Gå till innehåll

Dator för videoredigering!


pld

Recommended Posts

OK. Bra, bra sagt. Inga problem... alla får vla köra me de dom tycker om, så klart.

 

Ha de, hoppas du gör bra filmer o jag vill gärna se ngn nån gång :D

 

Mvh Yonis

 

Hehe vem har sagt att jag gör filmer ? Jag sysslar mest med foto och grafik, men klipper lite småsaker då och då. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller videoredigering så hanterar man tunga kalkyleringar och oftast hinner processorn och minnena med men inte hårddisken. Eftersom en hårddisk har en begränsning i överföringshastighet idag så bör man köra hårddiskarna i raid istället för att bara ha hårddiskarna var för sig.

 

Att köpa en 10 000rpm är totalt värdelöst i jämförelse med att sätta 3-4 diskar i raid. Känn kraften! Från ca 40mb/sek i överföringshastighet till ett par hundra mb per sekund ska man inte ens fundera över.. Det säger sig självt. ;)

 

Läs mer på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

 

Min rekommendation är att se till att få fyra stycken seagate 320gb SATA2 i en raid på ett påkostat kontrollerkort. Sen en Quad till CPU. De kommande versionerna av programvarorna skall nämligen stödja quad.

 

Hoppas det besvarade lite frågetecken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant, tänkte inte på att hårdddiskar kan spela så roll när det gäller prestanda o sånt. Jag läste wikipedia artikeln. Ett RAID-kort till Mac Pro kostar 7k. Sen finns det SATA hårddiskar som (det står iaf) har hastighet på 7200-rpm o 3gb/sek o så finns det SAS som har samma hastighet fast 15 000-rpm (vilket du säger är onödigt om man har dom i RAID?).

 

Ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om man inte kör raid så lönar det sig att ha flera hårddiskar. För egen del brukar jag köra tre diskar, 1 för operativsystem och program, den andra för oredigerad video och den tredje för redigerad video. Genom att alltid ha källfilerna (de oredigerade) på en annan hårddisk än målfilerna (de redigerade) så slipper man samtidig läsning och skrivning till samma hårddisk vilket ökar på prestanden en hel del.

 

Så väljer man raid så skulle man i så fall helst ha två olika raid-arrayer, en att läsa från och den andra att skriva till men jag tycker faktiskt inte det är ofta hårdiskarna är begränsande såvida man inte kör helt okomprimerad video när man redigerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Raid låter ju väldigt bra också för att man får dataskydd då, om den skulle krasha! Eller? Sen vet jag inte direkt vilken konfiguration som är bäst - har kollat på Raid 5 - den ger ju både prestanda och skydd men kanske inte bäst prestanda???

 

Vilken ger bäst prestanda?

 

Vilken är bäst för en video/musik redigerare?

 

Ha de! Cool grej de här - hade ingen aning om ngt som Raid förut!

 

//yooonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla här angående raid:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

 

Jag skulle kunna tänka mig att det är ganska optimalt med 5 stycken hårddiskar så kan man ha en enkel disk för operativsystem och program, eventuellt med en separat partition för säkerhetskopiering viktiga filer från arrayerna och två stycken raid0 arrayer att redigera mellan. Dessutom en extern disk för säkerhetskopiering. Nackdelen är att en dator med så många hårddiskar låter en hel del...

 

Jag tror mera på att ersätta alla gamla hårddiskar med nya och snabba hårddiskar än att till exempel sätta upp en raid av sina gamla slöa diskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag läser vissa inlägg förflyttas jag åtta åt tillbaka i tiden. Då jobbade jag med ett skräddarsytt PC-system med DV-Raptor. Många tekniska problem. När jag gick öven till Mac kunde jag ägna mer tid till redigering. Problemet idag är att jag måste sätta ribban högt för att kunna redigera HD, jag måste köpa en kraftfullare maskin. Finns det ingen i detta forum som har en Mac-lösning för HD som fungerar klanderfritt?

