameran?

En U-formad profil som går från fästet ut runt kamerans sida och upp till översidan där du monterar ett handtag som följer kamerakroppen bakåt.

Då blir samtidigt sökaren fri att användas.

/Hasse

Tack för tipset men man använder ju inte sökaren när man har hantaget på.

Altså tänkte mest att skejtare köper den. Eftersom det är bra att ha hantag då

när man gör skate filmer.

Postad

Här har du en färdig krok. Använt den själv när jag filmade katten.

Art.nummer hos jula så du kan kolla men den finns i alla välsorterade järnaffärer

313380 art.nr på http://www.jula.se

Har tipsat ett par gånger om denna eminenta affär, ser ut som om jag hade aktier i den men så är inte fallet.

Postad
Här har du en färdig krok. Använt den själv när jag filmade katten.

Art.nummer hos jula så du kan kolla men den finns i alla välsorterade järnaffärer

313380 art.nr på http://www.jula.se

Har tipsat ett par gånger om denna eminenta affär, ser ut som om jag hade aktier i den men så är inte fallet.

'

Nu tror jag du får läsa första inlägget lite närmare :P

Postad
Hur mycket hade du tänkt lägga ut handtagen för?

Runt 300kr + ev,frak sa han till mig när vi snackade lite förut över msn. Dock vet jag inte riktigt. Hoppas de var ok att jag svarade joppi ;)

Edit: Dock är den långt ifrån klar som jag förstått ;)

Postad

Edit: Dock är den långt ifrån klar som jag förstått ;)

Herregud! 300 kr för ett sådant? fixar man ju till för nån 50 lapp MAX!

Ja, jag citerar mig själv. Jag skulle nog kunna lägga ut en summa på 200-300kr ifall den var välbyggd och snygg! samt praktist då förståss. Utan problem. Väntar med spänning på resultatet!

• 3 veckor senare...
Postad

Tjena nu ser hantaget ut så här. Dock inte klart ännu.

Är bara prototypen.

Men skulle behöva tips på vad jag kan använda som hantag.

Tex ett gummihandtag från cykel fast det blir inte så fint.

Kom gärna med tips och ideer.

Handtag 2.JPG

Postad

ja tycker den ser grym ut. de skulle va grymt och ha nån super modell, som man kan ändra om, så den passar dom flesta kameror, typ ändra höjden och längden osv, fabriksgjord alltså.

ser riktigt grymt ut! hantaget är väl inte så noga, om du inte vill att de ska se snyggt ut, ja tycker de viktigaste är att den fyller sin funktion och att kameran inte kan lossna eller snurras så den ändrar läge, har du gjort så hålet till extrapiggen som sitter brevid skruven används? just så kameran inte kan snurra.. och i så fall hur löste du det?

Postad

Gööött, du har böjt en plåtbit och borrat några hål.

Finns det någon tanke på hur handtaget ska se ut.

Greppvänligt kanske?

Du kan ju dela en rundstav på längden och klämma plåten mellan halvorna och trä på ett handtag från en motorcyckel.

Jag hade nog gjort den så hög så att en snabbplatta till stativfäste hade fått plats. För att enkelt ta av och på vid batteribyte osv.

Den liknar min prototyp som jag har i mitt huvud och nu har du fått några av mina "patent"...

Lycka till.

/KN

Postad

Tackar för tipsen.

Var idag och köpte cykel handtag ska se hur det blir med en sådan.

Eftersom den kostade minder att bygga än vad jag tänkt kommer jag sälja dom för 179 kr styck.

Är du sugen skicka iväg ett PM.

Dom första är klar innom en vecka.

Postad

Funderar på att göra ännu en böj?

Något i denna stilen! Borde göra den ännu smidigare att hålla, kanske vore grymt med ett fästa för lampa/fjärrkontroll lampa etc!

Lite tankar bara.

typ.jpg

Postad
Funderar på att göra ännu en böj?

Något i denna stilen! Borde göra den ännu smidigare att hålla, kanske vore grymt med ett fästa för lampa/fjärrkontroll lampa etc!

Lite tankar bara.

Rätt smart ändå. Fast kör som jag tänkt nu eftersom jag bestält färdiga längder.

Jopp hade varit grymt att kunnat fästa lampa och sådant.

Fast vet inte vars man kan köpa tillbehörsskor så :/

• 2 veckor senare...
Postad

Fan va gött, jag är förväntansfull på hur slutresultatet kommer bli..Jag själv filmar mycket skateboard och snowboard så ett sånt där handtag skulle vara as bra att ha..

Om du behöver någon testperson så är jag frivillig :) Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...