Gå till innehåll

Dator för videoredigering!


pld

Recommended Posts

Nej, nej och åter nej.

Har du kunskapen kan du bygga en PC som tar den starkaste Macen.

Dem starkaste datorerna är världen är inga iMacs. :)

 

Jag har ingen aning om vad ni får dessa "påståenden" ifrån ?

 

Nu var det inte iMac det var frågan om utan en Mac Pro som dedikerad redigerings dator. Ska du bygga en PC som motsvarar komponenterna i en Mac Pro så kommer det sluta som en förlustaffär för dig. Till att börja med behöver man ha tag på ett moderkort som klarar 32GB-ram och sen fläktar som inte låter så mycket osv.

 

Det går helt säkert men kommer bli för dyrt att bygga själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var det inte iMac det var frågan om utan en Mac Pro som dedikerad redigerings dator. Ska du bygga en PC som motsvarar komponenterna i en Mac Pro så kommer det sluta som en förlustaffär för dig. Till att börja med behöver man ha tag på ett moderkort som klarar 32GB-ram och sen fläktar som inte låter så mycket osv.

 

Det går helt säkert men kommer bli för dyrt att bygga själv.

 

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324448

 

Vi snackade inte prismässigt, utan prestandamässigt.

Beställ en dator från Dell och du kommer garanterat billigare undan än att köpa de från Apple, med samma specs då.

 

Men jag orkar inte starta en PC Vs Mac diskussion nu men att säga att Mac är kraftfullare än PC är bara fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog betsämt mig för att köpa en PC så något PC vs Mac behöver vi inte prata om här.

 

Frågade samma fråga om denna datorn på Avid's forum och fick ett svaret:

 

"You'll get very good results with either an fx/1500/1700 or a fx3450/3500 card for both MC and AE.

Here's a rule of thumb we use with QuadroFX graphics card recommendations. If a previous version is approved i.e. the FX1500 then the new version in the same family i.e. fx1400/1500/1700 will work even better. Same holds true in the 3400/3450/3500 family.

I'm sure at some point this will break down, but for the past few years we've had no issues. The vendors like Avid & Adobe just don;t have the resources to test the new fx cards as fast as users would like. When they do get around to it, they end up on the recommended list.

Gary"

 

Så jag tror att jag nog ska sattsa på FX 1700 som grafikkort.

Vad tror ni om processorn? Den är ju väldigt viktig när man ska redigera.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som ett vettigt råd om graffekortet. Vet inte hur Avid drar nytta av Quadro proppen (Avid har alltid varit lite långsamma där, men deras certifieringprocess är LÅNG och noggrann), men för AE är QX9650 grym!

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Så jag tror att jag nog ska sattsa på FX 1700 som grafikkort.

Vad tror ni om processorn? Den är ju väldigt viktig när man ska redigera.

 

/Jesper

 

QX9650 som Max nämner är extrem prestanda men dock inte prisvärdast. Skulle rekommendera dig att gå på Q9450 om du vill ha lite mer prisvärdhet och kanske lite pengar över att satsa på hårddiskar eller dylikt.

Q9450 går på runt 2500-3000 kr och QX9650 för runt 7800-8000 kr så det är lite skillnad, visst är Extreme prollen snabbare men man kan ju fråga sig om den är så mycket snabbare så att den är värd nästan 5000 kr mer ?

 

I vilket fall som helst så finns inte Q9450 inne just nu, men flera återförsäljare ska tydligen få in den denna veckan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för alla svar!

 

Jag ska nog skicka ett mail till Scandinavian Photo angående en dator med

 

Microsoft Windows XP Pro 32-bit

Ram: 3GB

Processor: Intel Core 2 Quad 2.66Ghz

Grafikkort: Nvidia Quadro FX 1700

Tre hårddiskar: 250GB+500GB+500GB

Pyro firewirekort

 

skulle kosta och om dem har några förslag angående processorn.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Vis av erfarenhet (på skärmar) - skaffa en 24" direkt. Jag har två st 19" nu och skarven mellan dom håller på att driva mig till vansinne. I och för sig främst i After Effects om man compar i 1080i då hela comp-fönstret inte får plats. Men det var mer irriterande än jag trott i redigeringen också.

 

/Max

 

Måste bara fråga...

 

Detta med skarven är det inte något som man ska kunna ställa in på grafikkortet så inte bilden försvinner mellan skärmarna?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju inget som försvinner (om jag förstod dig rätt) men det är irriterande eftersom bilden delas av i två delar. Kör en 24" nu och är helnöjd (minus dom problem jag hade med skärmen i början).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då förstår jag va du menar.