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag läser vissa inlägg förflyttas jag åtta åt tillbaka i tiden. Då jobbade jag med ett skräddarsytt PC-system med DV-Raptor. Många tekniska problem. När jag gick öven till Mac kunde jag ägna mer tid till redigering. Problemet idag är att jag måste sätta ribban högt för att kunna redigera HD, jag måste köpa en kraftfullare maskin. Finns det ingen i detta forum som har en Mac-lösning för HD som fungerar klanderfritt?

 

Vilka inlägg syftar du på ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Raid låter ju väldigt bra också för att man får dataskydd då, om den skulle krasha! Eller? Sen vet jag inte direkt vilken konfiguration som är bäst - har kollat på Raid 5 - den ger ju både prestanda och skydd men kanske inte bäst prestanda???

 

Vilken ger bäst prestanda?

 

Vilken är bäst för en video/musik redigerare?

 

Ha de! Cool grej de här - hade ingen aning om ngt som Raid förut!

 

//yooonis

 

Raid i all ära, men det är delvis komplicerat att sätta upp som nybörjare och det är tämligen dyrt.

 

Många som söker prestanda kör Raid-0 problemet där är att går en disk sönder så har du sabbat innehållet på alla diskarna (inom raiden)

 

Vill man köra enkelt och säkert så kanske man kör Raid 1, men där tappar du utrymme då disk2 är en rak kopia av disk1. Dessutom måste raidkortet skriva till 2 diskar samtidigt och man tappar prestanda med enklare raidkort.

 

Raid 0 +1 .. alltså vi tar prestandan och speglar den.. då börjar der gå lite snabbare och det finns en viss säkerhet... men ack så dyrt med 4 diskar

 

Raid 3 eller 5 eller kanske det ultimata ur säkerhetsperspektiv 5+1 är även de dyrt och förhållandevis komplicerat.

Men har man pengar så är Raid jevligt fräckt ! :)

 

Billgaste prestandan = Raid 0

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en mycket praktisk lösning idag - utan Raid. Vi har ett antal Mac i huset samt två 500 GB USB-hårddiskar. Jo, jag vet att FireWire är snabbare, men det räcker bra för mig. Där har jag alla projekt lagrade. Den ena hårddisken ligger i kassaskåpet och tas bara fram när jag behöver säkerhetskopiera ett projekt som jag redigerat.

 

När nästa Mac mini kommer ut, kommer en sådan att placeras vid sidan av min 50" TV. Min 500 GB USB-hårddisk kan jag lätt flytta mellan redigeringsdatorn och Mac mini. Jodå, det går bar trådlöst också! Programmet Front Row gör det synnerligen bekvämt att med den lilla fjärrkontrollen välja vilket projekt jag vill se på TV´n.

 

Känner inget omedelbart tvång att bränna HD eftersom det dels fortfarande är dyrt och kommer snart att ersättas av nya medier med nano-teknik. 20.000 långfilmer på en skiva är inte dåligt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Raid i all ära, men det är delvis komplicerat att sätta upp som nybörjare och det är tämligen dyrt.

 

Många som söker prestanda kör Raid-0 problemet där är att går en disk sönder så har du sabbat innehållet på alla diskarna (inom raiden)

 

Vill man köra enkelt och säkert så kanske man kör Raid 1, men där tappar du utrymme då disk2 är en rak kopia av disk1. Dessutom måste raidkortet skriva till 2 diskar samtidigt och man tappar prestanda med enklare raidkort.

 

Raid 0 +1 .. alltså vi tar prestandan och speglar den.. då börjar der gå lite snabbare och det finns en viss säkerhet... men ack så dyrt med 4 diskar

 

Raid 3 eller 5 eller kanske det ultimata ur säkerhetsperspektiv 5+1 är även de dyrt och förhållandevis komplicerat.

Men har man pengar så är Raid jevligt fräckt ! :)

 

Billgaste prestandan = Raid 0

Aja screw the money just nu då. Raid 0+1 alltså? Fast då måste man ha två stora hårddiskar om man vill få plats me mkt... Fan va dyrt, 4 hårddiskar varav två går bara åt som "spökhårddiskar".

 

Trodde RAID 5 gav lite prestanda också - not? :O

 

Ha de gött!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Tjo. Mycket förvirring här må jag säga, sluta uttala er om ni inte har koll.

 

Jag skulle inte lyssna på folk här, deras kunskap kan vara inhämtad från tomma luften, LRTV är proffs som jobbar med video, de har kunskapen och testar alla sina system och erbjuder riktigt bra support etc.

 

Själv har jag ingen dokumenterad kunskap men jag kan inte låta bli att tjafsa lite ändå.

 

Hemmabyggen som någon rekommenderar bör strängeligen undvikas hur snabba de än är, kompabiliteten med redigeringsprogramvara måste värderas högre än hastighet, och vad som är ett stabilt system kräver noggrant testande.

 

Macar är absolut att rekommendera (som någon intelligent person redan skrivit) då deras stabilitet är mycket högre än de flesta andra datorers, har man inget emot Mac OS X eller kräver program som inte finns att tillgå till Mac OS X samt har råd, ja då är Mac absolut att rekommendera. Därtill finns det alla sorters DVD program till Mac, för authoring (skapande av DVD) eller uppspelning.

Det är inte för inte som Macar är så pass vanliga redigeringsdatorer.

 

Angående ram.

Vist kan det vara bra att ha snabba ram-minnen men den skillnaden de gör är minimal. Att ha mycket ram däremot är extremt viktigt! Att ha under 4GB ram på en redigeringsdator i dag är totalt idiotiskt! Den idiot som förespråkade lite men snabbt ram bör omgående hamna i giljotinen då det var ett direkt felaktigt råd som på alla sätt går att bevisa.

 

Angående grafikkort och processor, ja eller helt system.

Skall du köra Avid, kolla requirements för just Avid.

Jag antar även att det rör sig om Media Composer då Express är förpassat till historien.

http://www.avid.com/products/Media-Composer-Software/system-requirements.asp

Kolla för övrigt vad de ställer för krav ang ram, hastighet nämns ej, men mängd!

 

Ang hårddiskar.

SCSI, fiber eller de med rotationshastighet på över 7 200RPM likt en Raptor är onödigt och dumt i nittio nio fall av hundra. Det viktiga är att du har två hårddiskar, en för operativsystem (Windows eller Mac OS) och program, samt en hårddisk för video. Så länge du skall klippa DV eller HDV så klarar du dig med en hårddisk som ”media” disk. Men behöver du mer kräm för full HD eller liknande så är det SATA-Raid som gäller och det kör man fördelaktigt via ett externt SATA-Raid chassi likt: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010118045

 

Vist, det kan vara skönt att ha en Raptor som systemdisk eller ändå häller en SSD-disk och kanske en extra disk som man kör cash på, varför inte en SSD till det med, men återigen finns det så mycket annat som gör större skillnad.

 

Ang skärm.

Jag skulle absolut inte köpa två 19” skärmar, du får en 24” till samma pris som två 19”. Jag skulle köpa en 24” TFT och är inte det nog skulle jag leta efter en begagnad Sony eller LaCie CRT (gammal djup skärm) på säg 17” som jag skulle använda till färgkorrigering.

 

Det var mina råd, men de är lika osäkra som alla andras eftersom du inte har någon koll på om jag kan något eller inte, ha ha. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant inlägg. Det lät lite så här i början:

"Lyssna inte på andra här, lyssna på mig för jag har lika mycket kunskap som alla andra, men inte på papper...."

 

..smidigt.

 

 

Hemmabyggen som någon rekommenderar bör strängeligen undvikas hur snabba de än är, kompabiliteten med redigeringsprogramvara måste värderas högre än hastighet, och vad som är ett stabilt system kräver noggrant testande.