 

Skickade ett mail till Scandinavian och fick svaret:

 

Här kommer en offert på en dator specad för Avid Media Composer. Har du frågor eller funderingar så hör av dig.

 

Spec enl nedan

PC-Dator HP XW4600

* 1 st Kabinett HP XW4600 80+ Energy Efficient

* 1 st Processor Intel Core 2 Duo E8400 3.00 6MB/1333 CPU

* 4 st Internminne 1GB DDR2-800 ECC RAM

* 3 st Hårddiskar HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 1st HDD

* 1 st DVD-brännare, HP 16X DVD+-RW SuperMulti SATA

* 1 st HP 16-In-1 Media Card Reader

* 1 st Grafikkort NVIDIA Quadro FX570 256MB PCIe

* 1 st Microsoft Windows XP Pro SP2B

* 1 st HP PS/2 Standard Keyboard

* 1 st HP USB Optical Scroll Mouse

 

Vad tycks?

 

Fick inget pris på vad det skulle kosta men jag är lite negativ på grafikkortet. Funderar på att kanske be dem sätta in ett FX1700 istället.

 

PS! Hittade en PDF-file i mailet där priset stod. Priset på datorn och ett Pyro firewirekort är 17 690:- inkl. moms.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrade bara om valet av minne. Är ECC nödvändigt samt även om det är mer prisvärt med en annan bestyckning tex 2x2GB istället för 4x1GB? Om du kommer iframtiden köra 64-bitars OS vill du kanske köpa ännu mer minne och då måste du ju skrota dina gamla minnen, eftersom jag antar att max antal minnesslots är 4st.

/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Max minne är 8GB.

 

Ska man be dem ändra ramen till 2x2GB? Är det någon inverkan på hur ramen är ihopsatt? Det viktigaste för mig är inte att få det billigt utan att få det att fungera så bra som möjligt.

 

Jag oroar mig angående processorn. Det verkar ju som att AE arbetar bättre med Quadro och ett AE som laggar eller inte fungerar riktigt är sämre än att inte ha något AE alls.

 

När det gäller grafikkortet har jag bestämt mig för att byta till Nvidia Quadro FX1700.

 

Ska man be dem raida två av hårddiskarna?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på minneskontroller tror jag att det optimala är 4 x 1Gb, dvs en 1 minnesbank per cpu core. Men jag tror vinsten är försumbar. Jag skulle köra 2 x 2Gb.

 

I övrigt så AE laggar väl jämt... hmm... vänta nu, vad sa jag egentligen...

 

Allvarligt talat så kommer det i alla fall att funka bättre med Quad-propp (förutsatt att du har CS3). Och det kommer ju inte att bli sämre i framtiden, när utvecklingen går framåt och fler mjukvaror får stöd för 64-bitars OS, så i det läget är det ju bra att ha platser över. Lägger du sedan AE's diskcache på en raidad disk går det ännu fortare.

 

Men raid ger förvisso större chans till katastrofer om en disk pajar - en kalkylerad risk man får ta.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Men raid ger förvisso större chans till katastrofer om en disk pajar - en kalkylerad risk man får ta.

 

/Max

Det beror ju pa vilket raidl'a'ge man kor. Raid 3 o 5 funkar ju bade for hastighet och sakerhet, iaf for lasegenskaper (inte skrivhastighet)...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

 

Då var man igång igen med frågor om köp av dator.

Jag har bestämt mig för att köpa en HP XW4600 av Scandinavian Photo.

Jag har frågat Scandinavian om man kan byta ut grafikkortet FX570 till ett FX1700.

Dem skulle höra med Avid men dem verkar inte ha fått något svar så nu kommer jag nog köra på grafikkortet FX570.

 

Jag fundera på att man kanske skulle byta ut hårddisken som kommer att bli (C: ) till 160GB 10 000 rpm istället för 500GB 7200 rpm. Kommer jag få problem om jag kör en hårddisk som är 10 000 rpm och dem andra två 7200 rpm eller kommer det kanske vara en fördel?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det är lugnt med det grafikkortet. Jag skulle iofs bli väldigt förvånad om det inte fungerade, men Avid och grafikkorts drivrutiner är tyvärr en rätt racklig historia...

 

Och det spelar ingen roll om du har olika varvtal på C: och videodiskarna. Det du tjänar är snabbare start av Windows och övriga program plus snabbare access för Windows till cachefilen (om den är på C: ).

 

Nackdelen (min personliga uppfattning som inte delas av alla här) är mer värme, kortare livslängd och mer oljud.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svaret!