Hemmabyggen kan fungera utomordentligt bra om man bara vet vilken hårdvara som är lämplig. Och eftersom detta forum innehåller många med begränsad ekonomi (min gissning) och inte har råd med LRTV deluxe dator, som inte alls är helt felfria kan jag meddela, så är det väl mycket lämpligt att man kan värdera och diskutera egna byggen som kostar mindre men ändå fungerar med mjukvaran.

Det finns faktiskt folk här inne som har koll, likt många andra videoforum på nätet, och framförallt har de kanske erfarenhet av att provat massa kombinationer... faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag vet, var så pass ouppmärksam att jag missade de två extra sidorna och kollade endast på den första varefter jag blev besvärad på grund av det vanligen förekommande faktumet att alla måste svara på inlägg på Internet, oberoende av om de vet något eller ej. Jag ville således tippas om att man nog kanske bör förlita sig mer på folk från LRTV än någon från Internet forum, mig inräknat eller dig eftersom det vi säger ”kan vara taget ut luften”. Dock blev diskussionen bättre på sidan efter den första, men kanske inte helt bra.

 

Så klart LRTVs byggen strular de med, speciellt om de har Windows och om användarna får för sig att installera annat än endast redigeringsmjukvara etc. A ja.

 

Dumt av mig att försvara mig, och onödigt men jag har för vana att göra tvärsemot det jag förespråkar, som bekant.

 

Oberoende av allt vidhåller jag att man bör undvika hemmabyggen (från en människa som till stor del försörjer sig på att installera, bygga och serva redigeringar). Man vet aldrig vilken kombination som strular, fel moderkort med fel hårddisk, fel ram med fel grafikkort, fel ljudkort etc. Skall man därtill blanda in Avid i leken då blir det riktigt roligt.

 

Mitt råd är således att köpa en dator från Avids lista eller dator från t.ex. LRTV som de garanterar skall funka, gör den inte det så får de fixa den. Alltså en sådan dator behöver inte kosta hur mycket som helst, man kanske kan avvara lite prestanda för att få ett fungerande system.

 

Säg vad ni vill, jag blir glad när saker skiter sig, då får jag jobb, men jag vet hur folk är funtade, de vill att grejerna skall fungera. Faktiskt

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tänkte att man kanske ska berätta lite av vad som hänt och vad man har tänkt sig.

 

Redigeringsdator:

Har beställt en HP XW4600 från Scandinavian Photo som borde komma denna eller nästa vecka. På datorn kommer Avid Xpress Pro användas i början men kommer snart uppdatera till Avid Media Composer.

 

 

Operativsystem: Microsoft Vista32B Downgrade to XP32B OS

Processor: 1 Intel Core 2 Duo E8400 3.00 6MB/1333 CPU

Minne: 4GB (4x1GB) DDR2-800 ECC RAM

Video kort: 1 NVIDIA Quadro FX570 256MB PCIe Graphics

Hårddisk 1: 160GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 1st HDD

2 BTO/HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 2nd HDD

3 BTO/HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 3rd HDD

Optisk enhet: 1HP 16X DVD+-RW SuperMulti SATA 1st Drive

 

 

När det gäller skärm hade jag tänkt mig två stycken 22" som tillexempel den här:

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7198317

 

Har haft funderingar på att skaffa en sådan extern SATA-Raid chassi men det får bli något man köper senare.

 

Effektdator:

Tänkte köpa någon dator för effekter från Scandinavian Photo som exempel den här http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7059642

På datorn ska After Effects och Photoshop CS3 Extended användas.

 

Till denna datorn har jag tänkt mig att använda en 24" skärm. Kanske en sådan här http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7205551

 

DVDdator:

Har även tankar på att ha en dator för att skapa DVDskivor med. Kommer antingen använda den dator jag har idag eller köpa någon billig dator för ca 4000-6000:-. Kommer antingen använda Sonic DVDit Pro HD eller Adobe Encore CS3.

 

 

 

Efter som jag får studentrabatt på Adobeprogram, även efter att jag gått ut gymnasiet i våras så håller mina studentrabatter till september vilket är tur för mig, så fundera jag på att det kanske är smartare att köpa Adobe Creative Suite 3 Production Premium.

Det jag fundera på är detta med installationen av alla programen i detta paket. Jag vill gärna ha en dator för redigering, en dator för effektskapande och så vidare.

 

-Kan man installera After Effects och Photoshop på en dator utan att behöva installera dem andra programen på den datorn?

 

-För att köra Encore på den datorn som jag vill göra DVDer med måste man installera Premiere också eller?

 

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

CS3 Production Premium (student) har bara ett licenesnummer som ska registreras mot Adobe. Det kan du bara använda ett begränsat antal gånger, vet ej exakt hur många. Du kan alltså installera Premiere på en dator och Photoshop på en annan. Huruvida det var i enlighet med EULA vet jag inte. Max har kanske bättre koll där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får installera och aktivera mjukvaran två gånger: En gång på en stationär dator på kontoret (eller din huvudsakliga arbetsdator) och en gång på en laptop för resor/hemarbete alternativt en dator hemma som används för "jobba hemifrån". Men du får inte jobba på bägge systemen samtidigt.

 

Aktivering kan göras två gånger, men du kan "flytta" aktiveringen mellan flera datorer om du vill.

 

Slutligen kan programmen, med vissa begränsningar, väljas att installeras separat. Dock inte av varianten Photoshop på en burk, Encore på en annan och After Effects på en tredje. Ett installerat program räknas som en installerad suite.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svaren!

 

Det skulle vara gött med två lincenser så man kan ha OnLocation och kanske Premiere på den bärbara datorn men på Misco.se, där man köper när man har studentrabatt, står det att man har en licens (se bifogad bild).

 

 

Jag funderar på att kanske köpa Creative Suite 3 Production Premium och köpa datorn från Scandinavian Photo ( http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7060697 eller http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7060754 ) och installera alla Adobe programen på den datorn och både göra effekter och dvder med den datorn.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ska man nog införskaffa Creative Suite 3 Production Premium.

 

Avid datorn är redan färdig men vad ska man ha för dator till dem andra programen. Vad tycker ni om dem datorerna som jag gav i förslag?

Datorn ska självklart klara av att jobba med HDformat.

 

Funderar på att ha en 24" skärm, som jag har länkat till tidigare, och eftersom jag kommer jobba med effekter/färgkorrigering med datorn skulle jag gärna senare vilja ha en videomonitor men hur får man ut bilden från Photoshop och/eller After Effects till videomonitorn?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ju berätta att jag var och hämtade datorn idag.

Har inte installerat Avid på datorn än då jag först vill klippa klart en video som jag har på den gamla datorn.

 

Ända problemet som uppståt är att det inte finns någon firewireuttag i datorn så man får väl åka och köpa en sådan.

Spelar det egentligen roll vad för någon man köper?

Har för mig att Avid förrut rekommenderade Pyrokort men det verkar som om det inte spelar någon roll längre.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Jag har nu köpt Adobe CS3 Production Premium och har det installerat på min gamla dator medan Avid är installerat på den nya.

 

 

Jag har tankar på att ha två stycken 22" bildskärmar och senare köpa en videomonitor (som exempel http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6276472) som kopplas genom bandaren till Avid-datorn.

 

På min gamla dator som jag har alla Adobeprogramen ska jag ha en 24" bildskärm men vill även till denna datorn ha en videomonitor kopplad till datorn (så man kan se bilden från Photoshop och After Effects) som den nya datorn.

Jag kommer ju på Avid-datorn ha en bandare kopplad mellan datorn och videomonitorn men hur ska göra för att få ut bilden från Adobe-datorn till en videomonitor?

 

Har ingen lust att köpa en till bandare men har kollat lite på DeckLink HD Extreme från Blackmagic Design men det känns lite dumt att betala ca 9000:- bara för att kunna se en bild på en videomonitor. Finns det andra lösningar eller är det ett kort från Blackmagic Design som kan hjälpa mig?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...