 

Grafikkrotet FX570 verkar klara att köra två monitorer så det blir det kortet.

 

Varför jag ville byta ut (C: ) hårddisken till en 10 000rpm är för att dem är i mindre GB.

Det känns idiotiskt att köpa en hårddisk på 500GB som endast ska ha ett eller två program på sig. Kanske är bättre att köpa en 80GB 7200 rpm istället om nu 10 000 rpm diskar låter.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju alltid partitionera din stora hårddisk så du kanske ger 10-50 GB för operativsystemet + program och har resterande utrymme som en lagringspartition. På så vis kan man formatera om operativsystemet utan att sabba sina egna filer. På så sätt är det ingen nackdel heller med stor hårddisk, blir bara mer utrymme över för lagring när man lagt in program och OS.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder inte proffs Mac datorer? Eller åtminstone dom som jobbar med det lite mer seriöst - video, design osv?

 

Visst används Mac flitigt i den grafiska branschen och även inom videoredigering men att påstå att det är bättre är helt enkelt fel.

Man använder det man känner sig bekväm med, Mac eller PC kvittar. Det är hur duktig Du är som spelar roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är proffs...? Dom som lever på video-/grafisk-/film-produktion eller är det bara ILM och Weta?

 

Utan att ha några "officiella" siffror alls så tror jag After Effects, som väl åtminstone av Motion Graphics makarna får anses vara en professionell produkt, har en fördelning på 60 - 40 fördelning av PC/MAC. Photoshop har faktiskt ingen aning om, men det är mer PC än Mac i alla fall. Men det är bara en halvkvalificerad gissning...

 

Och det är klart att den procenten är högre än Macens vanliga 6-7 % eller vad dom nu har nått upp till totalt sett av datormarknaden.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nähe? Att det är hur duktig man är... det trodde jag inte alls spelade nån roll. :S

 

Inte så jävla kul att vara duktig o bra när datorn stängs ner o hårddiskar kraschar för att PC drar till sig virus som honung drar till sig flugor...

 

är ingen mac-freak eftersom jag inte använt de så mkt själv, men håller dem ungefär vad dom lovar... så verkar de va ett bra mkt bättre val än PC - lite dyrare dock :S

 

ha de, sorry min sarkasm. trött idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nähe? Att det är hur duktig man är... det trodde jag inte alls spelade nån roll. :S

 

Inte så jävla kul att vara duktig o bra när datorn stängs ner o hårddiskar kraschar för att PC drar till sig virus som honung drar till sig flugor...

 

är ingen mac-freak eftersom jag inte använt de så mkt själv, men håller dem ungefär vad dom lovar... så verkar de va ett bra mkt bättre val än PC - lite dyrare dock :S

 

Har suttit på PC i 10 år och nästan aldrig fått virus.. Vet man hur man ska hantera PC:n så går allt oftast bra. Dock är det ju svårare att hantera den än en Mac tydligen, därför utformar Apple sina datorer efter folk som knappt vet hur man sätter på en som Maddox säger. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

"Proffs" = Någon som får betalt för sin kunskap

"Proffs" använder den utrustning som krävs för att kunna lösa sin uppgift, så att personen senare kan betala sin hyra.

En amatör kan vara lååångt duktigare/bättre/snabbare i hantverket än ett "proffs".

 

Mac, PC, SGI, klippbord whatever? -Den man trivs bäst och har råd med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har suttit på PC i 10 år och nästan aldrig fått virus.. Vet man hur man ska hantera PC:n så går allt oftast bra. Dock är det ju svårare att hantera den än en Mac tydligen, därför utformar Apple sina datorer efter folk som knappt vet hur man sätter på en som Maddox säger. :)

"Vet hur man ska hantera en PC"? Bara för att jag inte är datanörd... Vet hur man sätter på datorn. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vet hur man ska hantera en PC"? Bara för att jag inte är datanörd... Vet hur man sätter på datorn. :D

 

Okej vi ska inte börja gå in på en PC VS Mac men det är bara att konstatera att ingen av dom är bättre.

Har suttit både på Mac och PC och jag har fastnat på PC, fastnar någon annan för Mac så får dom gärna göra det. Det jag stör mig på är folk som säger "Jag har haft problem med min PC som drar till sig virus och hänger sig var 5e sekund" och får de då och låta som att Mac verkligen ÄR bättre och alla måste sluta köra PC.

Som redan nämnts kör man det man känner sig bekväm med. Hur löjligt är det inte att köra Mac bara för att "proffsen" gör det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...